Jaws: Unleashed
Troufám si říct, že film Čelisti Stevena Spielberga zná každý. Děsuplný příběh o obrovském bílém žraloku terorizujícím pláže u ostrova Amity je nezapomenutelný a nejedna rodinka po jeho shlédnutí zrušila naplánovanou dovolenou u moře. Jak už to tak bývá, dočkali jsme se i pár pokračování (jestli se nemýlím, tak tří?), které věhlasu prvního dílu samozřejmě nedosáhly... K třicátému výročí od uvedení snímku do kin přišla na trh i počítačová hra.
Tentokrát se na celou situaci podíváme z opačného pohledu. Z pohledu třímetrového, pekelně naštvaného žraloka s pořádně ostrými zuby. Právě samotný nápad je na Jaws: Unleashed to nejlepší. Nutno říct, že je to opravdu skvělá zábava – tedy aspoň prvních pár hodin. V záplavě stále stejných stříleček a infantilních hopsaček působí Jaws velice svěže a neokoukaně, takže má potenciál zaujmout i hráče, kteří nad akčními hrami dávno zlomili hůl.
"V záplavě stále stejných stříleček a infantilních hopsaček působí Jaws velice svěže a neokoukaně, takže má potenciál zaujmout i hráče, kteří nad akčními hrami dávno zlomili hůl."
Ihned po spuštění je na první pohled jasné, že byl tento titul vyvíjen primárně pro konzole. Nastavení grafiky a ovládání se nachází ve speciálním okně, ještě před spuštěním hry (ne že by tedy kromě rozlišení bylo co nastavovat) a hlavní menu nelze ovládat myší. Zato zde hraje původní hudba od Johna Williamse, což se počítá. Ani tak se v něm ale nebudeme příliš zdržovat a rovnou klikneme na New Game. Na úvod nás čeká tutoriál a na rozdíl od většiny ostatních her Vám opravdu doporučuji si ho pořádně projít (stejně zde není možnost ho přeskočit :-) – jak už z logiky věci vyplývá, ovládání žraloka se od obyčejných her „trochu liší“. Po chvíli zkoušení jsem nakonec dal přednost kombinaci klávesnice s myší, přeci jen, jako hráči odkojenému PC hrami, mi přijde ovládání 3D her na gamepadu trochu nepohodlné. Každopádně nebude trvat dlouho a žralok Vás bude poslouchat na slovo. Levým tlačítkem koušete kolem sebe, pravým vyrazíte prudce dopředu případně vyskočíte z vody a na mezerníku je útok ocasem. S tím si vystačíte po celou hru… Časem se sice naučíte nějaké nové pohyby či komba, ty jsou však spíše efektní než efektivní. Další neobvyklou věcí je nutnost neustálého přísunu potravy. Vedle ukazatele je zdraví je jakýsi „hladometr“, který neustále klesá – jakmile poklesne na nulu, začne klesat Vaše zdraví. Musíte si tedy hlídat, abyste měli věčně plný žaludek, což naštěstí není problém – svačinka v podobě ryb, tuleňů a různé jiné mořské havěti (ve hře je přes 100 druhů skutečných mořských živočichů, od drobných rybek a krabů až po ohromné olihně a velryby) je vždycky po ruce. Nejčastější pochoutkou na Vašem krvavém menu ale tvoří turisté, rekreující se na pobřeží u ostrova Amity. Není nic jednoduššího, než sezobnout neopatrného plavce, vodního lyžaře nebo rybáře. Můžete se k nim nepozorovaně přiblížit pod vodní hladinou a ve správný okamžik nebohou oběť rychle stáhnout pod hladinu a celou ji najednou spolknout. Anebo zvolit přesně opačný, nebezpečnější, ale také mnohem zábavnější metodu: plavat těsně pod hladinou, tak aby z vody vykukující hřbetní ploutev už z dálky dala vaší kořisti dostatek času připravit se na smrt. Hodně bolestivou a krvavou smrt. Jaws jsou totiž velice naturalisticky zpracovanou hrou, slabší povahy a děti by se měli hře vyhnout širokým obloukem. Můžete si vybrat jakoukoli končetinu, kterou jediným stiskem čelistí oddělíte od zbytku trupu. Voda se tedy během chvíle zabarví krví, v níž se zmítají bezruká, beznohá řvoucí torza těl. A můžete jít ještě dál – každé tělo je rozděleno na 25 samostatných částí, takže i ten největší sadista toužící po vyhřezlých vnitřnostech se může pořádně vyřádit.
"Prostředí působí velice levně, zato s modelem všech živočichů si někdo opravdu vyhrál. Obzvláště samotný žralok vypadá děsivě a jeho pohyby jsou hodně realistické."
|
Po absolvování tutorialu se ocitneme na veliké mapě, kde si můžeme vybírat další příběhové, či nepovinné mise, případně i hledat nějaké skryté bonusy v podobě truhlic s pokladem, koster, dopravních značek atd, za než budete odměněni body. Ve hře je totiž i jakýsi jednoduchý RPG systém, kdy si za nasbírané body můžete nakoupit zlepšení jednoho z pěti klasických atributů (zdraví, rychlost, síla…). Nepovinných misí je poměrně dost, bohužel jsou velice nudné a podobné jako vejce vejci. Sežrat předepsaný počet lidí, ochránit mrtvolu velryby před ostatními žraloky, potopit rybářskou loď a tak podobně. Ty příběhové jsou naštěstí mnohem propracovanější a pestřejší - užijete si v nich ničení podmořských vědeckých laboratoří, útěku z mořského akvária, soubojů s bossy a podobných legrácek. Bohužel je těchto misí jen deset, přičemž každá Vám zabere tak maximálně půl hodiny, (výjimkou byla akorát podmořská továrna, kde jsem bloudil aspoň hodinu, to bude ale spíše dáno mým mizerným orientačním smyslem) čili s hrou budete velice rychle hotovi. I tak je hra ke konci poměrně stereotypní, všechny trumfy autoři ukáží již na samotném začátku a tak vás během hraní už nic nepřekvapí. Motivovat k dohrání hry Vás nebude ani zápletka, která je velice jednoduchá a předvídatelná. Ono také čekat nějaký propracovaný příběh od hry, v níž je hlavní hrdina žralok by bylo bláznovství.
Na grafice hry se podepsal vývoj na více systému najednou. Prostředí působí velice levně, zato s modelem všech živočichů si někdo opravdu vyhrál. Obzvláště samotný žralok vypadá děsivě a jeho pohyby jsou hodně realistické. Největším problémem je příliš malý dohled, často jsem vůbec nevěděl, kam vlastně plavu. Orientaci moc neulehčuje ani minimapa v pravém dolním rohu obrazovky – jsou na ní znázorněni pouze nepřátelé a ne Vaše nejbližší okolí.
Verdikt:
Jaws: Unleashed je originální a vcelku povedená arkáda, kterou ke dnu táhne několik menších chyb (zasekávání o objekty, slabší grafika…) a hlavně její směšně krátká délka. Pokud se u nás bude prodávat za budgetovou cenu, mohu ji doporučit nejen fanouškům kultovního filmu, jinak bych si případnou koupi velice rozmyslel.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 174 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky
Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...