Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se dělá herní dabing? Rozhovor o What Remains of Edith Finch

aktualizováno 
What Remains of Edith Finch patří k těm hrám, které sice dlouho netrvají, o to silnější je však zážitek, který si z nich hráči odnesou. V rozhovoru jsme vyzpovídali dabérku a herečku Valerii Rose Lohmanovou, která hlavní hrdince ve hře propůjčila svůj hlas.

Valerie Rose Lohmanová | foto: imdb.com

Jak jste se dostala k roli Edith Finchové? Byla jste na konkurzu nebo vás někdo oslovil přímo?
Původně jsem viděla inzerát na konkurz pro Edith Finch na webu a prostě jsem na něj odpověděla, aniž bych o tom moc věděla. O pár týdnů později jsem dostala e-mail s žádostí, jestli bych nenahrála pár vzorových replik, takže jsem je nahrála na telefon, odeslala a úplně na to zapomněla. Uplynul týden nebo dva a ozvali se mi a potom mi nabídli práci.

Takže to bylo extrémně jednoduché, dost možná nejjednodušší konkurz, kterého jsem se kdy účastnila. Ani jsem netušila, jak velký to je projekt, dokud jsem nedorazila do nahrávacího studia, kde mi došlo, že je to pro PlayStation. (hru nakonec místo Sony vydala Annapurna Interactive a je k dispozici i na PC a Xbox One, pozn. red.)

Čím se liší práce na dabingu pro počítačovou hru od tradičního dabingu třeba pro televizi?
Před What Remains of Edith Finch jsem dělala hlavně klasický dabing a na pár animovaných projektech. Tohle byla moje první hra. Hlavní rozdíl mi přišel jako ten, že ve hrách musí člověk nahrát víc variací určitých replik, protože rozdílné věci budou řečeny v závislosti na tom, co hráč ve hře udělá. V tradičním dabingu máte většinou velmi specifické repliky a málo variací.

What Remains of Edith Finch
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Jak moc kreativní jste při dabování mohla být? Řekl vám někdo z vývojářského týmu Giant Sparrow, kdo Edith Finchová je a jak by měla znít?
Když jsem byla na komparzu, bylo mi řečeno, jaký tón má hra mít a o co se tvůrci s Edith snaží dosáhnout. Většinou je hlas Edith podobný mému přirozenému hlasu. Neměla jsem moc na výběr, co se týče toho, co mělo být řečeno, ale mohla jsem si hrát s modulací, humorem a tónem hlasu, což je na dabingu moje nejoblíbenější část. Jak jsme potom procházeli scénář, tým mě požádal o menší změny tu a tam, aby byla každá replika perfektní. Působilo to jako opravdová týmová práce.

Vývoj hry trval několik let. Jak dlouho trvalo samotné natáčení? Bylo třeba provést později nějaké dodatečné změny?
Já se vlastně stala součástí projektu teprve v listopadu 2016, takže když mě najali, skoro všechno už bylo pevně dané. Celkem jsem měla tři nahrávací dny a každý trval jen pár hodin. Nic moc se během těch dnů neměnilo. Šlo jen o to nahrát všechen materiál. Vzhledem k tomu, že jsem byla hlavní vypravěčkou, bylo toho dost.

What Remains of Edith Finch
What Remains of Edith Finch

What Remains of Edith Finch

Co pro vás bylo na celém procesu nejobtížnější?
Upřímně řečeno, nejtěžší bylo neříkat nikomu o tom, že jsem součástí tohoto projektu, dokud to oficiálně neoznámili. Strašně jsem se chtěla podělit o všechno kolem toho, ale mohla jsem teprve asi měsíc před vydáním. Spolupráce na této hře je něco, na co jsem velmi hrdá, takže udržet to v tajnosti bylo velmi, velmi obtížné.

