Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci se prvku vehementně bránili. Nakonec pomohl k silné atmosféře

aktualizováno 
Titul Alien: Isolation byl pro mnohé hráče značně děsivým zážitkem. Téměř všechny jeho principy fungovaly v symbióze, která umocňovala atmosféru. Výjimkou nebyla ani funkce pro ukládání pozic, její pojetí však původně mělo být zcela obyčejné.

Obrázek z videa, ve kterém tester zkouší Alien: Isolation. | foto: Youtube, IGN

Právě nezvyklý systém však tísnivosti hry zásadním způsobem přidal. Tvůrci a zejména hlavní návrhář Gary Napper se přitom nápadu nějakou dobu bránili. Považovali ho za zbytečnou práci, kterou mohou nahradit zavedeným a léty osvědčeným principem. Tedy automatickým ukládáním při dosažení checkpointu.

Nakonec využili systém, ve kterém je třeba v herním světě objevit terminál a do toho vložit speciální kartu. Přístroj se musí aktivovat, takže celý proces chvilku trvá a Vetřelec vás během něj může zabít.

Napper však dlouho věřil, že standardní řešení postačí. Fungovalo u Dead Space i BioShocku, tak proč by měl být Alien: Isolation odlišný? Vývojář Simon Adams mu přitom finální systém během vývoje opakovaně nabízel. A Napper návrh pokaždé smetl ze stolu.

Alien Isolation
Alien Isolation
Alien Isolation
Alien: Isolation

Alien Isolation

Vývoj samotné funkce a zapracování terminálů do herního světa považoval za zbytečnou práci navíc. Problém však spočíval ve způsobu, jakým Vetřelec ve hře funguje. Využívá totiž komplexní umělou inteligenci, na základě které vyhledává náznaky hráčovy přítomnosti. Přizpůsobuje se jeho pohybu, volbám i zbraním.

Tradiční ukládání pozic přes menu, ale i automatické ukládání při doputování na předem definované místo proto tvůrce stavilo před zásadní otázku. Co se stane, když hráč ukládá těsně před tím, než na něj stvůra zaútočí?

Řešení byla dvě. Jedním je, že na to hra nijak nezareaguje a hráči se dokola bude načítat pozice, ve které ihned okamžitě umře. Druhou pak, že titul Vetřelce přemístí. A cílené úprky k ukládacím pozicím tak budou funkční taktikou, jak předejít smrti.

Adams proto ukládání přímo v herním světě nabídl jako řešení otázky, co s Vetřelcem během ukládání. Šéf vývoje proto přistoupil na vytvoření prototypu a hned z prvního testu bylo zřejmé, že tento systém atmosféru hry zásadním způsobem zhutňuje.

„Přestali jsme po okolí chodit bez obav. Do té doby jsme věděli, že kvůli smrti o příliš postupu nepřijdeme. Najednou jsme byli vyděšení. Když k pozici nedojdeme a nepodaří se nám hru uložit, přijdeme o hodně. Systém i v jedné jediné misi vytvářel napětí,“ popisoval Napper při zpětném pohledu na vývoj.

Prvek tak před uložením napomáhal k intenzivnější atmosféře. A hráče naopak zbavoval napětí ve chvíli, kdy se jim hru podařilo uložit.

Autor:



Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Nikdo ji ještě nehrál, ale už autorům vynáší 100 tisíc dolarů měsíčně

Phoenix Point

Chystaná tahová strategie Phoenix Point útočí na nostalgické vzpomínky hráčů legendárního X-COMu. Ti tak zaplavují její...

Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Turnaj o milion dolarů ovlivnil odpojený ovladač

Odpojený ovladač ovlivnil turnaj o milion dolarů

Profesionálnímu hráči hry Halo 5 se odpojil xboxový ovladač v ten nejnevhodnější okamžik. Jeho tým ztratil vedení a...

Další z rubriky

Jaká je vaše nejhorší nebo nejvtipnější zkušenost s toxickými hráči?

Duke Nukem Forever

V návaznosti na článek, v němž jsme se věnovali způsobům, jakými chtějí herní společnosti bojovat proti tzv. toxickým...

ANKETA: Stala se vám nějaká nehoda s jídlem či pitím u počítače?

Atomová bomba, nebo klaun? V postapokalyptickém žánru žádná pravidla

Jídlo a pití ke stolu s počítačem z mnoha rozumných důvodů nepatří, málokdo se jimi ovšem řídí. A jak jste na tom vy?...

Daň za úspěch firmy Telltale, která pojala hry jako interaktivní filmy

Telltale Games

Firma Telltale Games byla svého času považována za zachránce adventurního žánru. Navzdory ohromnému komerčnímu úspěchu...

emimino-diskuse
emimino-diskuse

Je fajn si občas s někým popovídat o tom, co vás trápí. S námi v tom nejste sami.



Najdete na iDNES.cz