Jaké bylo letošní WCG?

  12:00aktualizováno  5:18
Už se z toho stala tradice podobná mnoha jiným. Každý rok v květnu se hraje mistrovství světa v hokeji, každý rok kdykoliv postihne Bruntálsko nějaká živelná pohroma a každý rok na podzim se koná WCG. Letos však netradičně poprvé mimo Koreu.

WCG 2004 Mistrovství světa v počítačových hrách, World Cyber Games, se poprvé konalo v roce 2000 (i když tehdy to ještě nebylo přesně ono WCG, jak ho známe dnes) v Jižní Koreji, což jak jistě velmi dobře víte je země, která je progamingu a hraní vůbec doslova a do písmene zaslíbená. Vzhledem k narůstající oblibě a prestižnosti tohoto turnaje bylo ale jen otázkou času, kdy se dostane i za hranice Korey. Tento okamžik nastal právě letos a prvním hostitelským městem mimo Koreu se stalo kalifornské San Francisco, kulturní a průmyslová tepna, která je pro akci, jíž se účastní lidé prakticky z celého světa, jako stvořená. Zástupce sanfranciské radnice, která držela nad celou akcí ochranný patronát, Mark Chandler, neopomněl hned při úvodní tiskové konferenci zdůraznit, že by se na světě jen tak nenašel nějaký národ, jehož příslušníci by v San Franciscu nežili, stejně jako velký význam města jako sídla předních světových průmyslových firem. V tomto duchu se mu dostalo podpory i od zástupce korejského organizačního výboru, který potvrdil, že přesně takováto města si bude řídící komitét WCG v budoucnu vybírat jako místa konání dalších ročníků. Tím pádem tak trochu uvadají naděje evropských metropolí, mezi nimiž najdeme jen opravdu velmi málo míst, která by bylo možno považovat za skutečně světová centra kultury, průmyslu a obchodu. Nelze se tak v této souvislosti vůbec divit, že s kandidaturou pohořel třeba takový italský Milán. Evropa má mít údajně "rezervováno" konání v roce 2006, ale doufejme, že organizátoři budou hledět skutečně na atraktivitu a celkové možnosti daného města (že by Praha? :-)) a nepřesunou sem jeden ročník jen tak víceméně z povinnosti či v duchu jakéhosi falešného olympismu. Letos se totiž ukázalo, že WCG je doma všude tam, kde to skutečně (ale fakt SKUTEČNĚ) žije.

. Pro účely WCG bylo prakticky na celý týden vyhrazeno celé jedno náměstí, kde v době konání lítých herních mačů probíhaly nejrůznější doprovodné akce.

WCG 2004 A jakou úroveň měl tedy letošní ročník? Přestože zaznívaly hlasy o tom, že loňský ročník v Koreji byl v lecčems lepší, propracovanější a velkolepější, nelze sanfranciským pořadatelům upřít maximální snahu, jejíž výsledek nikomu ze zainteresovaných (včetně stovek dobrovolníků) rozhodně ostudu neudělal. První den ostrých soubojů se sice objevily nějaké ty organizační a technické nesrovnalosti směrem k nám, novinářům, ale musíme zdůraznit, že zbylé tři dny již proběhly naprosto bezproblémově a přesně tak, jak jsme si zhruba představovali. Jedno rýpnutí si ale stejně neodpustíme. V materiálech pro novináře organizátoři udávali, že v press centru bude k dispozici třicet desktopů a osmdesát přípojek do LAN. Což o to počet stolních počítačů by i odpovídal, ale byli jsme ochotni vsadit všechny naše miliony proti tomu, že ze zdí nečouhá více než dvacet síťových drátů. Naštěstí ale nebylo press centrum nikdy tak přetíženo, že by se člověk nějakým způsobem k internetu nedostal.

Celkově je potřeba říci, že američtí organizátoři pojali letošní turnaj přesně tak, jak by se dalo čekat. Tedy velkolepě. Pro účely WCG bylo prakticky na celý týden vyhrazeno celé jedno náměstí, kde v době konání lítých herních mačů probíhaly nejrůznější doprovodné akce: koncerty kapel jejichž záběr se pohyboval od tvrdého rocku až po africké ethno, představení akrobatů na visutých hrazdách, předváděčky místních skaterů na rampě nebo téměř divadelní představení showmanů na BMX. Pokud člověk zrovna nehrál nebo v ukrutném tempu zrovna nenahazoval aktuální zprávy na BW :-), bylo opravdu na co koukat. Zástupci San Francisca navíc neustále velice zdůrazňovali skutečnost, že se této akce účastní jak hráči, tak i novináři z celého WCG 2004 světa, což bylo zdůrazněno i v průběhu zahajovacího a závěrečného ceremoniálu. Nás středoevropany pak vedle vystoupení mexických tanečníků, břišních tanečnic či africké taneční skupiny zcela jistě nejvíce zaujaly performance čínských tanečnic se stuhami nebo korejských bubeníků. Pro novináře byla ve spolupráci s generálními sponzory celé akce Samsungem a nVidií dokonce uspořádána speciální uvítací party pro novináře, jež měla být jakýmsi poděkováním za to, že se do San Francisca sjeli a budou celý svět o této akci informovat. Škoda jen poněkud natvrdlejšího barmana, jenž měl problémy s pochopením skutečnosti, že člověk by si místo přeslazené malinovky dal raději alespoň jeden Budweiser. Na druhou stranu, po celodenním datlování zpráv v press centru člověk rozhodně nevypadá zrovna nejsvěžeji, takže se jeho "natvrdlosti" možná ani není co divit :-). nVidia navíc pro novináře zorganizovala výlet přímo k jejím výrobním linkám, tak říkajíc "do fabriky k pásu". Bohužel, vzhledem k probíhajícím utkáním byla tato akce aktuální zejména pro zástupce tištěných periodik, takže jsme se bohužel nezúčastnili. Takže jak opět vidno, bylo co dělat, bylo na co koukat a člověk se rozhodně nenudil. A když to vypadalo, že možná i jo, zašel se podívat na paralelně probíhající herní konferenci, na níž přednášeli přední odborníci z oblasti vývoje her a hardwaru o nových trendech vizích či myšlenkách v herním oboru.

