Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak upgradovat AMD K6-2 (1. část)

  12:00aktualizováno  5. listopadu 10:53
Počítače vybavené procesorem K6-2 jsou mezi lidmi stále velmi rozšířené, a není se čemu divit - donedávna poskytovaly za dobrou cenu slušný výkon. Doba však pokročila, a mnozí majitelé jistě uvažují o rozumném upgradu, pokud možno bez výměny celého počítače. Jaké komponenty bude nejlepší vyměnit, případně přidat?

Mnoho z nás mělo před několika málo léty dilema, zda pro svůj počítač zvolit dražší jistotu platformy Intel (favoritem overclockerů býval Celeron 300A na základní desce s čipsetem BX) nebo levnější AMD s procesorem K6-2 a motherboardem standardu Super7. Pro ty, kteří si vybrali druhou možnost, prozkoumal Matthew Witheiler z AnandTechu efekty různých rozšíření typického "kášestdvojkového" systému s cílem zjistit, jaký upgrade je v současné době nejlepší provést.

Historie
Když v květnu 1998 uvedla firma AMD na trh procesor K6-2, byla to předzvěst mohutného tažení na branku Intelu, kterého jsme byli svědky v minulých létech a které stále nabírá na obrátkách. Intel se tou dobou rozhodl opustit konektorový systém Socket 7 a mohutně propagoval řešení SECC jako jediné perspektivní - to, že se za nepříliš dlouho vrátil k podobnému F(C)PGA a "single edge" procesory z jeho repertoáru zřejmě pomalu zmizí, svědčí o dobré budoucnosti konektorů typu Pin Grid Array. AMD však spojilo svou budoucnost s vylepšeným Socketem 7, který podporoval nové procesory K6-2 se 100MHz systémovou sběrnici (FSB) - tak vznikla oblíbená platforma Super 7. Zde se firma AMD vydala na odvážnou cestu (dnes už víme, že se jí vyplatila) čipsetové nekompatibility s procesory Intel - od této chvíle už nebylo možné její nové procesory používat v základních deskách s intelovskými čipsety.

K6-2 byl prvním procesorem, který obsahoval speciální instrukce pro urychlení zpracování multimediálních programů - 3DNow!. Tyto instrukce byly nadmnožinou intelovských MMX a firma AMD je implementovala svým vlastním způsobem, tedy bez toho, že by si je licencovala od Intelu jako to udělal například Cyrix (nechť je mu země/VIA lehká :-). Při nižší ceně a podobném celočíselném výkonu se procesory K6-2 staly velmi oblíbenými a jejich nejrychlejší varianty se prodávají ještě dnes.

Povzbuzena úspěchem uvedla firma AMD v únoru 1999 na trh K6-3, který se od svého předchůdce lišil zejména integrovanou pamětí cache L2 o velikosti 256 KB běžící na plné frekvenci procesoru. Ačkoli se jednalo spíš o produkt, který měl ukrátit čekání na nový hit AMD jménem Athlon, přinesl v určitých aplikacích slušné zvýšení výkonu. Byl však zpočátku dost drahý a proto nezaznamenal zdaleka takový úspěch jako jeho starší bratr.

Základní systém
Jako základ pro zkoumání vlivu upgradovaných komponent posloužila tato sestava: AMD K6-2 300, motherboard Epox MVP3G2, 64 MB SDRAM PC100, pevný disk WD Caviar 5,1 GB ATA-33 (5400 ot./min), grafická karta NVIDIA TNT 16 MB. Nainstalovány byly Windows 98 SE a grafické ovladače Detonator3 6.31.

Jako kancelářské benchmarky byly použity BAPCo SYSMark 2000 a Ziff-Davis Content Creation Winstone 2000, herní výkon byl měřen v rozlišení 1024x768 ve hrách Quake 3 Arena, Unreal Tournament a MDK 2.

Upgrade procesoru
Prvním, co většinu lidí napadne vyměnit, je procesor. Matthew zkoušel, o kolik vzroste výkon oproti referenční K6-2 300, když se místo ní zasune K6-2 400 a K6-3 450. Výsledky v testech kancelářských aplikací ukázaly, že pokud aplikaci stačí paměť RAM, zvedne K6-2 400 výkon o 20 a K6-3 dokonce o 51 %! Je-li však nutné swapovat na disk, výkon samozřejmě klesá. Co se týče her, u Q3A všechny procesory dokázaly přesytit stařičkou videokartu TNT daty, takže zde výkon nenarostl - naopak UT vytěžil z lepších procesorů 6,6 a 24 % FPS navíc. U MDK 2 se výkon zvýšil o 17 a 44 %, ale pouze v 16bitových barvách - v 32 bitech nebyla hra s pouhými třemi FPS na žádném z procesorů hratelná (slabá videokarta).

Upgrade paměti
Použijeme-li ve výše uvedeném základním systému 128 MB RAM místo 64, zvýší se výkon v kancelářských testech o 12 - 14 %. Při použití K6-3 je nárůst způsobený rozšířením paměti obdobný, pouze u benchmarku Winstone 2000 už nebylo nutné swapovat na disk a rychlost se tak zvýšila o celých 19 %. Quake nevykázal vůbec žádné zrychlení, bezpochyby kvůli videokartě, zatímco UT opět předvedl, že mu kromě videokarty dost záleží i na jiných komponentách: nejvyšší nárůst byl ve 32bitových barvách u základní K6-2 300, a to celých 26 %. MDK 2 založená na enginu OpenGL se zachovala stejně jako Q3A a na rozšíření paměti nereagovala.

Pokračování ve středu

Autor:


Témata: Intel

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...



Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Infinity Blade II

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si...



Najdete na iDNES.cz