Jagged Alliance - silný konkurent X-COMu

  • 10
Je jen málo tahových strategií, které by se proslavily tolik, jako se to podařilo hře Jagged Alliance. Vývojáři ze SirTechu tehdy světu ukázali, jaký potenciál v tomto žánru dřímá, a svět jen žasl. Není tedy divu, že každá obdobná hra je pokaždé srovnávána právě s JA. Jak ale vlastně Aliance vypadala?

Jagged Alliance Stejně tak jako drama Maryša patří k povinné četbě, tak i tahová strategie Jagged Alliance se řadí mezi hry, které by si měl zahrát každý. Starou pohádku o tom, že výrobce hry, SirTech, byl založen Čechy a že má taky na svědomí vynikající RPGčkovou sérii Wizardry, vyprávět nebudu (většina hráčů to ví, navíc to je trošku jiná pohádka :o) ). Raději přejdu k popisu samotné hry.

Jagged Alliance vyšla na jaře roku 1995, tedy ve stejné době jako X-COM: Terror from the Deep. Příběh nikoho nezajímá, takže jej převyprávím pouze ve zkratce :o). Úhlavní padouch Santino a jeho vojáci obsadili ostrov Metavira a nehodlají jej opustit. Druhou stranu konfliktu tvoříte vy a váš nadřízený, jistý doktor (na jehož jméno si nemůžu vzpomenout). Netřeba říkat, že cílem je dobití ostrova. Na Metaviře roste vzácný druh stromu, pomocí kterého se vyrábí léky pro nemocné děti. Celý ostrůvek čítá 6x10 sektorů, tj. zhruba šedesát misí, avšak dobitý sektor mohou opět obsadit nepřátelé a misí přibývá.

Celá hra se dá charakterizovat jako obchodně – tahová strategie. První slovo spíše sekunduje prvnímu. V obchodní části se rozdělují finance. Peníze se lze získat pouze jediným způsobem. Na každém z šedesáti sektorů roste určitý počet stromů a z nich se extrahuje míza, která se zpracovává v jedné ze čtyř továren na ostrově. Výsledná surovina se následně exportuje. Aby to nebylo tak jednoduché, penízky neustále ubývají. Někdo musí stromy obírat – první žrout peněz. Dobité sektory je zapotřebí někým chránit – druhý žrout peněz. Oba druhy pracovníků Jagged Alliance se rekrutují z řad domorodců, sem tam si křováci otevřou pusu na špacír a chtějí přidat. Poslední výdaj tvoří výplaty žoldákům. Pokud nemáte na výplaty, žoldáci prostě odcestují a nebudou chtít o vás už ani slyšet, křováci zalezou do slaměných chýší a pracovat pro vás bude jen část těch nejvěrnějších.

Tahová část je mnohem zábavnější a propracovanější. Ráno vyberete vojáky, kteří zůstanou na základně (oprava předmětů, odpočinek, apod.) a zbytek se může vydat vstříc krvavým přestřelkám. Do akce lze vzít maximálně osm mužů a žen. Vražední homo sapiens sapiens se najímají z řad organizace A.I.M. K dispozici jsou jak úplní nováčci, tak i veteráni. Samozřejmě, že čím lépe voják ovládá válečné řemeslo, tím žádá větší denní mzdu. Dokonce někteří ostřílení hoši na ostrov ani letět nechtějí, protože pro ně nejste dost dobří. Avšak postupem času lze najmou všechny. Kvalita každého žoldáka je určena několika dovednostmi - střelba (ovlivňuje jak voják přesně střílí), mechanika (určuje dovednost v páčení zámků, opravování předmětů a prostě všechno, co souvisí s kutilstvím), výbušniny (schopnost montovat a používat trhaviny), lékařství - a tělesnými atributy – moudrost, obratnost, hbitost/čilost a nezbytné zdraví. Všechny charakteristiky jsou vyjádřeny číslem (max. 99, příp. 100). Čím větší číslo, tím voják více vyniká v dané vlastnosti. Žoldáci se i zlepšují, např. pokud často někdo něco kutí, mechanics mu stoupne o jeden bodíček. Poslední vlastnost - zkušenostní úroveň/level - ovlivňuje jak výši platu, tak i zkušenost v boji, která se projevuje větší všímavostí, schopností přerušit soupeřův tah, apod.

