Jak jsme hráli NHL 2002

  • 594
Chcete vědět, co nového přináší poslední zjevení hokejové série NHL, za jehož názvem se skví číslo 2002? Chcete se přesvědčit, jestli vylepšení a novinky splňují vaše očekávání? Pak není nic jednoduššího než se podívat dovnitř článku, jak se hrál zápas Česká republika : Slovensko...
NHL 2002

Vážené dámy, vážení pánové, vítejte u obrazovek České televize při sledování přímého přenosu exhibičního utkání mezi týmem České republiky a týmem Slovenska. Naši hrají již tradičně v červených dresech, Slováci se oblékli do modrobílého. Atmosféra zde v hale je bouřlivá, dá se očekávat jistě zajímavý zápas plný dramatických zvratů. Oba týmy nastupují v těchto sestavách…

Rok se sešel s rokem a vývojáři z EA Sports nám nabízejí další ročník své hokejové série NHL, mezi českým pařanstvem nejoblíbenější hry vůbec. Co nového se od něj dá očekávat jsme vám nastínili v našem preview z E3, před pár dny jsme si mohli na EA play party vyzkoušet, jestli tvůrci sliby dodrželi a jak všechny ty nové vychytávky snoubící se s vylepšenou grafikou a hratelností vypadají v praxi. Vezměme to tedy pěkně popořadě od samotného spuštění hry.

Poté, co si zapnete NHL 2002 a pokocháte se tradičně kvalitním intrem doplněným rychlou adrenalinovou muzikou, která se i letos line z in-game menu, si máte možnost vybrat jeden ze šesti herních módů - exhibici, sezónu, kariéru, turnaj, play-off a nájezdy, tradiční možností v úvodní obrazovce je také hra po internetu. Tolik popis módů, všechna menu popisovat nebudu, jednak bychom u toho strávili půl dne a druhak to nikoho nezajímá (pařani NHL je znají a ty, kdož se do vod virtuálních hokejistů teprve chystají zabřednout, to beztak nezajímá). Za zmínku snad stojí jen fakt, že menu jsou stejně strukturovaná a NHL 2002 přehledná jako v předchozím ročníku, jen se změnilo jejich grafické zpracování, ostatně jako tvář celé hry.

Po vstupu do utkání vás okamžitě zaujme vylepšená grafika a to nejen herní, ale i neherní. Hráči, mantinely, stadion a poprvé i diváci vypadají opravdu realisticky, stejně jako jejich pohyby (k animování bylo již tradičně použito technologie motion-capture). Nejmarkantnější změna k lepšímu je v případě diváků, kteří jsou pěkně vymodelovaní a chovají se opravdu jako v reálu, dělají vlny a ženou svůj tým k vyšším výkonům, což se může ve chvíli, kdy davy jásají a oslavují svůj tým, pozitivně projevit prostřednictvím Emotion metru na výkonech týmu či jednotlivce.

Když už jsme u toho Emotion metru, asi by bylo dobré zmínit, že i ten doznal značných vylepšení. Není se co divit, poprvé jsme jej měli možnost vidět v loňském ročníku, takže vychytávat bylo co a tvůrci si vzali připomínky hráčů k srdci, což se na letošním ročníku NHL 2002 projevilo více než pozitivně. Například brankáře dokáže výrazně povzbudit skvělý zásah, byť branku v té chvíli odvrátí se štěstím. V budoucnu již ale chytá mnohem jistěji a nedělá zbytečné chyby (během hraní jsme nenarazili ani na žádný typický bug). Útočníkovi zase zvýší sebevědomí a napumpuje adrenalin v krvi na maximum prokličkování celým kluzištěm a nádherná střela, případně skvělá kombinace zakončená nádherným gólem, prostě jako v reálu.

NHL 2002

… jsme v polovině utkání a Slovensko vede po vydařených akcích zakončených pěknou brankou 2:1. Za náš tým skóroval na konci první třetiny Jágr, který se skvěle uvolnil, po pravém křídle zavezl puk do třetiny soupeře, prokličkoval přes dva obránce mezi pruhy a efektní střelou zavěsil do pravého horního růžku…

Jako ve skutečnosti ostatně vypadá celý hokej. Vývojáři totiž i tento ročník konzultovali s řadou profesionálních hráčů NHL a i letos na něj zakoupili licenci od NHL a NHLPA, což znamená, že se ve hře setkáme se všemi 30ti mužstvy NHL a 20 mezinárodními týmy, každý z nich má přitom aktuální soupisky, dresy a vůbec všechno, co k hokeji patří. Už předem je jisté, že dozná-li některá ze soutěží (mistrovství světa, NHL) nějakých změn, budou tyto přeneseny i do hry prostřednictvím patchů, stejně jako tomu bylo u minulých verzí této hokejové série.

Ještě jednu pozitivní novinku však přinesla licence a dlouhé konzultace vývojářů s hráči a tou je letos prvně představovaný EA GameStory. O co jde? NHL 2002 bude zaznamenávat kompletní hru vašich svěřenců a podle toho ovlivňovat jejich výkony. Něco podobného už bylo v minulých verzích, kdy byli hráči buďto ve formě, mimo ni nebo zraněni, v letošním ročníku však bude celý systém mnohem propracovanější a ovlivňovat jej bude mnohem více faktorů jako NHL 2002 počet střel na bránu, jejich úspěšnost, osobní souboje, bully, úniky, obranné zákroky a podobně. Výhodou je, že hráč v dokonalé formě pak může prostřednictvím emotion metru nabudit celou pětku a v ní se mohou blýsknout i další, což znamená výhodu pro příští zápasy.

V souvislosti s EA GameStory připravili vývojáři ještě jednu zajímavou vychytávku, díky které budete moci vidět NHL 2002 ve first person pohledu. Netušíte, k čemu to je dobré? Jak nám vývojáři prozradili, bude se tato kamera umístěná na helmě vašeho hráče používat zejména při replayích a při zaznamenávání utkání v rámci EA GameStory. Díky ní si navíc budete moci prohlédnout, jak vypadá takové utkání z pohledu hráče ve hře, což dosud nebylo možné, maximálně v NHL z pohledu brankáře, kde se dala miniaturní kamera na masku poměrně snadno umístit. Pokud jste ovšem nějaké takové záběry viděli, jistě mi dáte za pravdu, že je to psycho, o to více zajímavější ale jistě bude sledovat, jak vypadá hra z pohledu aktivního hráče ujíždějícího obrovskou rychlostí na bránu, sledujícího puk a hráče kolem sebe a ještě k tomu brankáře a jeho svatyni, do níž má kotouč umístit.

K tomu, aby propojení virtuální reality s přímým přenosem ze skutečného hokejového utkání bylo co nejrealističtější, slouží také komentář, který je v případě série NHL tradičně na velmi vysoké úrovni a v letošním ročníku by měl navíc doznat výrazných změn k lepšímu díky barvitému komentáři Dona Taylora, s nímž na komentátorském stanovišti opět usedne Jim Hughson. Oba dva by nás měli jednotlivými utkáními provázet a kromě popisu dění na ledové NHL 2002 ploše a vtipných dialogů nás zahrnou také spoustou statistik a komentářů ke hráčům, s nimiž bude také souviset v letošním ročníku představované EA GameStory.

Všechny vývojáři prezentované a námi ozkoušené featurky zatím vypadají opravdu dobře. Hra má spád, subjektivně bych si dovolil tvrdit, že má mnohem vychytanější atmosféru než předchozí ročník (ať už díky divákům, lepší grafice či barvitému komentáři), kromě toho doznala vylepšení také umělá inteligence hráčů, kteří lépe bruslí, chytřeji si přihrávají a hlavně se rozumněji stavějí. Už aby tu byl začátek října, kdy by se měla NHL 2002 objevit na trhu, v České republice pak opět částečně lokalizovaná do naší mateřštiny (vše mimo průvodního herního komentáře). I přesto všechno však stále tvrdím, že každý další ročník počítačové NHL je nejdražší aktualizací soupisek na světě, byť nám NHL 2002 nabízí mnohem více vylepšení a změn než její předchůdce.

Utkání Česká republika vs. Slovensko, kde naši borci bohužel podlehli zkušeně hrajícím Slovákům 1:4, se chýlí ke konci a trenéři mají již dnes dostatek informací pro to, aby do příštího zápasu výrazně vylepšili hru svého týmu. Naši prohru zapříčinil fakt, že se nám nedařilo bránit skvěle bruslícího a kombinujícího soupeře, který měl trestuhodně mnoho prostoru před brankou a s akcemi po mnoha skvělých kombinacích hráčů v modrobílém mezi kruhy si nedokázal poradit ani zkušený Hnilička. Škoda, snad někdy příště.


Témata: virtuální