Bez pořádné grafiky je to bída, přeli se čtenáři o významu inovace

Odvěký spor o významu grafiky ve hrách se nepodařilo rozetnout. Řada čtenářů však diskuzi o vztahu grafiky a inovací ve hrách obohatila o hodnotné příspěvky. Názory jsme proto utřídili do několika kategorií, a nabízíme náměty pro další přemýšlení i diskuzi.

Hry ze série Crysis v době vydání patří mezi grafickou špičku.

Téma jsme zahájili článkem Realistická grafika ve hrách. Je větší výkon podmínkou inovace? V reakcích se následně objevila celá řada zajímavých a mnohdy i protichůdných názorů. Často jste však nereagovali na grafiku jako podmínku inovace, ale hovořili obecně o významu herní grafiky.

V diskuzi bylo možné vypozorovat hlavní argumentační linie. Jedna skupina čtenářů zastávala názor, že reálnější grafické zpracování pomáhá vtahovat do děje. A někteří hráči též kladný vztah ke starým hrám přisuzovali nostalgii.

Druhý tábor diskutujících pak fotorealistickou grafiku označoval pouze jako jednu z možných cest. Stylizovaná grafika prý může být jen variací v rámci žánru. Zajímavě v této souvislosti reagoval čtenář JFKCZ.

"Fanoušky si najde asi každá grafika, ale dle mě jde hlavně o spojení grafického vyjádření a realističnosti hratelnosti. Dnešní hry dělají chybu, že to kombinují špatně. Ve střílečce s fotorealistickou grafikou chci, aby i fyzika a zásahy byly realistické," tvrdí.

Titulu Team Fortress 2 se dle čtenářů daří navodit dojem fiktivní akce s pravidly, které se nesnaží o realističnost.

JFKCZ následně jedním dechem dodává: "NE, že mi to udělá křížek, že jsem nepřítele zasáhl, poškodil mu kus vesty a on střílí dál. Kdyby to bylo kreslené ve stylu Team Fortress 2, nikomu to špatné nepřijde. A tak je to téměř s každým žánrem."

Řada hráčů dokonce realistickou grafiku ve hrách vnímá jako závadnou. Například diskutující Myshaak tvrdí: "Hra má být hra a ne únik z reality. Navíc reálně vypadající hry potlačují fantazii. Fotorealistická grafika je jen drahý obal, který zakrývá chybějící obsah."

Hráč Mirabell pro změnu věří, že odpověď nelze zobecňovat. "Do některých her se fotorealismus hodí. V jiných bych ho fakt nechtěl. Nějak si nedokážu představit, že byl by Deathspank lepší, pokud by byl ve fotorealistickém prostředí," napsal.

A existují pochopitelně i odpůrci uvěřitelné grafiky. Čtenář Ringo.ringo například napsal: "Proč bych měl ve hře vidět to samé, jako když se jdu projít za barák do lesa? To jdu raději do toho lesa."

Hra Deathspank by prý byla jen těžko představitelná s jinou grafikou.

Grafiku obhajujete i proklínáte

O významu grafiky ve hrách se diskutující urputně přeli. Čtenář s přezdívkou Krab například napsal: "Samozřejmě, že je to o nápadu, o atmosféře, o originalitě, ale minimálně u nějakého typu her můžete mít nápad i atmosféru, ale bez pořádné grafiky to prostě bude bída."

Tomuto názoru však oponoval Habansz: "Dnes jsou hry jen o grafice a to je obrovská chyba. Pamatuju si, když vyšel Battlefield 3. Nikdo, koho znám, neříkal: ‘Ta a ta mise byla fakt úžasná.’ Začali básnit o grafice."

Habansz proto tvrdí: "Je to trend dnešní doby, že hry svou nepříliš vysokou zábavnost, nebo hratelnost, zastiňují úžasnou grafikou."

Battlefield 3 patří mezi hlavní účastníky současného souboje o nejlepší vizuální stránku.

Uživatel Gamehoror však upozorňuje na vztah grafiky a poutavosti her. Napsal totiž: "Hratelnost a příběh v kvalitní grafice jsou jistě víc než hratelnost a příběh v grafice mizerné."

Jenže jak upozorňuje Mirabell, kvalitní grafika může vznikat na úkor svěží herní náplně.

"Pokud firma investuje miliony a miliony do vývoje nového enginu, nových technologií a roky to ladí, dá se očekávat, že jí nezbude tolik zdrojů na ostatní části hry. Ty potom dodělá v rychlosti nebo na to má jen minimální počet lidí," tvrdí Mirabell.

Upřednostňování herní náplně nad grafikou však někteří hráči vnímají jako pózu. Čtenář Krab v souvislosti s tím říká: "Mám pocit, že většina lidí, co pohrdá grafikou, dělá akorát chytráky. Něco jako levicový kavárenský povaleč, co má na stolečku ochmataného Balzaca, ale doma v DVD zastrčeného Terminátora."

I staré tituly mohou mít své kouzlo. Hráli byste ještě dnes Monkey Island z roku 1990?

Může pomoci vžít se do děje

V diskuzi spíše převládá názor, že výtečná grafika je upřednostňováním formy nad obsahem. Jak však upozorňuje Randomofamber, moderní grafika může vytvářet doposud nevídané pouto mezi hráči a fiktivními postavami.

"Hru tvoří hlavně příběh. Sebekrásnější hra opředená nejnovější technikou bude propadák, pokud nezaujme a naopak. Podívám-li se o několik let zpět, pak myslím, že ideálním příkladem (povedeného titulu) je hra Mass Effect," píše v úvodu.

"Ta měla takový úspěch, že si u posledního dílu hráči vynutili rozšíření konce hry. Kdo z vás napsal autorovi nějaké hry, že se mu v ní to čí ono nelíbilo a ať s tím kouká něco udělat? Hra díky technickému pokroku dokázala své hráče natolik vtáhnout a sžít se s postavou, že jsou ochotni se postavit za tuto postavu i v reálném životě," myslí si Randomofamber.

Série Mass Effect dle některých hráčů ideálně kloubí působivou grafiku a kvalitní příběh.

Slova závěrem

Hráč r_o_s vnímá kritiku současné generace her jako neoprávněnou. V souvislosti s tím píše: "Osobně mám pocit, že hráč začíná být řádně rozmlsán a už sám ani neví, co by ještě mělo být ve hrách navíc. Přitom ale chce, aby to za něj vymysleli vývojáři."

Takovou představu, ale s největší pravděpodobností popírá současná komunita nezávislých vývojářů i diskutující Sekosjiri. "To, že hardwarové omezení je limitem pro lepší hry, je hloupost. Hry se dnes jen dělají pro všechny, aby nikdo nemohl prohlásit, že je to těžké," tvrdí.

"Hon za ziskem je to, co omezuje kreativitu. Ne hardware. Je to krásně vidět na nízkorozpočtových hrách. Lidé stále umí vyvíjet super hry, jen to chce odvážného vydavatele."

Téma tak nakonec pěkně uzavírá hráč s přezdívkou Riker007: "V dnešní době jak počítače, tak snad každé vývojářské studio, umí udělat hru graficky na úrovni. Horší to je s hratelností, nápadem, originalitou."

Autor:
Témata: Zisk
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...