Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře

Exkluzivně   0:01
Grafika je to, čeho si každý všimne a zhodnotí jako první. Studio Alda Games odhaluje v seriálu pro Bonusweb jednotlivé etapy vývoje.
Koncept a původní propagační obrázek ze hry Zachraň šneka jsou původně...

Koncept a původní propagační obrázek ze hry Zachraň šneka jsou původně namalovány na plátno. | foto: Alda Games

Na naší první hře recenzenti často oceňovali fakt, že jsme se rozhodli pro ručně kreslenou grafiku. Sami jsme se tak chtěli trochu vrátit do časů, ve kterých nevypadalo všechno tak digitálně a uměle. Zachraň šneka je navíc čistě 2D hra, která nepracuje s 3D objekty, takže nebyl problém si právě ručně kreslenou grafiku vyzkoušet.

Ručně kreslená grafika umožňuje do hry zakomponovat unikátní umělecký rukopis autora. To dokážou ocenit nejen grafici. K rozeznání ručně kreslené grafiky od té digitální stačí i jen minimálně vnímavé oko. Není náhodou, že většina her, které jsou kladně hodnoceny za "osobitou" grafiku nebo "umělecké" ladění, se kreslí nejdříve na papír.

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry:

V současné době připravuje strategii Defend Your Life (o hře), inspirovanou seriálem Byl jednou jeden život.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře (právě čtete)

Zachraň šneka

Sýrový svět

Defend Your Life

Je ale samozřejmě jasné, že pokud chcete ručně kreslenou grafiku dostat do hry, digitalizaci se nevyhnete. Z papíru na monitor ji dostanete jedině oskenováním, a i potom je třeba ji počítačově upravit. Jako názorný příklad použijeme hrdinu našeho debutu Zachraň šneka.

Šnek je nejprve jen načrtnutý, potom ho autorka pěkně vymaluje. Třetí obrázek už představuje převod po skenování a následné úpravě, aby byl použitelný ve hře.

Evoluce šneka

Mimochodem, i koncept art a hlavní propagační obrázek jsou původně malovány na plátno. Ostatně podívejte se na hlavní poutací obrázek článku.

Kreslená je i naše druhá hra Sýrový svět, ale v tomto případě se vynechal mezikrok se skenováním. Grafik pracoval v Adobe Photoshop a kreslil přímo přes grafický tablet. V praxi tedy evoluce našeho myšího hrdiny vypadala takto:

Jak vnikala grafika ve hře Sýrový svět

Grafici se však papíru a pera nadobro nevzdávají. Přeci jen tužka v ruce je přirozenější. Prohlédnout si tak můžete i papírové nákresy z připravované hry Defend Your Life.

Skeny k připravované hře Defend Your Life
Skeny k připravované hře Defend Your Life
Skeny k připravované hře Defend Your Life

Skeny k připravované hře Defend Your Life

A takhle nákresy vypadají, když si je grafik překreslí na grafickém tabletu.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je vzteklina.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je ledvinový kámen.

Asi vidíte, že naše hry jsou primárně vyvíjené ve 2D grafice. 3D grafika má totiž blízko k inženýrské a designérské práci. Je výrazně komplikovanější a časově náročnější na vývoj. V našem případě jsme tedy zvolili 2D grafiku i z technologických a časových důvodů.

Ani 3D grafice se však zcela nevyhýbáme. Při tvorbě Defend Your Life ji používáme ke zpracování malých prvků (krajnice, dopravní značení) a některých animací, což nám usnadňuje práci.

Například některé střelecké věže mají otočné hlavně, a než abychom každý snímek kreslili jednotlivě, použili jsme model vytvořený a animovaný v 3D softwaru Blender. Tento model se poté renderuje jako cel shade (nerealisticky stylizovaný obraz), aby mohl být zakomponován do ostatní grafiky.

Čas a komunikace

Na grafice se samozřejmě nepodílejí jen grafici samotní. Svoje mají co říct i game designéři či programátoři. Programátor limituje grafika třeba množstvím dodané grafiky. Občas se totiž musí dělat kompromis, aby výsledná hra neměla velké paměťové nároky a bylo ji možné spustit i na starších telefonech.

Grafika se také musí vytvářet s ohledem na různá rozlišení mobilních zařízení. Protože vyvíjíme na různé platformy, které se od sebe často velmi liší, je třeba malovat pozadí levelu ve dvou verzích, v klasickém poměru 4:3 a širokoúhle.

Designéři zase zasahují do celkové grafiky z hlediska zachování správného pochopení hry. Grafik tedy musí dodržovat určené velikosti, barevné schéma, prostředí a styl grafiky podle jasného zadání. Jak část takového zadání může vypadat, a že podle něj něco nakreslit není vůbec lehké, se můžete přesvědčit sami z této ukázky:

Defend Your Life - kasárna

"… Budova kasáren bude vypadat jako skleněný výtah nebo konec potrubní pošty (ne jako plechovka). Jednotky pak vždy přijedou zespoda, otevřou se jim dveře odsunutím do strany a ony vyjdou ven. Tuba, kterou přijely, zase odjede dolů. …"

Navíc i grafický styl hry se postupně vyvíjí. Není proto výjimkou, že je potřeba některé věci kreslené ze začátku přemalovat, aby stylově zapadly. Jak vypadá grafika před a po zásahu designéra, se můžete podívat na následující ukázce.

Defend Your Life - první verze žaludku

Defend Your Life - finální verze žaludku

Mimochodem, namalování jednoho takového levelu trvá v průměru 3 dny. Někdy je to více, někdy méně. Záleží nejen na jeho složitosti, ale třeba i na čase potřebném na studium reálií týkajících se hry.

Každý grafik si vypomáhá realitou, fantazie sama o sobě nestačí. Hra totiž musí být uvěřitelná, zároveň ale nejde jednotlivé komponenty zobrazit zcela realisticky.

V případě hry Defend Your Life grafik věnoval čas studiu anatomie. Celá koncepce vychází z inspirace v atlasech lidského těla, které známe ze školních lavic a studia mediků.

Kdybychom zobrazovali lidské tělo realisticky, neviděli bychom na obrazovce nic jiného než změť červené kaše. Takto ale každý hráč ve výtvarné stylizaci pozná něco povědomého, s čím se dříve setkal.

Už to jen všechno rozpohybovat

Kreslením však nic nekončí, grafika čeká ještě jiná, mravenčí práce – animace. Ty jsou v našem případě kresleny a animovány ručně. Ovšem ne snímek po snímku. Naše chystaná hra obsahuje velké množství animací, které u defendovek nejsou běžné.

Ukázka animace - vzteklina

I my jsme ovšem limitování paměťovými nároky jednotlivých zařízení, a tak se musíme řídit heslem "méně znamená více" a zmenšit množství jednotlivých snímků na minimum. I s jejich nízkým počtem ale můžeme mít třeba krásně se pohybující jednotky.

To je opět rozdíl oproti 3D grafice, kde se takovéto problémy neřeší, protože model má kostru a pohyb je počítán matematicky. Animace tak zabírají naprosté minimum paměti.

Ukázka animace

Příště

Ukázali jsme si, jak hra dostává svůj vizuální ráz. Ještě je ale nutné vdechnout hře život. Příště se proto podíváme blíže na to, co sice není až tak vidět, ale je to stejně důležité jako pixely – řádky kódu. Čeká nás totiž další díl, tentokrát na téma programování.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...