Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak & Daxter: The Lost Frontier se rozhodně neztratí

aktualizováno 
Od úspěšného kapesního Daxtera uběhlo hodně vody, takže je namístě nějaká odměna za trpělivost. Třeba přidat i Jaka.
77

Jak & Daxter: The Lost Frontier

Platforma: PSP
Výrobce: High Impact Games

  • Decentní RPG prvky
  • Daxterovy vzdušné krádeže
  • Létání se povedlo
  • Kameře se musí domlouvat
  • Inteligence vzdušných soupeřů
  • Sbližování se stylem Ratcheta & Clanka

Povedená hopsačka, křížená s leteckou akcí se postupně rozvíjí do krásy. Koupě nebudete litovat.

Herní karta

Jak & Daxter: The Lost Frontier

Jak & Daxter: The Lost FrontierJednou z prvních věcí, které po zasunutí disku spatříte na displeji, je oznámení, že máte tu čest s plodem značky licencované Naughty Dogem. To může neznalého trochu vylekat, ale na druhou stranu, některé značky, třeba rychlého občerstvení, fungují docela dobře a přes občasné stížnosti, že je berlínský nebo pařížský hamburger chutnější než ten z Václaváku, nejsou případné rozdíly nijak propastné.

V tomto případě navíc za vznikem hry stojí studio High Impact Games, založené odpadlíky právě z Naughty Dogu a Insomnicacu. Ale zatím toto studio nepředvedlo nic jiného, než hry z univerza Ratcheta & Clanka a nyní Jaka & Daxtera. Z hlediska kontinuity ducha a stylu tudíž hra vychází z rukou dosti povolaných.

Hra se nepodbízí snadností.

Jak & Daxter: The Lost FrontierA intro se skutečně nese ve starém známém stylu, založeném jak na kvalitní grafice, tak na kontrastu vážného Jaka a jeho komického souputníka. Překvapí pouze skutečnost, že oblíbenou dvojici nacházíme v kokpitu létajícího stroje, jenž jako by tomu Ratchetovu ze stejné fabriky vypadl. Je jasné, že Insomniac a Naughty Dog jsou už léta tradiční spojenci a přátelé, ale úvod naší novinky už vzbuzuje obavy, zda si výrobci trochu nepletou, jaká hra jim zrovna jede na pásu.

Naštěstí je The Last Frontier nakonec přece jen hrou rozhodně vrostlou do svébytného světa Precursorů, byť je původní hopsací a později střílecí koncept tentokrát výrazně zabarven i dalším žánrem: leteckou střílečkou. Přibližovadla ostatně nejsou v sérii ničím novým.

Jak & Daxter: The Lost FrontierPříběhově hra navazuje na závodního Jaka X. Kromě ústřední dvojice je tu od počátku i fešná, modrovlasá Keira a tento mini-tým se nepřekvapivě snaží zachránit svět, trpící nedostatkem Eca a nestabilitou přírodních sil. Po Ecu ovšem stejně nepřekvapivě nejdou jen ti hodní, nýbrž i různí méně chvályhodní týpci. Netřeba však asi dodávat, že se vše nese v duchu hezké barevné pohádky, snažící se v první i poslední řadě bavit.

Ovládání pohybu funguje výborně a podle zavedených tradic: poněkud riskantní útok s dlouhým výpadem vpřed, útok dopadem z výskoku a točivý útok "čamrda". Dále tu máme obyčejný skok, přírodním zákonům vzdorující dvojskok a ultimátní dvojskok s finálním chňapnutím rukama. Postavy se pohybují pružně a plynule, radost pohledět. Do stran otáčíte kamerou bočními tlačítky, vpřed postupujete i zatáčíte analogem.

Bohužel, boční tlačítka dost často nereagují, a do stran tak obraz neotočíte, Jak & Daxter: The Lost Frontierdokud nenajdete pozici více programu vyhovující. A jindy je zase kamera fixována v úplně nevhodném úhlu. Potíže mohou nastat jak při soubojích, tak při skocích. Párkrát jsme dokonce skákali úplně naslepo, protože na ono kýžené místo prostě nebylo vidět. Většinou se ale s kamerou rozumně domluvíte a že by to ve výsledku fatálně ovlivňovalo hratelnost, si nemyslíme. Dvakrát potěšeni ovšem také nejsme. Zvlášť, když se hra nese v dobrých tradicích série, nepodbízející se davům snadností.

Ovládání leteckých částí je naproti tomu bezproblémové a nechybí ani milé detaily typu efektního loopingu jediným stisknutím tlačítka, tak unikáte nepřátelským raketám. Koncept pouze značně připomíná výše zmíněného Ratcheta, včetně zoufalé umělé inteligence řadových protivníků. Řadových od slovesa řaditi se: před hlavně vašich zbraní. Jako osvěžení hopsacích pasáží ale létání slouží výborně, stejně jako u toho kocouřího kosmonauta.

Vylepšování a modifikování je silnou stránkou hry.

Jak & Daxter: The Lost FrontierPo získání azylu a tím i základny na obřím bitevním korábu si můžete mezi mraky odskakovat dle libosti. Proud respawnujících se protivníků nikdy nevysychá a kromě toho, že navzdory jejich ne-inteligenci létání skvěle vypadá, vyděláváte bojem peníze, za něž lze vylepšovat vaše stroje.

Ano, stroje v množném čísle, neboť přibližovadla se vám v hangáru utěšeně množí. Upgrady se automaticky týkají všech vlastněných kousků, ale je vhodné nenakupovat bezhlavě, protože řadu věcí pro vás dovede Daxter ukrást. A to se vyplatí!

