Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vznikal legendární Prince of Persia: čtyři roky bez výplaty

Z dnešního pohledu už nemusí být zřejmé, že animace v Prince of Persia v roce 1989 představovaly grafickou špičku. Celý Prince of Persia byl progresivní hrou, která vznikala za úsměvných podmínek.
Prince of Persia

Prince of Persia | foto: BW

Pro jejího tvůrce Jordana Mechnera to přitom nebyl první herní projekt a jeho předchozí titul Karateka týdny trůnil na žebříčku nejprodávanějších her v USA. Oba tituly přitom vznikaly pro vydavatelství Brøderbund, kterému Karateka s půl milionem prodaných kusů vydělala obstojný balík peněz.

Mechner si přitom nebyl jistý, jestli další hru po Karatece vůbec chce vyvíjet. Jeho snem bylo stát se hollywoodským scenáristou. Říkal si proto, že další rok strávený vývojem hry jeho plány jen odloží.

Vnitřní zápas je obzvláště patrný z publikovaného deníku The Making of Prince of Persia, kde Mechner píše: „Za dobu, kterou mi zabere tvorba nové hry, bych mohl napsat tři scénáře. A... herní průmysl umírá. Karateka mi dost možná vydělá jen 75 tisíc dolarů, a to je na vrcholu žebříčků.“

„Neexistuje žádná záruka, že nová hra bude tak úspěšná. Ani záruka, že za pár let ještě bude existovat trh s počítačovými hrami,“ napsal si Mechner do deníku v červenci 1985. A to tehdy předpokládal, že příští projekt bude mít hotový za rok.

Prince of Persia

Mechner se přitom s Karatekou hned napoprvé trefil do černého. Během studia na vysoké škole se totiž během hodin filmové historie dozvěděl o technice zvané rotoskopie.

Ta je založená na ručním překreslování filmových rámečků. Mechner díky tomu pro Karateku a později i pro Prince z Persie dokázal vytvořit realističtější animace, než jaké byly v té době zvykem.

Bojovka Karateka tak v kombinaci s nápaditým návrhem uspěla. A i navzdory faktu, že to byl hit, se Mechner s vydavatelstvím Brøderbund musel handrkovat o podmínkách spojených s další hrou.

Otec mu radil, aby se Jordan zřekl zálohy, platu i záruky, že vydavatelství hru skutečně publikuje. Cílem bylo smluvit co největší podíl ze zisku.

Když na vyjednávání skutečně došlo, Mechner žádal o dvacet procent. Manažer Brøderbundu však tvrdil, že si takovou odměnu nemohou dovolit, a že je realističtější hovořit o patnácti procentech. Mechner nakonec souhlasně kývl.

Prince of Persia

Mechner si přitom v úvodních fázích práce nebyl jistý, jestli úspěch Karateky vůbec dokáže zopakovat. Zažíval proto noci, během kterých nemohl spát.

„Všechny ty detaily, které hra bude vyžadovat... působí tak úmorně. Jak jsem to s Karatekou dokázal? Nemůžu si vzpomenout a nejsem si jistý, že to dokážu znovu,“ napsal si do deníku.

Nakonec se rozhodl, že bude pracovat na titulu zasazeném do Asie. Prostředí se ve hrách objevovalo jen vzácně a Mechner projekt pracovně nazval Bagdád. První příběhové koncepty Brøderbund příliš neoslnily, během diskusí o nich však vznikl nový pracovní název Prince of Persia.

Indiana Jones jako předloha herní náplně

Jednou z hlavních inspirací se stalo prvních deset minut filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Indy se v úvodu tak tak vyhýbá smrtelným pastem a proklouzává pod zavírajícími se dveřmi. A přesně takový je celý Prince of Persia.

Odehrává se v prastaré Persii, když se Sultán vydá válčit do cizí země. Toho zneužije čaroděj Jaffar, který se chce zmocnit vlády. Brání mu v tom však sultánova dcera, kterou Jaffar uzamkne do věže a přikáže jí, aby se stala jeho ženou. Jinak do hodiny zemře.

Bezejmenného hrdinu ve stejnou dobu uvrhnou do žaláře pod palácem. Tím hrdinou je hráčova postava, která se během šedesáti minut musí vymanit z kobek a osvobodit svou milovanou princeznu. Kromě pastí mu cestu komplikuje řada stráží, ale i jeho vlastní stínový dvojník.

Prince of Persia

Prince of Persia zahrnoval řadu prvků, které vás napoprvé překvapily. Například zabití stínového dvojníka, které zabilo i vašeho hrdinu.

Jako předloha pro protagonistovy animace posloužil Jordanův bratr David, kterého Jordan natočil pobíhajícího ve velikých bílých kalhotách. Prince of Persia však měl mít lepší grafiku než Karateka a Mechner tak nejprve musel vymyslet, jak zlepšit postupy při využití rotoskopie. V rámci her to totiž byl jeho unikátní postup.

Vývoj hry na poměry 80. let zabral neuvěřitelné čtyři roky a výsledek se na pultech obchodů objevil teprve v říjnu 1989, kdy vyšel pro počítače Apple II.

Titul nebyl okamžitým komerčním úspěchem, tomu napomohl teprve jeho převod na celou řadu dalších platforem. A dnes je zdrojový kód hry volně k dispozici. Mechner ho totiž objevil při úklidu v roce 2012 (čtěte více).

Titul nakonec uspěl a z Prince of Persia se stala populární série, kterou v průběhu let rozšířilo dalších devět dílů. V Hollywoodu navíc vznikl i vcelku obstojně hodnocený film Princ z Persie: Písky času, na jehož scénáři se podílel i Mechner.

Za zmínku stojí také fakt, že první díl Assassin’s Creed původně vznikal jako příspěvek do série Prince of Persia. Jeho protagonistou však měl být odlišný hrdina a vydavatelství Ubisoft se nakonec rozhodlo hru přejmenovat, a dalo tak vzniknout zcela nové značce.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...