Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sci-fi ve hrách: bombastický nesmysl, či věrný odraz budoucnosti?

aktualizováno 
Po virtuálních bojištích mnohdy pobíhají roboti připomínající člověka. Současné technologie však nic takového neumožňují a nabízí se otázka, jestli je vůbec taková forma bojových strojů ideální a žádoucí.

Call of Duty: Infinite Warfare | foto: Activision

Odborník na válečné technologie P. W. Singer kvůli tomu radí řadě herních studií. Někteří vývojáři se snaží vytvářet tituly, které alespoň částečně vycházejí z možností skutečného světa. Singer proto konzultoval například vznik her Metal Gear a Call of Duty. Ale třeba i hollywoodských sci-fi filmů.

Očekávat roboty ve tvaru lidí, kteří se pohybují po umělých nohou, je alespoň v blízké budoucnosti nereálné. Přesto tuto chybu nedělají jen tvůrci her a filmů, ale i armáda. Lidé mají kvůli filmům zažitou představu, jak by robot měl vypadat. A reference na odborných poradách mohou zahrnovat fotografie třeba z Terminátora.

Armáda přitom v současné době využívá létající drony, nebo například roboty s pásy a koly. Ačkoliv na internetu již objevíte záběry chodících robotů, jsou stále ve fázi výzkumu a vývoje.

Chůze je totiž komplexní aktivita, která vyžaduje souhru řady svalů a kloubů v těle. A mozek se při tom automaticky stará o udržování rovnováhy v závislosti na terénu. Tedy například při chůzi pískem či výšlapu do kopce.

Call of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Testovací verze chodících robotů navíc zatím nevydrží příliš dlouho bez dobíjení. Proto například v blízké budoucnosti se odehrávající střílečka Call of Duty: Black Ops 2 lidsky vypadající roboty nezahrnuje. Nechybí však řada jiných válečných strojů. Třeba těch připomínajících hmyz.

„Pokud se bavíme o budoucnosti za deset let, jen těžko si lze představit četné využití chodících přístrojů. Ale za padesát let již jejich problémy budou vyřešeny,“ řekl Singer pro server Waypoint.

Singer očekává, že se v budoucnu po bojišti budou pohybovat různé typy robotů. Ty na kolech jsou vhodné pro rychlé přesuny po hladkém povrchu, létající drony mohou poskytnout taktické informace a lidi připomínající roboti jsou zase ideální pro pohyb po městě a zejména v objektech.

Budovy jsou totiž navrženy pro lidi a takový tvar bude ideální i pro roboty, jejichž cílem bude prostory prozkoumat a eliminovat v nich nepřátele.

Titanfall 2
Titanfall 2
Titanfall 2

Titanfall 2

Stávající situace a výhled do budoucna

Využití chodících robotů sice není otázkou několika nejbližších let, jejich vývoj však pokračuje svižným tempem.

V roce 2008 měli výzkumníci v Singapuru možnost vyhrát 700 tisíc dolarů. Odměnu by získal tým, který by sestrojil robota, co sám dojde do budovy, vyšlape schody a stiskne ve výtahu tlačítko, aby docestoval do předem zvoleného patra. A nikdo tehdy takový přístroj vytvořit nedokázal.

Výzkumníci ze Stanfordovy univerzity však nedávno sestrojili robota, který dokáže mačkat správná tlačítka i na panelu, který nikdy předtím neviděl. S chůzí po schodech si však zatím neporadí.

Titanfall 2

Titanfall 2

Tvorba robotů připomínajících lidi navíc může pomáhat jejich prodejnosti. Singer upozorňuje, že ve vedoucích pozicích jsou v armádě mnohdy muži vyššího věku. A ti nejsou vždy v „přátelském vztahu“ s nejmodernějšími technologiemi. Když tedy přístroje připomínají něco, co velitelé znají, je to pro ně lépe pochopitelné.

To se projevilo i na podobě rušičky signálu dronů, kterou loni vytvořila americká armáda. Zařízení mohlo vypadat libovolně, třeba jako rádio. Výzkumníci však přístroj vytvarovali jako zbraň, kterou na drona namíříte. To aby byl koncept pro velitele lépe pochopitelný.

Ve vzdálené budoucnosti tedy roboty chodící po nohou pravděpodobně uvidíme. V současné době to však zůstává především v hlavě tvůrců sci-fi knih, filmů a her.

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.