Ve jménu naší redakce tě srdečně zdravím. První otázku položím klasicky. Můžeš se našim čtenářům představit a prozradit, čím se zabýváš?
Jsem Roman Navrátil, je mi 19 let, pracuji ve Faraway Studios, kde zastávám funkci Team leadera, koordinátora, Game designera a Grafika (scén). Kromě toho dělám i další věci, které jsou zrovna potřeba. A to je samozřejmě jen část a ještě shrnutá.
Co obnáší taková práce? Zabere ti to hodně času? Bereš to jako svůj koníček, anebo už jako svoji práci?
Zatím mně to neživí, takže jako práci ne. Spíše pořád jako koníček, byť koníček, který dělám i když nemám zrovna žádnou chuť, nebo mě to dokonce v danou chvíli naprosto irituje, nicméně to udělané být musí, takže co. Zabere to obecně hodně času, ale zase záleží co a kdy přesně. Co obnáší taková práce? U nás v týmu: Game design = vytvoření příběhu, jeho ladění v závislosti na vyskytlých problémech, dohlížení na jeho (+-) dodržení v rámci vývoje projektu, dále je to tvorba atmosféry za běhu hry, teda zásahy do scénáře (vlastně taková režie)- zde hodit ten a ten zvuk, zde tu a tu hudbu, tady to ztišit, tady pustit víc, tady to zkrátit, tady vypustit, projít si hru znova a zjistit, jak to působí. Prostě opravdu bych to mohl nazvat režie a produkce přenesená do herní tvorby. Grafika scén, vytvoření návrhu scény, co kde a jak, zadání práce jiným grafikům, nebo vlastní vytvoření dané scény (modeling, lighting, materialing, rendering, postprodukce) a Team leading. Mimo jiné pevné nervy, trpělivost a sebezapření ;-)
Faraway Studios sice moc dobře známe, nicméně by nás jistě zajímalo, kolik lidí tento tým obsahuje. Jak dlouho existuje a další věci, které jsi schopen prozradit.
Faraway Studios existuje zhruba od přelomu roku 2004/2005. UIG je naším prvním společným projektem. Při vzniku Faraway Studios jsme paralelně s UIG pracovali i na jednom dalším projektu+se další měl rozjet, nicméně z důvodu efektivity jsme oba projekty odložili dočasně k ledu. Jinak jsme grupa studentů, a již tvrdě pracujících lidí (někteří v profi herních firmách jako IS například), kteří stále sdílí nadšení k hraní a především tvorbě her. V současné době tvrdé jádro týmu tvoří okolo 11 lidí, přičemž tohle číslo se asi brzy smrskne na 10, protože jeden z jedenáctky je přímo notorický flákač o) Potom tu je samozřejmě řada externistů jako překladatelé, dabéři atd.
Co je to vlastně za projekt UIG? Zkus nám ho nějak blíže specifikovat.
Until Im Gone (UIG) jeâÂ?Â?2.5D (tzn. předrenderovaná pozadí a real-time 3D postavy) 3rd person point-and-click adventura s hororovými prvky a psychologickým podtextem, odehrávající se v zasněžené, ospalé horské vesničce Pitfall mountains v období Vánočních svátků, do níž je hlavní hrdina Nathan nucen přijet. Brzy na to je vesnička odříznuta od okolního světa díky sněhové vichřici, a hrdina nevědomky začíná pomalu odhalovat malâÂ?Â? tajemství této malebné vísky. Jinak ve hře klademe velký důraz na atmosféru a příběh. Atmosféra by měla být taková depresivní, hororová, melancholická, přitom vesnička působí takovým ospalým zapadlým, přesto až perverzním a nepříjemným dojmem, taky se tam snažíme propašovat takovou tu atmosféru tepla v zimě, tzn. romantiku a pohodu, když z mrazu a vánice přijdete do teplého prostředí interiérů, kde tiše plápolá oheň v krbu, sednete si do pohodlného křesla a věnujete se poklidně a bez stresu činnostem, které vás baví. Kdo nezná toho lituji :] Posledně zmíněná atmosféra bude v kontrastu s tím nehostinem, nejistotou a nebezpečím, které na vás jinak číhá okolo.
Zní to docela zajímavě. Můžeš nám přibližně prozradit, kolik hodin nám zabere dohrání IGU?
V podstatě nemůžu, protože to sám nevím. V současné době nikdo ještě hrou od začátku do konce neprošel. Samozřejmě to taky záleží na vašich zkušenostech a na tom, jestli hrou jen proletíte nebo budete pečlivě prokecávat různé postraní témata, která nejsou vyloženě nutná pro dohrání hry, ale dozvíte se díky nim spoustu dalších věcí. Zároveň vám pomůžou lépe pochopit příběh, místa, lidi a děje okolo vás. Řekněme ale tak 6-10 hodin.
Jak dlouho na IGU pracujete? Co je největší fuška?
Na UIG pracujeme naostro asi od Jara 2005, ale předprodukce začala už někdy v zimě 2004, nicméně právě předprodukce je velice pomalá a musím říct, že i lajdácká (nebyly zkušenosti, no). Největší fuška? Nezasvěcení nebudou věřit, ale řek bych (mluvím jen za sebe of course), že team managing. On ten manager u profi projektů přece jen něco dělá ;-) U free projektů to snad platí dvojnásob, představte si, že máte bandu lidí, kteří navíc většinou přes den +- tvrdě pracují, nebo studují (popřípadě dělají obě věci zároveň). A teď přijdou domů a měli by ještě makat na free projektu, za který nedostanou ani zaplaceno. Dohlížet na takový tým není vůbec lehké, dodržování termínů je tady prázdný pojem, a takový tým navíc musí řídit člověk, který má stejné problémy jako ti, které má řídit, navíc musí dělat spoustu jiných věcí, o motivování lidí k práci, i když se sám cítí, že by zrovna teď neudělal ani čáru, nemluvě.
Takže sranda to asi není o) Můžeš nám prozradit, kdy váš projekt IGU vyjde a na čem právě pracujete?
Snad Zima 2006 (this includes Prosinec 2006 a Leden-Březen 2007). Sranda to teda není, i když jak kdy. Momentálně většina týmu nedělá nic, protože jsou přece jen ještě vánoční prázdniny a majorita lidí je mimo domov. Osobně ale zrovna dělám na scénách, updatování webu a samozřejmě ten managing.
Blíží se závěr a mně tak zbývá popřát celému týmu Faraway Studios hodně štěstí a pevné nervy. Můžeš naše čtenáře nějak naladit? Proč by se zrovna oni měli těšit na projekt IGU?
Důvod je myslím jasný: jedna z nejlepších (odpustím si skromnost, beztak bych jí jen předstíral ;-) původních free her se blíží, nádherná pro free hru absolutně neviděná grafika, atraktivní a originální příběh (ze kterého není dosud známo prakticky nic), originální a atmosférická prostředí, zajímavé a prokreslené postavy, dlouhá hrací doba, romantika, deprese, atmosféra a celkové provedení, na nějž klademe důraz a péči, která není ve free hrách (a bohužel i některých komerčních) vůbec běžná! S spousta dalších věcí (1024*768 rozlišení scén, bonusy, 50+minut originálního a původního soundtracku, který má na starost Polský hudební skladatel s desetiletými zkušenostmi, kompletní anglické nadabování rodilými mluvčími atd. atd.) Zájemci nechť shlédnout naši domácí stránku. Děkuji za příjemný povánoční rozhovor, čtenářům bych ještě popřál ať si užijí ty zbylé dny volna a ať už konečně napadne sníh!