Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jakub a Terezka

  8:43aktualizováno  9. července 2001 4:55
Jakub a Terezka
Jakub a Terezka

Aneb návod jak přestat nebo začít brát drogy.

Boj proti drogám se v posledních letech stává velmi frekventovanou záležitostí. Žijeme v době, kdy se setkáváme s drogami téměř na každém kroku a někteří z nás neodolají pokušení a některou z nich zkusí. Pokud jde třeba o Mariánku, tak to ještě není tak kritické, ale když se někdo dostane do styku s tvrdou drogou jako Heroin nebo Kokain, je zle. Jenže člověk je od přírody zvědavý a zajímá ho jaké to asi je když si to píchne (ne že bych snad hovořil z vlastní zkušenosti). Snahy všemožných protidrogových agentur a léčeben mají sice jisté výsledky, ale žádné zázraky to nejsou. V poslední době vzniklo několik projektů, které mají především nezletilé potenciální nakromany od drog odradit. A věřte nebo ne, Jakub a Terezka je jedním z těchto projektů.

Jakub a Terezka

Společnost JRC ve spolupráci s Českou Spořitelnou se rozhodla vytvořit nenáročnou počítačovou hru s protodrogovou tématikou. Hra pojednává o 18ti letém klučinovi Jakubovi, který se přistěhoval do nového města kvůli studiu na střední škole. Poznává zde nové přátele ale hlavně se zamiluje do půvabné blondýny (i když to chce vzhledem ke grafice hry trochu představivosti) Terezky. Během léta ale Jakub odcestuje na brigádu do Francie a když se po dvou měsících vrátí, nachází terezku zdrogovanou ve společnosti zfetovaných individuí. Jeho cílem tedy bude Terezku odvést zpět do jejího bytu a pak ji pokud možno zbavit závislosti na drogách, konkrétně na Heroinu.

Abych pravdu řekl, celá tato hra je pro mě velkým překvapením. Vzhledem k účelu, za kterým byla vytvořena, je distribuována zcela ZDARMA na samostatném CD a nebo na Cover CD herních časopisů (moje kopie pochází z Cover CD GameStaru). Jakub a Terezka Tato skutečnost mě přivádí k pochybnostem, jesti se vůbec sluší takovou hru zrecenzovat. Ale nakonec proč ne?

Jakub a Terezka spadá do specifické kategorie "česká adventura". Splňuje pro to všechny předpoklady - podprůměrné technické zpracování a velmi nízká rozsáhlost. Ale v tomto případě se vyjímečně není čemu divit. Ručně kreslené pozadí a obzvláště animace postav jsou na nízké úrovni, zato dabin a hudba jsou poměrně kvalitní. O nadabováni se postarali profesionální herci a hudební doprovod je okořeňen několika originálními českými rokovými nahrávkami. Musím říct, že jsem tím byl příjemně překvapen. Třaba onen dabing je o pár tříd kvalitnější než v gigantickém Dreamlandu!

Celá hra se odehrává v malém městečku, přesněji řečeno na náměstí městečka a jeho blízkém okolí. Navštívíte pouhých 10 lokací, sesbíráte jen asi 8 předmětů a pokecáte si s necelou desítkou postav. Navíc je hra velmi jednoduchá a lineární, takže je to záležitost asi tak na jednu hodinku pařby. Ovládání hry je klasické - levé myšítko vykonává úkoly a pravé prozkoumává. Inventář pojme 8 nebo 10 předmětů a je uschován v dolní části obrazovky.

Jakub a Terezka
Výrobce: JRC Interactive/ČS a.s.
Distributor: JRC Interactive
Minimální konfigurace: P120, 32MB RAM, 110 MB HDD, W95, zvuková karta
Doporučená konfigurace: PII/233, 64MB RAM, 110 MB HDD, W95, zvuková karta
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Netradiční projekt firmy JRC a ČS na podporu ochrany mládeže proti drogám. A proč není ohodnocen? Přečtěte si recenzi!
Hodnocení ?/10

Jakub a Terezka je postaven na enginu CPAL od firmy Centauri Production (známé prvním českým dungeonem Rytíři Grálu - 1996). Na stejném enginu poběží i Horké Léto 2 a můžu vám říci, že je to znát (třeba hlavní menu je naprosto stejné jako v demu HL2). Bohužel, stejně jako demo hry HL2, i taho hra občas spadne nebo zatuhne. To je vzhledem k nemožnosti uložit si pozici rozehrané hry fatální nedostatek a něž jsem hru dohrál do konce, musel jsem ji spouštět asi desetkrát a hrát ji celou znova. Hold je vidět, že engine CPAL ještě není vyveden k absolutní dokonalosti. V Horkém Létu 2 by ale už mělo být vše v pořádku.

Co říct na závěr. Kdyby se tohle normálně prodávalo v obchodech, považoval bych to za obrovskou drzost a troufalost od výrobce i od distributora. Hra by dostala maximálně 3/10 a byla by zcela zavržena. Jenomže je to vlastně jakýsi humanitární projekt a navíc je úplně ZADARMO, takže by to byla zase MOJE troufalost udělit hře takovéto hodnocení. Proto jsem se rozhodl hru číselně neohodnotit a pouze slovně konstatovat, že i za tento technicky nekvalitní a krátký projekt patří ČS a JRC poděkování. No řekněte, kdo vám dneska dá něco zadarmo. A možná, že hra skutečně splní svůj účel a zachrání několik bílých oveček před drogovým nebezpečím.

Autor:


Témata: dabing, Drogy, Hodinky


Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.