Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak & Daxter – konec starých časů

  12:00aktualizováno  2. srpna 2002 5:27
Už je to tak. Dávný pramen zlovolné energie udělal na zemi, jíž obývají naši hrdinové, opravdu nepěkný zmatek, který posléze hrozí globální katastrofou. Pročež je pak zejména na nesourodém duu hlavních postav, aby uvedli věci do pořádku a přesvědčili nepřátele pokoje a blahobytu, že v novém věku není místo pro staré triky!

Jak & Daxter: The Precursor Legacy

Jak naše nové duo hrdinů, atakujících platformu PS2, blíže představit? Pokud vám nestačily naše , vezměme to znovu z jedné vody načisto. Žánr akční adventura či v tomto případě ještě lépe 3D plošinovka byl doveden k dokonalosti díky anglické firmě Rare a jejím produktům jako Banjo-Tooie na N64. Na PSX se sice též objevila řada nápadníků o korunu nejlepší 3D plošinovky, kde nelze nezmínit třebas zajímavou sérii Spyro the Dragon či Ape Escape, ale můžu zodpovědně prohlásit, že až nyní se konečně objevuje více než důstojný konkurent z dílen Naughty Dog. Tito sice už s velkým předstihem trochu sebevědomě prohlašovali, abychom se připravili na něco výjimečného a třebaže se nedá říci, že by vám z jejich výtvoru zrovna spadla čelist až na zem, přesto však titul Jak & Daxter: The Precursor Legacy představuje převelice pohlednou a navrch hlavně skvěle hratelnou gamesu, u níž se jen málokdy budete nudit; je tu spousta prima nápadů a relativní svoboda pohybu, jež vám zbytečně nesvazuje ruce a neomezuje v rozletu, je tu svébytný humor v zastoupení Jak & Daxter: The Precursor Legacy hlavních postaviček, zkrátka tento herní počin vás maximálně chytne a pakliže navíc hodně inklinujete k tomuto žánru, na hodně dlouhou dobu se ve vaší domácnosti stane „numero uno“, přičemž si zcela jistě získá srdce celé rodiny bez rozdílu vah!

Za chyby se platí. A tak se dvojice nesouměrných hrdinů – Jak a Daxter - navzdory varování Moudrého vypraví na zakázaný ostrov, na němž naleznou pozůstatky nějaké dávné civilizace. Rozhodnou se je prozkoumat, ale během tohoto aktu jsou vyrušeni, resp. napadeni podivnou kreaturou, díky čemuž dojde k velikánskému neštěstí. Daxter totiž spadne do velké nádrže záhadného kalu, jehož zapříčiněním se přemění na neškodného hlodavce a veškerá další spolupráce s Jakem, jenž tak musí najít způsob, kterak mu navrátit původní podobu, se omezuje na křepčení na rameni svého partnera a poťouchlé eventuelně silácké řeči, přičemž veškeré snažení zůstává na bedrech charismatického Jaka, majícího podobně co další osoby na scéně zajímavé jakoby disneyovské rysy, což má neoddiskutovatelně své kouzlo.

Jak & Daxter: The Precursor Legacy

Samos, zmiňovaný Moudrý z Jakovy rodné vesnice však brzy zjistí, že nebohý Daxter byl vystaven pramenu zlé síly Dark Eco, což je velice nebezpečná substance, jejíž prameny tu zbyly po vytvoření vesmíru. A možná záchrana pak přebývá daleko na Severu, kde žije mudrc Gol Acheron, což je jediný člověk, který dlouho studoval Dark Eco a může tak pomoci k „přetransformaci“ vašeho přítele. Během předlouhého story pomůžete Samosovi a jeho dceři jménem Keira – a oni na oplátku zase vám – a zjistíte více ohledně starobylé rasy nazvané Precursoři (Precursor) a jejich neobvyklé dovednosti ovládat energii Eco. Jenomže posléze také zjistíte, že Gol Acheron a jeho sestra Maya byla příliš dlouho pod vlivem Dark Eco, pročež jimi prosáklo zlo a nyní hodlají změnit svět k obrazu svému. K tomuto účelu nejprve plánují vytvořit gigantickou robotickou kreaturu a s jeho pomocí pak chtějí uvolnit podzemní prameny Dark Eco. Aby tohoto robota však dokázali postavit unesli čtyři zástupce klanu Moudrých, kteří pod nejhorší hrozbou musejí na tomto výtvoru spolupracovat! Abyste zamezili tomuto vpravdě ďábelskému plánu budete nuceni projít mnoha zeměmi pod nadvládou Jak & Daxter: The Precursor Legacy Gol Acherona (takže se připravte na boj nejenom s jeho přisluhovači) a také starobylým Precursor City, přičemž na místo určení přicházíte v okamžiku, kdy Moudří pod přísným dohledem svých uchvatitelů již dokončují Robota. A aby bylo úplně nejhůře tak ještě předtím, než se vám toto monstrum podaří zničit, Gol a Maya s tímto výtvorem prchají pryč, pročež přichází dramatické pronásledování, abyste se v jejich stopách dostali až k finálovému střetu se zlem. Zajímavý příběhový podtext je prezentovaný formou enginových sekvencí a jelikož je grafická stránka tohoto projektu opravdu par-excellance, rozhodně je na co se dívat. Navíc vám vedle hlavní dějové linie čas od času i další obyvatelé zdejšího světa tlumočí své starosti, přičemž za případnou pomoc budete pak bohatě odměněni. Drobným nedostatkem na tomto schématu je fakt – tady s ohledem na naše končiny - že dialogy nemají textové zohlednění a tak pokud nerozumíte mluvené angličtině, ztěží kdy pochopíte třebas i řadu vtipných replik zejména z úst kouzelně namluveného Daxtera, pročež se tak musíte spokojit toliko s groteskními a legračními animacemi této postavy. O kvalitách zdejšího zpracování svědčí i skutečnost, že hlavní charakter se Jak & Daxter: The Precursor Legacy sestává z cca 4.000 polygonů, přičemž pro srovnání jiná postava z dílen Naughty Dog, známý Crash Bandicoot pro PSX, má toliko 500 polygonů. Navíc jsou všechny elementy bohatě vykresleného prostředí propočítávány v reálném čase, což i s ohledem na velkou variabilitu kupy hlavních herních lokací z tohoto projektu činí podívanou, při níž se téměř nikdy nebudete nudit – už jenom ty skvělé efekty, jako je tetelící se vzduch nad hořícími loučemi…

Nadějete se zde též variabilních herních mechanismů kombinujících přitom několik žánrů. Je tu nezbytné prozkoumávání rozlehlých lokací ve snaze o nalezení žádaných propriet (obvyklé sbírání všelijakých ikonických symbolů, dílem pro splnění úkolů dané mise, dílem pro zlepšení vašich schopností – jako je střílení energetických pramenů po jasně vyznačenou limitovanou dobu), časté plošinovkovité přeskakování platforem s nezbytnými nástrahami vůkol (čili nejenom nestabilní plošinky), akce (zde několik efektních ataků tváří v tvář) a dokonce si užijete i závodění a v této souvislosti jízdy na speciálním vznášedle, umožňujícím překonat Jak & Daxter: The Precursor Legacy i vodní překážky, což vypadá nesmírně poutavě!

Celý zdejší svět je rozdělen na několik vesnic, sloužících pak jako jakési křižovatky pro postup do dalších přilehlých končin, přičemž v tomto ohledu máte naprostou svobodu konání a rozhodování v tom, kudy vyrazíte ponejprv. Samozřejmě, že má tento svět jistá nutná omezení, čili nemůžete ihned projít všechny lokace zde obsažené, ale postupným dílčím plněním jednotlivých úkolů (jejichž seznam se zobrazuje v Menu) se nadějete odměny v podobě tzv. „Power Cell“, s nimiž se budete posléze moci dostat dále.

