Jak se dělá hra: sednout a programovat

Exkluzivně   0:01
Studio Alda Games odkrývá exkluzivně pro Bonusweb další etapy herního vývoje. Tentokrát se blíže podíváme na řádky kódu.
Jak se dělá hra - programování

Jak se dělá hra - programování | foto: Alda Games

Hned po rozhodnutí udělat hru, jsme byli postaveni před nelehkou otázku, v čem budeme naše hry programovat. Možností se nabízelo hned několik. My jsme se vydali cestou využití enginu Unity3D.

Unity3D umožňuje jednoduše vytvářet hry na všechny základní platformy: iOS, Android a Windows Phone, i na ty v rámci mobilních her méně obvyklé, jako jsou Blackberry, Xbox, PS3, webové prohlížeče a další. Hru tak stačí naprogramovat v jednom jazyce a poté jen exportovat na platformy, které potřebujeme.

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry:

V současné době připravuje strategii Defend Your Life (o hře), inspirovanou seriálem Byl jednou jeden život.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře
4. Sednout a programovat (právě čtete)

Zachraň šneka

Sýrový svět

Defend Your Life

To ovšem není jediná výhoda. Kolem Unity3D se vytvořila opravdu velká komunita, díky čemuž můžeme využívat množství doplňků a návodů, které při vývoji pomůžou a ušetří čas.

Zpětně hodnotíme Unity3D jako dobrou volbu. Není tajemstvím, že ho na úkor ostatních komerčních enginů využívá stále více herních studií. Využili ho například i Madfinger Games pro hru Dead Trigger nebo inXile Entertainment pro Wasteland 2. Ale dobře použitelný je právě i pro malá studia, která v něm mohou udělat kvalitní hry v krátkém čase.

Uvažujete-li o vývoji hry, můžete zkusit Unity3D free licenci, se kterou lze vytvářet hry pro většinu hlavních trhů (iOS, Android, Windows Phone). Pokročilejší komerční verze Unity Pro pak stojí 1 500 dolarů, nebo lze využít paušálu 75 dolarů za měsíc.

Jak se dělá hra - programování

Pokud z nějakého důvodu nemůžete využít již hotový engine, můžete si naprogramovat vlastní, nebo vyvíjet pro každou platformu zvlášť. Oba tyto způsoby jsou obvykle časově náročnější a na jejich realizaci je třeba tým programátorů. Nabízí však větší svobodu a lepší přehled nad rozsáhlejšími projekty. Nemalou výhodou je také možnost vlastní engine licencovat a prodávat.

Nekonečný proces agilního vývoje

Bohužel ani nyní po volbě enginu nejde jen sednout a programovat, i zde je potřeba nastolit jistý řád. Náš způsob vývoje her je založen na základech agilní metodiky. Celý projekt rozdělíme na úkoly (tikety), které zadáváme do tiketovacího systému Chili nebo Assembla. U jednotlivých tiketů pak můžeme nastavit prioritu, kategorii, dobu dokončení a další vlastnosti, které nám usnadní orientaci v projektu.

Jak se dělá hra - programování

Úkoly zadává nejčastěji gamedesigner grafikovi nebo programátorovi. Ti úkol splní a dají ho zpět na posouzení zadavateli. Ten vše otestuje, a pokud je úkol splněný podle jeho představ, tiket uzavře. V opačném případě do tiketu upřesní své požadavky a vrátí ho k opětovnému přepracování. Takto iterativně se postupuje, dokud není úkol dobře splněn a uzavřen.

Platí takové všeobecné pravidlo, že lepší je zadávat více menších úkolů než jeden velký. Tím, že se práce rozdělí do menších částí, se nejen lépe kontroluje, ale také lépe plní. Velké tikety zaberou mnoho času, člověk za sebou nevidí hotovou práci a snadno ztrácí motivaci a chuť pokračovat.

Náš aktuální projekt Defend Your Life! má celkově zatím asi 400 úkolů. U každého úkolu se navíc provede průměrně šest aktualizací. I z toho se dá usoudit, jak je asi vývoj náročný. A i když sedíme pospolu a leccos diskutujeme nebo si dovysvětlujeme osobně, mít vše zaznamenáno v jednotlivých tiketech se již stalo nezbytností.

Hardware a hledání chyb

Každá část kódu, která se do hry zaimplementuje, se musí také otestovat, aby opravdu fungovala, jak má. K tomu nám slouží několik telefonů a tabletů od každé platformy. Snažíme se hry testovat na všech zařízeních, které hráči používají nejčastěji, ale není to zrovna jednoduché.

Zatímco u Applu se používá pouze pár telefonů a tabletů, u Googlu a jeho platformy Android jsou jich tisíce, přičemž všechny samozřejmě vlastnit nemůžeme. Z hlediska hledání a oprav chyb je tak pro nás daleko jednodušší vyvíjet na iOS, kde můžeme nahlášenou chybu ihned vyzkoušet na daném zařízení a opravit. Ale i tak se snažíme naše hry vyvíjet pro co nejširší spektrum uživatelů.

Jaké vlastnosti a znalosti by měl mít dobrý programátor her?

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale pro naprogramování kvalitní hry znalost daného programovacího jazyka a enginu nestačí.

Jak se dělá hra - programování

Pro tvorbu složitějších algoritmů ve hrách je nezbytnou vlastností i dobrá znalost matematiky. Také bez pokročilé angličtiny se programátor neobejde, protože velká část dokumentace a návodů je psaná právě v ní.

Co si ze školy neodnesete, ale je to také nezbytné, je pak odolnost vůči stresu. Ta je potřeba zejména s blížícím se termínem vydání, kdy je nutné zachovat chladnou hlavu a vydat ze sebe maximum. Nelze také ustrnout na jednom místě, je třeba mít chuť učit se nové věci, protože se neustále objevují nové technologie.

Poslední velkou nezbytností je schopnost dotáhnout věci do konce. Začít programovat hru totiž není tak složité, ale většina her stále zůstane nedokončených.

Příště

Takže hru máme naprogramovanou, ale ani zdaleka ne hotovou, natož připravenou k publikaci. Čeká nás testování, testování a ještě jednou testování. Právě této fázi se budeme věnovat v následujícím dílu.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...