Doom je slovo, které se za dobu své existence stalo modlou mnoha hráčů. Namísto postelí spalo mnoho lidí v rakvích, schovávali se před sluncem a čerstvý vzduch pro ně byla velká neznámá. Okna zavírali a zapalovali svíčky, nechodili ven a k jídlu si podávali Pinky démony. Krev a pouze krev. Ano, o tom celý Doom je. Smrt, zkáza, peklo a nelítostné řežby. V tom posledním zmiňovaném aspektu to však ve třetím díle nebyla taková pravda, neboť vsázel více na napětí a méně nepřátel najednou, než na hromadné rubanice. To se ale některým hráčům nelíbilo a všichni se velice rádi vraceli ke starým kořenům – Doom 1 a 2.
Pekelné mlýny melou smrtelně rychle
Technologické zázemí prvních dvou Doomu je ale na dnešní domu značně zastaralé. Bodeť by ne, je to přeci přes deset let, co jsme se dočkali prvního dílu, na němž následně běželo i druhé pokračování a tento engin šlapal vcelku plynule i na 386 DX. Takové časy jsou ale nemilosrdně pryč, i přes to vše dnes řada hráčů Dooma 1 a 2 hraje. Proč si tedy ono hráni nezpestřit trochu lepšími efekty, a to nejen po stránce grafické a zvukové?
Doomsday engine je původní název, který stojí za celou inovací toho starého, už zchátralého stroje, na kterém šlapou první dva díly Dooma. Stačí tak mít jen samotnou hru a onen upravený engin, který si můžete zdarma stáhnout a prakticky hned začít hrát. Hned ze začátku si všimnete řady významných změn. Celistvá grafika byla značně zastaralá, rozlišení malé a pakliže jste se třeba jen kousek přiblížili ke zdi, viděli jste nehezké kostičky. Doomsday tento nešvar vcelku pěkně odstraňuje, nicméně tohle je jen malinkatá změna oproti těm dalším. Používány jsou textury o vysokém rozlišení, jejich podoba ale byla z valné části zachována, avšak rozhodně upravena. Autoři si je vzali do parády a detailnost poznáte ihned, nevyjímaje většího rozlišení celé obrazovky apod. Co do světelných efektů, je vcelku jasné, že v tehdejší době nějaké hrátky světla stínu být nemohly. Sám Carmack řekl, že technologie tehdy nebyla na takové úrovni, aby mohli zpracovat celé to peklo tak, jak chtěli. To se jim ostatně alespoň z části podařilo u Dooma 3, nicméně Doomsday nějaké ty světelné efekty taktéž má a rozhodně si je nebude nechávat jen pro sebe. Například všudypřítomné různé lampy, ohně a další svítidla celé prostředí viditelně osvětlují, nemluvě o tom, když na vás nějaký Imp hodí ohnivou kouli. Vypadá to poměrně hezky, byť to samozřejmě nedosahuje technologii dnešním hrám. I tak je to zvláštní pocit – hrát tak starou a tolikrát dohranou hru, která nabrala zcela nový nádech díky Doomsday enginu. Zaslouží si to potlesk. A co nepřátelé? Nebaví vás se dívat neustále na ty placatá stvoření, která jen dělala, jakoby se hýbala? Těmto dnům je již naštěstí konec. Tvůrci tohoto enginu, dalo by se to možná do značné míry nazvat také modifikací, sáhli k daleko radikálnějším změnám a upravili dokonce i modely. Tedy, v průběhu hraní budete vídat zcela trojrozměrné nepřátele a musí se uznat, že hra je touto změnou daleko živější, až se svým očím ani nevěřil. To samé platí o všudypřítomných barelech a jiných objektech.
V pekle nebudete sami!
Grafika by si jinak měla rozumět s podporou Direkt 3D a Open GL, takže byste neměli mít problém se spuštěním na současných grafických kartách. Vyjmenovávat ale veškeré inovace snad nemá ani cenu. Objekty vrhají stíny, pozměněné ovládání k dnešnímu stylu, za raketami, které třeba z vašeho raketomety vystřelíte, se kouří atd. Tím jsem tak i trochu nakousl další aspekt – čističové efekty. Dnes snad nepostradatelné v jakékoliv hře. I v Doomsday enginu tvoří nedílnou součást a rozhodně umocňují dojem. Zvuková stránka hry je jinak zachovalá, ale podporovány jsou DirectSound3D, EAX verze 2.0 či A3D 3. To se ostatně můžete dočíst i na domovské stránce věnované celému tomuto enginu. Velice důležitou novinku je ale možnost hraní po síti, kdy najednou může hrát až 16 hráčů! Ano, slyšíte dobře. Je to zvláštní pocit, ale taková řežba s více hráči není opravdu k zahození a v dnešní době pár takových lidí, kteří se hraním Dooma zabývají trochu více, opravdu existuje. Možná se vám ale klade na jazyk, zda-li pak vám to vůbec poběží na operačním systému, jež vlastníte a máte jej nainstalovaný? I na tohle ale autoři mysleli a podporovány tak nejsou pouze operační systémy Windows (zejména 98, ME a XP), ale i Mac OS X či Linux! Hlavně uživatelů používající právě Linux v poslední době přibývá, tudíž jim tahle zpráva udělá dozajisté radost.
Není Doom jako Doom
Na druhou stranu, je to sice pěkné, ale dokáží tyto změny hráče v dnešní době zabavit, a to třeba i na delší dobu? Hraní Dooma s tímto enginem zaujme spíše fandy a lidi, co si chtějí s nostalgií zavzpomínat na staré dobré časy. Obyčejnému hráči asi tyhle úpravy, byť jsou relativně velké, nic moc neřeknou. Technické zpracování samozřejmě i přes řadu změn není rovné s dosavadními tituly, nedej bože s Doomem 3 nebo Half Lif
|