Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šance pro šikovné aneb jak mobilní hry změnily svět

aktualizováno 
Mobilní hry zasáhly herní svět s nebývalou tvrdostí a změnily některá zažitá pravidla. Jsou to změny pozitivní, nebo se jim naopak máme bránit? Na vaše názory se těšíme v diskuzi.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

ONDŘEJ ZACH

Kingdom Rush: Frontiers

Strategie Kingdom Rush: Frontiers zabaví na mnoho hodin.

Mobilní hry vnímám jako určitý návrat ke kořenům. Pamatujete na dobu, kdy hru vytvořil jeden člověk a byla úspěšná? Časem se to změnilo.

S rostoucími náklady, technologickým pokrokem a určitou profesionalizací neměl jedinec nebo malý tým bez vydavatele šanci. O tom, jaké hry budou hráči hrát, často rozhodovali a bohužel stále rozhodují manažeři, kteří vlastně o hrách nevědí vůbec nic.

Příchod aplikačních portálů nejenže změnil zažitou praxi, on vytvořil nová pravidla hry. Kdo je šikovný, má nápad a jde si za svým, může uspět. Už tu není překážka v podobě zkostnatělého vydavatele, který jen málokdy dává zelenou svěžím nápadům.

Dungeon Keeper (2014)

Mobilní strategie Dungeon Keeper se naopak příliš nepovedla. Na vině je agresivní obchodní model.

Mobilní platforma přeje jednotlivcům i malým studiím. Ostatně například u AppStore si Apple bere 30 procent výdělku, zatímco zbylých 70 procent připadne autorům. U klasického modelu vývojář – vydavatel – distributor připadalo na autory slabých 10 procent.

Druhou stranou mince je ovšem hromada balastu, která se v aplikačních prostředích objevuje. Mnozí si stěžují na agresivní model free 2 play či poukazují, že na mobily a tablety stejně vycházejí jen malé hříčky. S tím nemohu souhlasit. Zprasený obchodní model není problém platformy a na mobilní zařízení vznikají i komplexní projekty. Za mě tedy klady jednoznačně převažují nad zápory.

ANDREJ BRABEC

Mobilním hraním vyvolané změny na mne působí jako krok špatným směrem. Na tomto poli je neuvěřitelné množství braku, mezi kterým je obtížné objevit kvalitní tituly. Po recenzi mám jen zřídkakdy chuť hru ještě spustit a za poslední dva roky mne pohltilo asi tak pět titulů.

Clash of Clans

Clash of Clans vydělává svým tvůrcům 2,4 milionu dolarů každý den. Hra funguje na obchodním modelu free 2 play.

Jako největší problém však vnímám obchodní modely. Právě mobilní hraní totiž čím dál častěji pracuje s jejich hybridní verzí. Vyžadují zakoupení hry a ještě hráče obtěžují s mikrotransakcemi.

Možná jsem v tomto ohledu pouze konzervativní, ale titul by podle mého názoru měl vyžadovat jen jedno. Jinak mnohdy není zřejmé, zdali je další úroveň dohratelná i bez placení. A na to říkám fuj.

JAN LYSÝ

Především je nepopiratelné, že mobilní projekty přivedly k hraní spoustu lidí, kteří se do toho předtím rozhodně nehrnuli. Jednoduché hříčky, které jsou často zdarma a nevyžadují žádné hlubší zkoumání herních mechanismů, ale prostě si je člověk v autobuse pustí a "zabije" pár minut, než dorazí na svou zastávku, mnohé oslovily.

Třetím světem je Divoký západ. Novinkou jsou pohyblivé důlní vozíky, v akci pak...

Plants vs. Zombies 2 je hratelná a dohratelná bez investice jediné koruny.

Druhou věcí je, že dnes si může na hře namastit kapsu skoro každý, nejen velká vývojářská studia s majetkem v řádu desítek milionů dolarů, ale klidně i šikovný student s dobrým nápadem (pokud tedy nezablokuje svůj projekt poté, co mu ho někdo zkritizuje). Díky mobilnímu hernímu trhu se objevila spousta nových příležitostí.

Pokud jde o negativa, tak se zdá, že se nám nepěkně rozšířila móda "opisování" a hromada projektů si je podobná jako vejce vejci. Je čím dál obtížnější narazit na vysloveně neotřelý kousek, který bychom už předtím neviděli ve dvaceti dalších variacích.

PETR ZELENÝ

Osobně mě mobilní hry příliš nezasáhly, pokud nepočítám letité hrátky s hadem na stařičké Nokii. Asi to bude tím, že v mobilech bývaly především primitivní hříčky, které mou pozornost nedokázaly udržet. Ale týden mám svůj první chytrý mobil, tak se to třeba konečně změní. Bránit se tomu rozhodně nebudu.

Autoři:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.