Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jagged Alliance 2

  7:43aktualizováno  15. února 2003 11:03
Jagged Alliance 2
Jagged Alliance 2

Mám rád taktické strategie, ve kterých se musí myslet, proto jsem s napětím očekával druhý díl Jagged Alliance. Již demo naznačovalo velmi mnoho, mile mě překvapila i relativně nízká cena, za kterou se JA2 v obchodech prodává. Příběhu ve hře možná náleží trochu více místa, na druhou stranu se tak bez problémů dokážete vžít do roli komanda, bojujícího v takové malé válce. Ale co, proč si v tak často omílaném námětu žoldáků na straně rebelů opět nezabojovat na straně dobra :).

Při hraní jsem měl neustále pocit, že něco podobného, avšak zcela jiného, jsem hrál. Napadl mě první díl, ale nakonec mi to došlo - JA2 mi nejvíc připomíná první X-Com. Ve strategické úrovni se staráte o finance, najímání žoldáků, emaily, trénování milice, přerozdělování zbraní apod. Jagged Alliance 2 Tím se hra posouvá do trošičku jiné úrovně, která se mi zpočátku zdála možná trochu komplikovaná. Jde o to, že musíte pochopit všechny zákonitosti, ovšem druhá věc, RPG prvky, tedy spíše jejich špatné použití, mě na hře trochu mrzí. Zvyšování zkušeností je v pořádku, to se mi líbí, za nešťastné řešení ovšem považuji některé k dohrání hry nutné rozhovory a hledání postav. Ano, až takhle daleko k RPG se JA2 posouvají, příběh se tak stává o něco atraktivnější, bohužel na úkor zábavnosti. Ale to je zpočátku, až se do hry pořádně zakousnete, dá se to vydržet.

Nyní se ovšem vrátíme pět ke strategické úrovni, která se opět dělí na dvě části - strategickou mapu a notebook. Přes notebook si vybíráte emaily, najímáte za velké peníze žoldáky a samozřejmě, že si vytvoříte i svoji postavu, která vám při hraní přiroste k srdci. Samotná tvorba postavy se mi líbí, nejdříve začnete odpovídáním na otázky různých modelových situací, přerozdělíte i nějaké ty bodíky, na kterých hodně záleží.

Na strategické mapě zase máte přehled o všech sektorech, Jagged Alliance 2 o platební bilanci, o zabraných dolech, o milici, přes strategickou mapu můžete (doporučuji) sbírat i předměty nalezené v bojovém módu. Říkáte si milice, k čemu mi bude milice, když mám své úderné komando(a). Vysvětlení je opět jednoduché, po sektorech se totiž pohybují i nepřátelští žoldáci, kteří se snaží zabrat zpět váš důl. Takže, nemůžete být na dvou místech zároveň a ani by vás nebavilo bojovat stále na stejné mapě (to mi věřte), proto si můžete, přesněji řečeno musíte, vytrénovat milici. Více než peníze to stojí čas, který, jak se říká, není na vaší straně, avšak váš úspěch je ukryt právě v milici. Milice bojuje na automatiku a rozlišují se u ní celkem tři druhy. zkušeností. Naprostý nováček není v boji použitelný, proto ji raději vytrénujte na pokročilejšího obránce. Veterány se stanou až bojem ošlehaní jedinci, kteří vám v hojném počtu ubrání prakticky cokoliv. Zpět k našemu malému komandu, které se naštěstí po čase nemusí trmácet po svých vlastních nohách, jistě využijete i letecké dopravy. Poněkud nepříjemné je, když se některý z vašich dolů vytěží. Jagged Alliance 2 Najímejte proto s rozvahou žoldáky a využívejte více služeb rebelů, kteří se k vám přidají a pracují zdarma. Ve strategické mapě samozřejmě probíhá také léčení, opravování zaseknutých zbraní a podobně. Ještě před samotnou akcí, či nějakou delší cestou se ujistěte, že zbraň má plný zásobník a je ve 100% stavu. Zaseknutá zbraň v boji, body promarněné nabíjením - to vše se může šeredně nevyplatit. Tím už se konečně dostáváme k podstatě hry jako takové.

