Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čím dnes štvou herní společnosti hráče nejvíc

Videohry vzbuzují u lidí spousty emocí, i těch negativních. Pro náš článek jsme vybrali několik kontroverzních oblastí, kterými herní společnosti rozpálí své fanoušky doběla bez ohledu na kvalitu samotných titulů.
Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4 | foto: Activision

Často stačí jen drobnost a místo nadšených reakcí publika se herní společnosti dočkají jen hlasité kritiky a nadávek. Naštvat komunitu hráčů je až děsivě snadné, často přitom nejde nenávistné reakce předpovídat. Na druhou stranu existují témata, která spustí příliv negativních emocí zaručeně. Tady jsou některá z nich:

1. Protipirátské ochrany

O kolik kopií více by prodali autoři Zaklínače? O kolik méně fanoušků by dnes kvůli tomu měli?

Po desítkách let špatných a ještě horších protipirátských ochran (viz náš článek) by člověk řekl, že už společnosti přišly na to, že by v první řadě neměly nijak obtěžovat své skutečné zákazníky. Bohužel to není pravda, a tak se stále donekonečna opakují situace, kdy čerstvě po vydání hry platící hráči marně čekají na pomoc od oficiální podpory, zatímco piráti po internetu vesele šíří spoilery. Co hůř, kromě ochran si poslední dobou musíme svá PC zaneřádit i anticheatovým softwarem. Například minulý týden strhla na internetu bouři ochrana nového Doomu, která běhá na úrovni systémového kernelu. Ve světě, kde je hodnota vývojářů Zaklínače 3 prodávaného zcela bez DRM větší než gigantického Ubisoftu, který chrlí desítky her ročně, se jen těžko divit, že lidé na Denuvo a spol. vášnivě nadávají.

2. Příliš naleštěné trailery

Reklamní screenshoty jsou jako fotky na seznamce. Možná vyloženě nelžou, ale neadekvátně přidávají.

Vývoj her už není záležitostí několika měsíců, jako tomu bylo v minulosti, ale trvá mnoho let. Je jasné, že se za tu dobu může mnohé změnit, nicméně fanoušci mají dobrou paměť, a tak je s nimi potřeba každou změnu komunikovat napřímo. Pokud totiž první ukázky ze hry vypadají až moc dobře, hrozí později nařčení z klamavé reklamy a pohrdání zákazníky. Co na tom, že by původně prezentovanou verzi na běžném hardware nikdo nerozběhal a většina grafických změn není ani jednoznačně k horšímu. Lidé vidí to, co vidět chtějí, a i autoři fantastických her jako Zaklínač 3 nebo Spider-man čelí nařčením ze lži.

3. Exkluzivity

Exkluzivity byly, jsou a budou.

Hry sice mohou být v některých ohledech umění, především jsou ale klasickým byznysem. Nad všemi kreativními lidmi musí sedět „nudný kravaťák,“ který jejich vize usměrní do reality a jehož úkolem je zajistit, aby všichni zúčastnění měli z čeho dostat výplaty. Zisk hry přitom nemusí být jen přímý finanční, ale může být i sekundární v tom, že zvýší atraktivitu platformy, na které vychází. Ideálem pro hráče by samozřejmě bylo mít doma jen jednu krabičku, na které si zahrají cokoliv, ideálem vývojářů zase je dostat své dílo k co nejvíce lidem najednou. Takto jednoduše však svět zatím bohužel nefunguje. Dokud v tomto oboru panuje konkurence, důraz na exkluzivity bude stále růst, ať už mezi Xboxem a PlayStationem, Steamem nebo Epicem, či třeba Stadií a GeForce Now. Někdo všechnu tu srandu prostě zaplatit musí...

4. Vydřidušské mikrotransakce

Dokonale nasvícené nic.

Existuje mnoho způsobů, jak financovat vývoj a provoz počítačových her. Tím aktuálně nejefektivnějším je paradoxně ten, kdy mají hráči celý titul zdarma a platí jen za to, aby si mohli personifikovat svůj profil. Tento systém je ale potřeba správně nastavit a především ho udělat čitelný a transparentní. O lootboxech toho bylo už napsáno mnohé, metod, jakými tahat z hráčů peníze, je ale bohužel nespočet. Se zpoplatněnými cheaty v singleplayerových hrách už se asi musíme naučit žít, ale nakupování herních výhod v soupeření s ostatními je přímou cestou do pekel. Pokud se vývojáři rozhodnou pro jakýkoliv jiný než prémiový obchodní model, musí počítat s tím, že jim lidé budou nadávat. 

5. Mobilní verze starých hitů

Mobilní verze starých hitů? Ne!!! Raději alkohol.

Mnoho dnešních velikých distributorů dnes sedí na bohatém portfoliu dříve populárních značek, které nijak nevyužívají. Vývojářská kapacita je omezená a nemá smysl jí plýtvat na relikty minulosti, to musí pochopit i žák základní školy. Horší však je, když nějakého přehnaně aktivního byznysmena napadne, že by se z těchto legend dal vyvařit ještě nějaký ten dolar, a tak nechá narychlo vytvořit nějakou lacinou mobilní adaptaci. Pak vznikají průšvihy typu Dungeon Keeper, Tony Hawk’s Skate Jam či RollerCoaster Tycoon 4 Mobile, které původní fanoušci prostě nepřijmou. Nepomůže přitom ani dosavadní dobré jméno, jak ke svému nemalému překvapení zjistil třeba Blizzard se svým Diablem Immortal.

6. Rozbité hry

Za 1699 Kč v předprodeji, když si pospíšíte dostanete i oficiální WWE klíčenku s otvírákem.

Že dnes vycházejí hry ve stavu, který by byl obhajitelný maximálně dva měsíce před koncem betatestingu, je fakt, na který jsme si už bohužel museli zvyknout. Že ale ještě v 21. století vycházejí hry, které jsou vyloženě nehratelné, je prostě neakceptovatelné. Jako vrchol arogance uvedeme společnost Take 2, jejímuž wrestlingu se směje každý, kdo si ho nekoupil. Zato skutečným zákazníkům zbyly jen oči pro pláč, protože ani po týdnech od vydání hra občas nešla spustit.  

7. Rozdílné politické názory

Chuchel se nechtěně stal argumentem při debatách o přehnané politické korektnosti.

Mít jiný politický názor dnes nevede k diskusím a promyšleným výměnám argumentů, ale jen k nenávisti a bojkotům. Pokud vývojáři používají hry jako vyjádření svého politického přesvědčení, tak samozřejmě musí počítat s tím, že tím vyvolají nějakou odezvu. Smutné však je, když i ryze apolitické hry jako Chuchel nebo Firewatch jsou posuzovány podle toho, co kdo z vývojářů řekl. 

Musí proto počítat s tím, že jakákoliv snaha o společenskou angažovanost bývá „odměněna“ ekonomickým poklesem.

Důvodů, proč herními diskusemi létají silná slova, je samozřejmě mnohem víc, většina je však ještě daleko banálnější než ty, co jsme zde uvedli. Kritika a zpětná vazba je pro herní vydavatele samozřejmě důležitá, ten největší argument však mají zákazníci ve svých peněženkách. Více než review bombing, nadávky a posměšky bude herní společnosti bolet, když své peníze dáte někomu jinému. 

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...