Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se dělá hra: chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní

Exkluzivně aktualizováno 
V seriálu "Jak se dělá hra" vám začínající česko-slovenské studio Alda Games přiblíží všechny etapy herního vývoje: od prvních návrhů po vypuštění hry do obchodů.

Obrázek z připravované hry Defend Your Life | foto: Alda Games

Nejdůležitější informace prý patří na úvod. Ve zkratce: hry jsme začali vytvářet v dubnu 2013 z lásky a pro peníze. Tento článek spouští seriál o tom, jak se našemu studiu Alda Games (ne)daří v dosahování cílů při tvorbě mobilních her.

Zatím nás neomezuje vydavatel, takže se máme dobře. Nicméně investorova trpělivost má také své hranice.

Zásadní otázky

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry: Zachraň šneka a Sýrový svět.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Sýrový svět

Sýrový svět

Proč se někdo pustí do tak nejistého byznysu, jakým je tvorba her? Proč se každou chvíli vynoří nějaké studio vědomé si této nejisté perspektivy? Proč jsme se vynořili my, Alda Games? A jaká je ta naše perspektiva?

Odpovědí se nabízí hned několik. Například, že dotyční jsou pochybné existence bez jakéhokoliv smyslu pro realitu nebo jen bez sebereflexe. Dotyční už mají něco za sebou a takříkajíc si troufají vstoupit do herního průmyslu. Dotyční můžou zbožňovat hry natolik, že jejich zápal dokáže přesvědčit nějakého investora.

Zásadní odpovědi

Co nás tedy uvedlo do pohybu? Kdybychom to měli zestručnit, tak asi z každé předešlé odpovědi něco. Zaprvé máme hry opravdu rádi. Například náš zakladatel Aleš zbožňuje sérii Fallout. Každý z desetičlenného týmu máme svoje srdcovky.

Za druhé s hrami máme i jinou než jen herní zkušenost. Hlavně přes herní weby Raketka.cz a HPD.cz. Díky práci na těchto projektech jsme získali zkušenosti s obrovským množstvím herního obsahu, ale co je důležitější, i s různými komunitami hráčů. Nevěřili byste, co všechno se dá zažít při moderování zdánlivě nevinné diskuze pod dívčí hrou.

Sýrový svět

Sýrový svět

A nakonec investor. Peníze jsou potřebné nejen na vývoj, ale také na výplaty. Všichni si totiž platíme nějakou tu hypotéku a z čisté lásky ke hrám se nenajíme. Zatím nám pomáhá soukromý investor a rozpočet drží. Časem však budeme muset vyprodukovat něco, co si na sebe vydělá.

A co si budeme nalhávat, každý chce vytvořit co nejúspěšnější titul, ne? Jenže k tomu je dlouhá cesta, a pokud se vidina peněz stává hlavním smyslem, vede do pekla. Nebo ke krachu.

Chcete tvořit hry? Nadřete se

Ale aby bylo jasno, tvorba her je práce jako každá jiná. Vstáváte do práce, odcházíte do práce, doma přemýšlíte nad prací, u piva se bavíte o práci. Nemluvě o sledování trendů, neustálém vzdělávání se a o analyzování konkurence.

Virtuální set Oculus Rift v Alda Games

Virtuální set Oculus Rift v Alda Games

To má tu výhodu, že v našem oboru to znamená hrát si, díky čemuž jsme si například vyzkoušeli potenciál virtuální helmy Oculus Rift. Některé rozbolela hlava, jiní měli asi příliš zdravé oči, ale všehovšudy zajímavá zkušenost.

Máte normální kolegy, kteří mají své záliby, vlastní životy, dobré stránky i mouchy. Někteří umí hrát stolní fotbal, jiní na sobě pracují v posilovně, aby se potom mohli ukazovat polonazí na diskotékách, další jsou zase příliš sečtělí intelektuálové, nebo poslouchají nějaký obskurní ambient.

Ani věk není něco, co by nás spojovalo, nejmladšímu členovi je jen 18 let a nejstaršímu 28. Ale tak to má být: různorodí lidé, které spojuje vztah ke hrám. V tom jsme prostě zajedno.

Gamedesignérka Kateřina Záleská a zakladatel studia Aleš Kříž

Gamedesignérka Kateřina Záleská a zakladatel studia Aleš Kříž

Zajedno jsme byli i ve výběru platforem. Po analýze našich vlastních schopností, po hodinách rešerší všude po internetech a rozhovorech s lidmi z branže nám vyšlo, že na trojáčkové tituly zatím nemáme, ale skončit u flashovek jsme opravdu nechtěli. Proto volba padla na mobilní zařízení.

Nejprve to byly Android a iOS a v současnosti jsme dospěli k rozhodnutí, že nebudeme ignorovat ani Windows Phone.

Je nám úplně jasné, že trh je už víc než nasycený. Vydělávat 2,4 milionu dolarů denně, jak se to daří Supercellu s free 2 play titulem Clash of Clans, je momentálně v rovině snů. Známe příběh Rovia, které muselo za šest let vytvořit 51 her, než přiletěli Angry Birds.

I tak jsme se do toho pustili

Studio Alda Games oficiálně vzniklo v červnu 2013 zápisem do obchodního rejstříku. Už v červenci jsme na App Storu a Google Play vydali svoji první hru. Ne, za měsíc se hra vytvořit nedá, my jsme na naší prvotině (Zachraň šneka) pracovali od dubna.

Fotogalerie

Spolu se Sýrovým světem (srpen - prosinec) to byly pokusy. Pokusy, zda dokážeme pracovat tak, abychom se od prvotního konceptu dostali alespoň k pár tisícům stáhnutí.

Pokus dopadl úspěšně. A o tom bude dalších pár článků. Tento byl první a poslední "všeobecný". V ostatních vám umožníme nahlédnout přímo do našeho studia. Tím nemyslíme kanceláře, ale proces, díky kterému jsme vydali první dvě hry a další dvě na to mají silný náběh.

Autor:




Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA EXPEDICE S AJ/NJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 20 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.