S velkou radostí mohu konstatovat, že zdejší široké spektrum pohybových aktivit dostanete velmi záhy do ruky, ovládání je velice intuitivní a pohybové animace jsou ztvárněny na jedničku. Plavání a v této souvislosti pro mě osobně naprosto úchvatné brodění vodou je ztvárněno téměř dokonale, potápění ve vodě, která sice zprvu jako H2O nevypadá - ale později jsem byl nucen pozměnit trochu svůj názor - je také Jak & Daxter: The Precursor Legacy prima, tady zejména pokud se soustředíte na Daxtera sedícího na vašem rameni. Několik módů skákání, kotouly vpřed či plížení, snadné manévrování se vznášedlem a v této souvislosti nutno poznamenat, že se ocitnete i v sedle jednoho „zviřátka“, pročež mi to pak silně připomíná jednu kultovní hru s postavičkou jménem

Jelikož se celé vaše snažení odestává ve třetí osobě, malou poznámku k manuálnímu ovládání hlavní kamery. Jak už to u podobných her bývá zvykem, kameraman zkrátka nestačí zdejšímu tempu a často si tak pomocí pravého analogu dolaďujete kamerový pohled. Někdy – ve stísněných prostorách – to jde poněkud krkolomně, pročež by nebyla vůbec špatná možnost nějakého okamžitého posunutí kamery za vaše záda, př. stisknutím R3. Není? Tak snad příště. Ale jinak nechybí first-person perspektiva, jež vám poskytne žádaný přehled o momentálním postavení.
Jinak k celkové koncepci hry nemám výraznějších výhrad, systém ukládání vás sice navrací na startovní čáru dané lokace (rozdělené do neviditelných checkpointů, takže v tomto případku na začátek Jak & Daxter: The Precursor Legacy checkpointu) a zde i v případě vaší časté smrti (neboť hodnota zdraví nedosahuje nějakých závratných výšin, aby vás spolehlivě ochránila před všemi nebezpečenstvími a nástrahami s obvykle hodně špičatými hroty či jedovatou vodou), nicméně tvůrci příjemně zohlednili zejména tu skutečnost, že pokud zemřete, vámi splněné úkoly a sesbírané symboly do okamžiku úmrtí se počítají! I když i tady se připravte na momenty či úseky, které budete moci projít jen s velkou trpělivostí a umem a základním pravidlem, že opakování je matka moudrosti.

Jinak v souvislosti s častým přebíháním z místa na místo a skákáním (s automatickým přichycením okrajů platforem - nicméně je škoda, že tu tvůrci nevylepšili mód opatrné chůze o to, že byste v jeho případě nepadali ze srázů apod.) se nadějete také sympatické interakce prostředí, sestávající se z různých sudů a bedniček (skrývajících energii pro nutné doplnění hodnoty života – jíž se dočkáte i v případě zlikvidování nějakého oponenta), tady však pozor na ty výbušné, a samozřejmě nezbytných přepínačů a spínačů, jež tu tak obohacují zajímavý adventurní rámec. Úplně poslední pozitivní informací budiž absence loadingu (tedy žádné načítací prodlevy – hip hip huráá).

Zkrátka, Jak & Daxter: The Precursor Legacy je navýsost líbivá a zajímavá hra, která by určitě neměla uniknout vašemu zraku, a pokud měl někdo dojem, že tento žánr je v této kvalitě stále hájemstvím Rare, mám pro něj konečně dobrou zprávu. Naughty Dog také umí!

Jak & Daxter: The Precursor Legacy
Výrobce/Vydavatel Naughty Dog/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 700kB
Verdikt: Hmm. Máte rádi 3D plošinovky? Tak v tom případě tohle musíte mít pod stromečkem!
Hodnocení: 80%

Autor:




Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Grand Theft Auto Online
Rockstar vysvětlil, proč GTA 5 nedostalo žádné příběhové přídavky

Navzdory všem očekáváním nedostalo Grand Theft Auto 5 žádný příběhový přídavek a veškerá podpora autorů se soustředila pouze na on-line složku. Znamená to, že...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Další z rubriky

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Grafton Recruitment Praha
TALENT ACQUISITION SUPPORT

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 35 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.