Jagged Alliance Jak už jsem v úvodu zmínil, celý ostrov čítá šedesát sektorů. Náplň misí je velice identická. Prostě a jednoduše pobít vše, co se hýbe. Zřídkakdy se objeví nějaká inovace (např. nalezení nějakého předmětu). Prioritním cílem se velice brzy stávají sektory hustě porostlé vzácnými stromy, neboť čím více stromů, tím i více peněz. Má to ale jeden háček, spíše hák. Na ostrově stojí čtyři továrny. Každá disponuje určitou kapacitou, takže sice můžete vlastnit území se čtyřiceti vzácnými stromy, ale pokud továrna kapacitně nestíhá, vytěžená míza přijde vniveč. Řešení? Obsadit další továrnu. O strategické důležitosti továren ví i nepřítel, boje o ně bývají nesnadnou záležitostí. Jestliže enemíkovi teče do bot, ustoupí a během balení kufrů (obrazně řečeno) vyhodí továrnu do povětří. Sranda... oprava trvá několik dnů.

Během dne můžete útočit do aleluja. Čas ale běží a se západem slunce je čas jít domů do hajan. Na konci dne se přesunete do své chýše, kde lze dělat celou řadu skopičin. Třeba kliknou na dveře a vrátit se tak do DOSu. Důležitější objekty jako laptop (najímají se přes něj žoldáci) nebo postel (to se jde spát) se však využívají mnohem více.

Kdo si lebedí ve vybavování vojáků, ten si v Jagged Alliance přijde na své. Všechny zbraně (od bubínkáčů až po M-16tky) lze modifikovat, několikero druhů vest a přileb též. S pár typy granátů se dá docela dobře vyblbnout, i montování výbušnin a dalších užitečných věcí je velice vypečené. Krom toho pro nás SirTechové připravili celou řadu dalších věcí – lékárničky, detektory kovů, vysílačky, páčidla, nářadí, atd.

Jagged Alliance Nyní konečně k tahovým bojům. Přeskočím vysvětlování všeobecně známých skutečností, že nejdříve táhne jedna strana, potom druhá a že občas můžete přerušit soupeřův tah, a přejdu rovnou k inovacím. SirTech vymyslel zajímavý systém střelby. Buď voják vystřelí za více akčních bodů (má více času na míření) a lépe, anebo přesně naopak. Přesnost střelby je přímo úměrná množstvím akčních bodů, náročnější akce (běh, plavání, léčení, apod.) stojí bodů více. Po anihilaci nepřítele v daném sektoru se hra přepne do realtimu, stačí obrat mrtvoly, vyrabovat domy a jít dobít další sektor. K soubojům netřeba nic dodávat, prostě klasika. Nepřítel lítá sem a tam, schovává se za stromy i keříky a snaží se rozstřílet bandu vašich vojáků na cucky. A totéž usilujete i vy.

Pokud čekáte nějakou variabilitu prostředí, tak jste vedle. Vše se odehrává v bioklimatickém pásu světlých tropických lesů, na celém ostrově rostou palmy, sem tam nějaký keříček, u pobřeží šumí moře, písek a travička zelená se barví krví nepřátel. Další nedostatek, absence kompaktního příběhu a stereotypnost, napravil druhý díl. Poslední výtka se týká hudby a grafiky. Obojí kolísá mezi odporností a hnusností. Ale co bychom nechtěli po šest let staré hře?

Jagged Alliance docela věrně simuluje válku a tato skutečnost se odráží v celé řadě momentů. Proděravěné břicho vypadá nehezky a jestli v akci při větších jatkách pomře pár žoldáků, tvrdší hoši z A.I.M. se na vás vykašlou. Důvod? Bojí se o svůj život. Další příklad. Jagged Alliance Voják, jehož zdraví klesne na deset či méně, upadne v bezvědomí na zem a pokud mu není poskytnuta pomoc, vykrvácí. Právě tyto na první i druhý pohled bezvýznamné drobnůstky udělaly z JA hru simulující jakousi mini-válku. Hry podobného ražení lze spočítat na prstech jedné šimpanzí ruky.

A protože oblíbenost a sláva Jagged Alliance překonala popularitu hry X-COM: Terror from the Deep, za rok a půl vyšlo volné pokračování Jagged Alliance: Deadly Games. SirTech neusnul na vavřínech, a tak v parných vedrech roku 1999 zahřívaly naše CDromky dvě cédéčka s Jagged Alliance 2 (pro mě nejlepší počítačová hra). Nedávno vyšla hra Jagged Alliance 2: Unfinished Business a nyní se připravuje Jagged Alliance 3. Tentokrát už budeme moci využít 3D karty.

Pokud to nevyplynulo z výše uvedeného textu, tak vám nyní sděluji, že dominance série Jagged Alliance nad všemi tahovkami je nesporná (společně ze sérií Heroes of Might and Magic, o které si povíme snad někdy příště). Teď si ještě hodinu čtěte Bonusweb :o), potom vypněte počítač a běžte si někam aktivně zasportovat... a při pocení vzpomínejte na Jagged Alliance.


Technika

Studia

Očekávané

Elektromobilita

Termíny

Biatlon 23/24

Nepřehlédněte