Než se pustím do samotného popisu bojového módu, vysvětlím nováčkům, kterých se na Internetu objevuje čím dál víc, princip tahové strategie. Představte si, že každý z vojáků má předem stanovený počet bodů, během kterých může provádět různé akce (střílet, plížit se, chodit...). Až si vy své tahy vyčerpáte, hraje počítač. A takhle to je pořád dokola, až zůstanou ti nejlepší.

Samotný bojový mód začíná realtime procházením vašich panďuláků, který se v případě objevení nepřítele přepne na starý známý tahový mód, dovedený v JA2 téměř k dokonalosti.

Jagged Alliance 2

Všemu vévodí skvostná grafika spolu s neuvěřitelně krásnou animací vašich svěřenců, zkrátka, to se musí vidět. Spolu se spoustou rozličných zbraní, vylepšováků a módů jsou boje v JA2 grafickou podívanou a hráčovou slastí. Vojáček běhá, plazí se, přikrčuje se, skáče přes překážky střílí, kulhá, prostě paráda. Tahle detailnost si v ničem nezadá ani s bezvadným prostředím, například zbořené baráky vypadají velmi realisticky. Zapomeňte také na strategii, všech amatérů: "naběhnu tam a všechny vystřílím". Se zlou se potáže takovýto "stratég", možná v počátku by to ještě šlo, ovšem v pokročilejších fázích, kdy i počítač začne nasazovat elitní vojáky, jde do tuhého. Velkou radost vám pak udělá váš voják, který se pěkně zezadu přiblíží k nic netušícímu nepříteli a ustřelí mu hlavu - doslova. Zní to brutálně, Radovan Holub mě za tyto řádky asi nenávidí, ale jisté zadostiučinění tam prostě JE. Začínáte u obyčejných pistolek a revolverů, které rovnou zahoďte, protože používat tyto zbraně znamená sebevraždu. S poloautomaty se již dá užít nějaká ta legrace, o puškách ostřelovačů nemluvě. A co teprve trošičku lepší věcičky, ale abych zase všechno nevykecal, řeknu jen, že poloautomaty můžete mít dva v ruce, můžete střílet dávku, většinou si vystačíte se "single" střelou. Během bojů se vylepšují i různé vlastnosti, takže z bandy zelenáčů se pod vaším velením začíná stávat komando zabijáků.

Jagged Alliance 2
Výrobce: TopWare Interactive
Distributor: Talonsoft
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium 300, 64 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Vynikajicí strategie, kterou kazí pouze absence multiplayeru.
Hodnocení 8,5/10

Abych byl spravedlivý, musím si postesknout po multiplayeru, který ve hře citelně chybí. Po delší době hraní se dostaví i jistý stereotyp, ale to nelze brát globálně, někoho můžou JA2 zabavit po celou dobu hraní. Občas jsem měl pocit, že počítač si sám sobě trochu nadržuje, hlavně když se váš nejlepší ostřelovač netrefí na střední vzdálenost, zatímco vidláci se trefují. Nelíbí se mi ani jisté předurčení osudu, kdy například zasažený voják bude vždy zasažen ať použijete save/load. Ovšem, stačí s vojákem udělat krok sranou a všechny je jinak. Já se ale ptám, kam se poděla náhoda? Nezmínil jsem se ani o hudbě a zvucích, které nevystupují nijak zvlášť z průměru a špatné taky nejsou. Váhám mezi 8 a 9, nakonec bych dal podle stovkového systému 85, což na BonusWebu znamená 8,5/10. A právě takový je můj verdikt, za své peníze získáte strategii ne nepodobnou X-comu ve skvělé grafice s výbornou hratelností. Co více si přát.

Autor:


Témata: Notebook, Rozvaha


Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

For Games 2017
Tipy z For Games: před vydáním si můžete zahrát očekávané pecky

Na veletrhu videoher a interaktivní zábavy For Games, který až do neděle 22. října probíhá v areálu PVA Letňany, si můžete zahrát hned několik her před jejich...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.