Jak byste popsala vývojáře z Giant Sparrow jako tým? Jak se vám s nimi pracovalo?
Lidé z Giant Sparrow byli úžasní. Jsou velmi talentovaní a pro hru měli tak skvělou vizi. Byli na mě moc hodní a vlídní a zajistili, abych měla při nahrávání všechno, co jsem potřebovala. Opravdu se mnou pracovali, aby moje role zapadla do jejich vize. Vážně, doufám, že s nimi v budoucnu budu moci zase pracovat.

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová

Valerie Rose Lohmanová vystupovala v divadle, televizi i ve filmu. What Remains of Edith Finch je její první videohra. S divadelním hraním začala v pěti letech, ve čtrnácti pak nastoupila profesionální dráhu divadelní herečky. Oblíbila si i práci před kamerou. Hrála ve dvaceti krátkých nezávislých filmech a několika websériích. V televizi se poprvé objevila v roce 2016. Ve stejný rok začala její kariéra dabérky.

IMDB

Web

Zahrála jste si vlastně nakonec What Remains of Edith Finch? Můžete čtenářům bez spoilerů prozradit, jaká byla vaše nejoblíbenější pasáž?
Zahrála! Moje nejlepší kamarádka hru koupila a hráli jsme ji v den vydání, potom jsme to šli s rodinou oslavit. Strašně se mi líbila. Má tak nádherný příběh a je neskutečně dobře vytvořená. Moje nejoblíbenější část byl nejspíš Lewisův příběh (pasáž s porcováním ryb, pozn. red.), připadalo mi to tak tajemné a okouzlující. Speciálně tato pasáž mi vyrazila dech.

Hra se dočkala hodně pozitivních recenzí a ohlasů. Co vy osobně, dostala jste od vydání nějakou zpětnou vazbu?
Ano! Recenze a komentáře, které jsem obdržela po vydání, byly parádní. Je to zatím ten největší projekt, kterého jsem byla součástí, a vidět, kolika lidem se líbil, bylo šílené. Nedávno jsem na Instagramu viděla lidi, kteří dělali cosplay postav ze hry a spoustu nádherných fanouškovských děl. Bylo ohromující vidět reakce ostatních.

Zvážila byste práci na nějaké další hře? Láká vás nějaká specifická značka nebo typ hry?
Určitě. Bylo zábavné být součástí takového projektu a moc ráda bych pracovala na dalších hrách. Ráda bych namluvila někoho jako Laru Croft nebo nějakou akční hrdinku. Taky by mě lákalo něco mysteriózního nebo strašidelného ve stylu What Remains of Edith Finch.




Nejčtenější

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...

Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...



Projekt boje proti šikaně v počítačových hrách skončil trapasem

The Bully Hunters

Projekt Bully Hunters měl pomáhat v boji proti obtěžujícímu chování a chránit oběti kyberšikany. Dopadl však velikou...

Mafia 4 se měla odehrávat v Las Vegas, přednost dostala jiná značka

Mafia 3

Podle bývalých zaměstnanců studia Hangar 13 se měl čtvrtý díl legendární série Mafia odehrávat v americkém Las Vegas....

Bývalý herní závislák radí lidem, jak seknout s videohrami

Cam Adair, zakladatel portálu Game Quitters

Závislost na počítačových hrách je vážná věc. Na první pohled sice není tak nebezpečná jako například drogy, alkohol...

Další z rubriky

Jak herní firmy bojují proti toxickým hráčům

Grand Theft Auto 5

Dříve se říkalo „sprostý jako dlaždič,“ dnes bychom mohli jako odstrašující případ zmiňovat spíše hráče počítačových...

Nový Spiderman nabídne originálního padoucha i rozchod s Mary Jane

Spiderman

Nová hra s pavoučím mužem v hlavní roli představuje jeden z největších taháků letošní nabídky titulů určených...

Daň za úspěch firmy Telltale, která pojala hry jako interaktivní filmy

Telltale Games

Firma Telltale Games byla svého času považována za zachránce adventurního žánru. Navzdory ohromnému komerčnímu úspěchu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz