Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si hrají... tvůrci počítačových virů

  12:00aktualizováno  9. června 12:17
Už jste se někdy ptali, proč vlastně vznikají počítačové viry? Co k tomu lidi táhne? Co je zapotřebí, aby se z člověka stal míro... vlastně virotvůrce? Možná vám na výše položené otázky odpoví právě tento článek.

Není to až tak dávno, kdy se na svých motýlích křídlech proletěla světem Melissa. Všichni ještě máme v čerstvé paměti, jak s frajerským šátkem na piráta prosurfoval na vlně tsunami celou síť virus I-LOVE-YOU. A neuplyne měsíc, aby většina z nás nedostala nějaký hoax. U mě to alespoň platí bezpečně. Sakra, běhá po té Síti také něco jiného než viry? (Ano, já vím, že běhá. Warez a obrázky nahotinek.)

Fenomén počítačových virů je velice zajímavý, a to jak z hlediska technologického nebo psychologického, tak pro mnohé i finančního. No řekněte, co by si bez nich Symantec a podobné společnosti počaly? Ale nerad bych se uchýlil k nějakému filozofování, nebo nedej bože k moralizování. Mě totiž na tom všem zaujala jiná věc, než zatuhlý systém a tučné zisky společností vyvíjejících antivirové programy. Když jsem tak nedávno seděl u počítače a čekal na dokončení reinstalace systému (hádejte proč), ptal jsem se sám sebe: "Proč tohle ti lidé vůbec dělají?" A hlavou se mi začaly honit různé, často dost absurdní představy.

Samozřejmě, že jako první mě napadlo, že to ti lidé dělají čistě pro zábavu. Proto je také tento článek zařazen do seriálu Jak si hrají... A že to musí být bžunda, že? Několik dní či týdnů strávit nad monitorem, až má jeden oči jako vejce natvrdo a mozek jakbysmet. Pak chvíle opojení, když se výtvor dostane do zpravodajských relací na celém světě, a strachu na rozdávání ve chvíli, kdy o tvůrce viru začnou projevovat zájem ti druzí zpravodajci (FBI, BIS, Čisté ruce...). Uznávám, je možné, že lidé dělají viry proto, že je to prostě baví. Je na ně ale smutný pohled, když se snaží vyšetřovateli vysvětlit, že za to nemohou, že mají pouze obrovské nutkání infikovat celosvětovou síť a připojené počítače kdejakým svinstvem...

Mohou to dělat ale i z jiných pohnutek, než je ... řekněme ... "mladická nerozvážnost" (jiný výraz pro pubertální výstřelky). Kromě prvku zábavy zde hraje určitou roli i stavovská čest. Viry vytvářejí převážně hackeři, kteří, jak sami tvrdí, to všechno nedělají pro slávu nebo pro peníze, ale aby se vyrovnali politikům s jejich heslem "Dokázali jsme, že to dokážeme". Předhání se v tom, kdo z nich dokáže vytvořit virus co nejmenší, nejefektivnější, nejzabijáčtější, a já nevím jaký ještě. Nedovedu si sice představit, že by se pak třeba jednou za rok sešli v nějakém sklepení, kde by si navzájem za zvuku techno-music sdělili výsledky své práce a vybrali nejlepšího ze svých řad, který by se stal korunovaným králem všech hackerů, ale uznávám, že možné to je.

Co když ale vytváření virů není ani tak zábava, jako dobře (nebo špatně) placená práce? Představoval bych si to asi tak, že ve společnosti ... já nevím ... Virus Ltd., v jedné velké místnosti, sedí pět až deset hackerů a v jednom rohu této obří kanceláře má svou prosklenou kukaň jejich šéfhacker (že by ten korunovaný?). Někdo mu volá. Šéf zvedá telefon, chvíli s oním někým rozmlouvá, pak kývne a zavěsí. Otevře dveře, vejde do společné "dílny" a s bouchnutím dveře zase přirazí. Všudypřítomné klapání do klávesnic utichne. Hlavy se opatrně zvedají. Šéfhacker dojde až k jednomu stolu, hacker za ním se snaží být co nejneviditelnější. Má to ale marné.

"Jak to, že ten vir ještě nemáš hotovej?" spustí na něj nadřízený.

"No, já..." spustí hacker nesměle, ale větu sotva nakousne, natož aby ji dokončil.

"Teď, teď mi volali z Ávégéčka, ty zaschlá křížalo," křičí šéf, "a víš, co říkali? Že zatím nic nedostali. Mají už novou verzi antiviráku, je připravená k vypuštění, ale ještě není nic, proti čemu by ji bylo možné použít!!"

"Ano, šéfe, jasně, šéfe," drmolí hackeřík, "hnedka se na to vrhnu, do večera to je hotové..."

Šéfhacker ho ještě jednou zpraží pohledem, otočí se a odejde zpět do kukaně. Ostatní si oddechnou a pracují dál.

Co když je to ale všechno úplně jinak? Co když vůbec žádní tvůrci virů neexistují? Co když to jsou opravdové elektronické viry, bacily, které nakazí počítač jako vás chřipka? Samy se množí, mutují, vytvářejí... A svádějí falešné stopy na skutečné lidi, aby na jejich existenci a podstatu nikdo nepřišel. A asi mají něco za lubem. Ale co? No, ať je to cokoliv, určitě se při tom dobře baví.

Autor:


Témata: hacker, Hesla, Virus, Zisk


Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.