Letošní ročník WCG totiž jasně ukázal, že se progaming stal již fenoménem, který není lhostejný jak samotným hráčům, tak rozhodně ani sponzorům a dokonce ani vysokým představitelům veřejného života.

A jak to vypadalo po herní stránce? Asi netřeba zdůrazňovat, že se všech turnajů účastnili ti nejlepší zástupci svých zemí, takže na žádný amatérismus zde nebyl prostor. Hráči předváděli to nejlepší, čeho v danou chvíli byli schopni a místy, WCG 2004 zejména v Counter-Strike: Condition Zero, se objevil i nějaký ten nadpozemský dílčí výkon (třeba když jeden člen Team3D zůstal ze svého týmu sám s pistolí proti třem soupeřům z SKGaming a ještě dokázal svému týmu vybojovat bod). V průběhu zápasů samozřejmě došlo i k několika překvapením, třeba když se tureckému CS týmu podařilo postoupit ze skupiny na úkor Kanaďanů. Vzápětí ale samozřejmě přišla další turnajová klasika, o kterou jsme tak nebyli ochuzeni: kanadský protest. Na ochozech prý stál někdo z tureckého týmu, koukal Kanaďanům na monitory a hulákal pokyny na své kolegy z reprezentace. Skupina tak byla rozehrána druhý den znova a tentokrát už byl šťastnější kanadský tým, který ale další den vypadl hned v prvním kole vyřazovacích bojů. To je teda pech :-). V hodnocení národů vyhráli pohár Nizozemci se třemi zlatými medailemi, druzí se umístili Korejci a třetí reprezentanti USA. Je ovšem potřeba na tomto místě zdůraznit, že i přes umístění "až" na druhém místě je evidentní, že prim hrají v dnešním progamingu právě Korejci. Získali totiž absolutně nejvyšší počet medailí (zlaté ale pouze dvě) a nebýt porážky favorita WelComeTo od [4K]Grubbyho, byli by to právě oni, kdo by jasně dominoval soutěži národů. Navíc se několikrát stalo, že na sebe dva Korejci narazili v nižších patrech vyřazovacího pavouka, čímž pádem poražený ztratil možnost bojovat alespoň o bronz. Je samozřejmě jasné, že postoupit může jen jeden. To, že Korejci ovládnout StarCraft se čekalo, to že ve WarCraftu bude WelComeTo bojovat o zlato nepřekvapilo, ale to, že Korea brala zlato i z turnaje ve FIFA Football 2004, to už leckoho překvapit mohlo.

WCG 2004 Co se týče našich reprezentantů, určitě jsme čekali o něco lepší výsledky, na druhou těžko hodnotit výkony našich při daných losech základních skupin a následného play-off. Potěšilo tak jedině umístění Savage_cz, jenž se v Need for Speed: Underground umístil na velmi solidním 5.-8. místě. Vyloženě smůlu pak měl náš WCIII zástupce ACT_Giacomo_cz, jenž sice ze základní skupiny postoupil, ale v prvním kole vyřazovacích bojů narazil na Korejce WelComeTo, jenž je i po finálové porážce od Grubbyho považován za patrně nejlepšího hráče světa. Škoda, Giacomo by totiž za příznivějšího losu určitě měl šanci dojít o dost dále. Stejně jako ostatní naši reprezentanti totiž prodělal v posledním roce značný výkonnostní růst (a hlavně jej dokazuje na evropských turnajích), nicméně ve všech soutěžích letošního ročníku bylo evidentní, že světová konkurence taky rozhodně nespí a zlepšuje se rovněž. Doufejme tedy, že se příští rok povede lépe.

Zcela jistě se ale příští rok povede lépe progamingu jako takovému. Letošní ročník WCG totiž jasně ukázal, že se progaming stal již fenoménem, který není lhostejný jak samotným hráčům, tak rozhodně ani sponzorům z řad nadnárodních gigantů a dokonce ani vysokým představitelům veřejného života. Odborníci odhadují, že se s progamingem začneme podobně jako v Koreji setkávat na specializovaných televizních kanálech s nástupem masového rozšíření digitální televize. Tento moment je pro Severní Ameriku odhadován na rok 2006, pro Evropu o nějaký ten rok později. S tímto pro progaming velmi optimistickým výhledem se tak už můžeme těšit na zcela jistě ještě větší a po všech stránkách lepší příští ročník. Takže: Na shledanou v Singapuru na World Cyber Games 2005.



Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Red Dead Redemption 2

Herní sezona je v plném proudu a po nabušeném září nás čeká možná ještě zajímavější říjen. Největším hitem bude bez...

Jak vzpomínáte na interaktivní seriály od zkrachovalých Telltale Games?

The Walking Dead (PS3)

Studio Telltale Games pracovalo na interaktivních herních seriálech podle řady známých značek, jako je Walking Dead,...

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....



Najdete na iDNES.cz