Kradení součástek probíhá zcela absurdní, nicméně zábavnou formou. Některá z nepřátelských letadel jsou označena ikonkou montážního klíče a ta rozhodně k zemi neposílejte. Na takto označené stroje lze Daxtera vystřelit a on pak poskakuje po křídlech, vrtá se letadlu ve vnitřnostech a cpe si jimi batůžek. Pochopitelně ne sám od sebe, ale s pomocí jednoduché minihry s mačkáním správné sekvence tlačítek. Je to pořád stejné, ale věřte nebo ne, stabilně Jak & Daxter: The Lost Frontierlegrační.

Ve vzduchu se dále můžete účastnit závodů. Stačí jen najít ten správný letoun, jehož pilot vám umožní přístup do menu misí. Víc než o rychlost tu ale kráčí o přesnou mušku při střelbě na levitující terče. Podobně jako u soubojů s obnovujícími se nepřáteli nejde o nic složitého: s minimální snahou budete mít na konci náskok i desítek terčů. Lze tak získat pár dalších vajec Precursorů, za něž si pak můžete koupit nějaký žertovný nesmysl typu Jaka s obří hlavou nebo se zeleným plnovousem.

Kovářský klub

Jak & Daxter: The Lost Frontier je v pořadí teprve třetí hrou kalifornského studia High Impact Games. Pro pořádek: novince předcházely tituly Ratchet & Clank: Size Matters pro PSP (2007) a PS2 (2008), a dále Secret Agent Clank pro PSP (2008).

Poněkud matoucí název firmy se pak snaží osvětlit její webová stránka, kde vás uvítá obrázek domečku na stromě, z něhož padá kovadlina na hlavu pod stromem rozkročeného "kravaťáka". A pod obrázkem PR text tvrdí, že "důležitost práce tvůrců her spočívá v jejich službě udržovat na světě živý smysl pro zázračno". OMG.

Dále se dočtete, že shánějí lidi, že se nehoní za penězi a že jsou spíš něco jako klub. Tyhle webové stránky tvůrců her v nás vážně udržují živý smysl pro chvění bránice. Kdybyste však náhodou měli zájem stát se členy, měli byste svou přihlášku do klubu poslat mezi lednem a březnem příštího roku. Jo a na pohovor si neberte kravatu – myslete na kovadlinu.

Jak & Daxter: The Lost FrontierVůbec vylepšování a modifikování kdečeho je silnou stránkou hry. Temné Eco, které vypadává z pobitých rivalů, vám Keira ochotně přemění na Eco čtyř různých barev, pod nimiž se skrývají sloupce upgradů vašich možností. Jednotlivé barvy odlišují druhy těchto vylepšení – jinou barvou si posilujete zdraví, jinou bojové schopnosti. Ceny rychle narůstají, takže oblíbené rozhodování, kam investovat, není čistě pro ozdobu.

Jak tentokrát nestřídá světlou a temnou podobu, zato můžeme symbolicky spatřit temného Daxtera. Lineární úseky s démonickým Daxterem však nepatří k nejvynalézavějším, takže jejich nečetnosti zase tolik nelitujeme. Nejzajímavějším prvkem je zde asi možnost proměnit lasičku dočasně v živé tornádo a to doslova. Ničivé víření spotřebovává temné Eco, ale tvůrci neopomněli dodat dostatek zdrojů.

Ani Jak ale nepřijde zkrátka. Od speciálních soch postupně získává zvláštní schopnosti, jichž hra následně plně využívá. Často je tak třeba zvolit tu, která se Jak & Daxter: The Lost Frontierna daném místě nejlépe hodí. Můžete stavět krátkodobé plošiny a mosty, provádět tryskové skoky, vytvářet bublinu zesilující efekt vašich zbraní a dokonce i módního zpomalování času se dočkáte. Spolu s tím, že na různé protivníky platí různé zbraně, jde tak někdy o docela slušný prstolam, zvlášť když vám u některých misí tiká časomíra.

Příběh je poněkud nenápaditý, bez skutečně překvapivých zvratů i hlouběji prokreslených charakterů, nicméně v žánru hopsaček bohatě dostačuje. Při troše snahy lze hrou prosvištět za jedno intenzivní odpoledne; nechcete-li však padat do postele s rudýma očima a baví-li vás kompletování a vedlejší úkoly, můžete si zážitek výrazně prodloužit.

Přiznáváme, že zpočátku nám grafika i design běhacích částí přišly poněkud fádní, Daxter nevtipně až nepříjemně ječel a hra se zdála být víceméně do počtu. Postupně si nás však získala, protože čím déle ji hrajete, tím je hezčí. Dlouho očekávaný další díl oblíbené série lze tedy jedině doporučit.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

77 %

Čtenáři

74 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 88 čtenářů

Témata: Raketa, Socha, Tornádo

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Ve strategii Ancestors Legacy budete dobývat a plenit

Ancestors Legacy

Nová historická strategie od polského studia Destructive Creations se hlásí o vaši přízeň a rozhodně má s čím vyrukovat.

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů
HUBNUTÍ: Dvojnásobná maminka zhubla 20 kilogramů

Maminka pod přezdívkou Adenka84 dokazuje, že opravdu lze omládnout! Během pár měsíců zhubla dvacet kilogramů – se dvěma dětmi, při návratu do práce a potížích se štítnou žlázou.



Najdete na iDNES.cz