Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vzniká 3D obraz (1. část)

  12:00aktualizováno  3. února 2:08
S nástupem grafických akcelerátorů třetího rozměru do běžných PC se prudce zvýšil zájem hráčů o v této oblasti používané technologie. Zdaleka ne každý však má jasno v tom, co se skrývá za dnes frekventovanými pojmy jako „3D pipeline“, „rendering“ atp. Série článků, jejíž je tento prvním dílem, si klade za cíl vám přiblížit postup vytváření 3D obrazu a objasnit některé termíny s tímto procesem spojené.

Firmy vyrábějící grafické čipy a karty mají zájem na tom, aby zákaznická veřejnost do jisté míry věděla, o co uvnitř jejich produktů jde. Důvod je prozaický: bez těchto znalostí mohou ve svých reklamách donekonečna inzerovat nové vlastnosti svých karet, ale málokdo si pod nimi něco konkrétnějšího představí. Hlubší znalost věci by jim však mohla také vadit – zákazník je pak někdy schopen odhalit, že za halasně propagovanou záležitostí je pouze nafouklá bublina.

Tak či onak, pokud se chceme v oblasti zobrazování trojrozměrných scén trochu orientovat, musíme zabrousit do oblasti prostorové geometrie, barev, (ne)schopností lidského oka a dalších intelektuálně stimulujících věcí. Začněme tím pojmem, který celý proces vytváření 3D obrazu zastřešuje.

3D potrubí
Obraz, který vidíte při hraní 3D her na svém monitoru, prošel před vlastním zobrazením několika fázemi. Tyto fáze bychom mohli přirovnat k jednotlivým pracovištím výrobní linky – na každém z nich se s polotovarem provede určitá operace a na výstupu je pak finální výrobek. „Lince“ pro výrobu 3D obrazu se říká 3D potrubí (3D pipeline). Níže uvedené schéma ukazuje příklad 3D potrubí. V praxi mohou jednotlivé kroky probíhat i v jiném pořadí, nicméně všechna 3D potrubí musejí začínat definicí scény, tj. toho všeho, co v obrazu vystupuje.

3D pipeline

Programátoři vědí, že drtivá většina praktických problémů vyžaduje nasazení databází – ostatně, když se poněkud povznesete, zjistíte, že například taková adventure nebo RPG je v podstatě programem nad databází postav, lokací, úkolů a předmětů. Nuže, scéna je definována tzv. scénovou databází (scene database), která obsahuje matematickou reprezentaci jednotlivých virtuálních objektů vystupujících ve scéně a jejich vzájemnou polohu. Aby bylo možné na scénu „zaujmout pohled“, je ještě nutné znát pozici zorného bodu (view point), tj. bodu, odkud scénu pozorujeme. Objekty samozřejmě v průběhu vašeho hraní mění polohu, objevují se, mizí atd., takže se mění i obsah scénové databáze. Proces této aktualizace scénové databáze se nazývá administrace scény (scene management).

V dnešních hrách a 3D aplikacích jsou modely objektů (object models) obvykle definovány pomocí množiny mnohoúhelníků neboli polygonů – typicky trojúhelníků nebo čtyřúhelníků – představujících povrch daného objektu. Samotné polygony jsou pak definovány souřadnicemi svých vrcholů (vertex) v třírozměrném prostoru. Na dalším obrázku vidíte, jak se ze seznamu vrcholů dají vytvářet celé polygonové pásy (polygon strips) a síta (meshes), v nichž se využívá společných vrcholů, aby byl celkový počet různých vrcholů v daném modelu co nejnižší (a tím pádem definice modelu co nejjednodušší).

Polygonové pásy

Chceme-li získat hladší reprezentaci objektu, musíme ho pokrýt větším počtem polygonů, čímž ovšem zvýšíme výpočetní náročnost objektu. Definice objektů pomocí polygonů má samozřejmě své meze – těžko je například použijete k reprezentaci vlasů nebo ohně. Nemohou také už ze své podstaty nic vypovídat o vnitřku objektu – popisují pouze jeho povrch.

K vyřešení těchto záležitostí bylo vyvinuto několik metod. Pro přímý popis zakřivených povrchů lze použít vhodné matematické postupy, například neuniformní racionální B-spline křivky (nonuniform rational B-splinesNURBS). Tento způsob je sice podstatně kompaktnější než dlouhý seznam polygonů, ale výpočetně velmi náročný – na čipy schopné renderovat scénu přímo z těchto funkcí si budeme muset ještě nějaký ten rok počkat. Pro převod funkcionálního modelu na polygonový se používá proces zvaný mozaikování (tesselation). Tuto konverzi lze provádět těsně před vlastním renderováním objektu a výsledný počet a velikost generovaných polygonů přizpůsobit velikosti objektu na obrazovce – vizuálně menší objekty vyžadují méně polygonů.

Pro popis objektů včetně jejich vnitřku se používají namísto polygonů třírozměrná pole tzv. voxelů, s nimiž zacházejí systémy pro objemové renderování (volume rendering). Ty jsou zapotřebí, pokud potřebujeme zobrazovat řezy pevnými objekty.

Zdroj: MicroDesign Resources

Autor:
Témata: virtuální
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...