Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sci-fi ve hrách: bombastický nesmysl, či věrný odraz budoucnosti?

aktualizováno 
Po virtuálních bojištích mnohdy pobíhají roboti připomínající člověka. Současné technologie však nic takového neumožňují a nabízí se otázka, jestli je vůbec taková forma bojových strojů ideální a žádoucí.

Call of Duty: Infinite Warfare | foto: Activision

Odborník na válečné technologie P. W. Singer kvůli tomu radí řadě herních studií. Někteří vývojáři se snaží vytvářet tituly, které alespoň částečně vycházejí z možností skutečného světa. Singer proto konzultoval například vznik her Metal Gear a Call of Duty. Ale třeba i hollywoodských sci-fi filmů.

Očekávat roboty ve tvaru lidí, kteří se pohybují po umělých nohou, je alespoň v blízké budoucnosti nereálné. Přesto tuto chybu nedělají jen tvůrci her a filmů, ale i armáda. Lidé mají kvůli filmům zažitou představu, jak by robot měl vypadat. A reference na odborných poradách mohou zahrnovat fotografie třeba z Terminátora.

Armáda přitom v současné době využívá létající drony, nebo například roboty s pásy a koly. Ačkoliv na internetu již objevíte záběry chodících robotů, jsou stále ve fázi výzkumu a vývoje.

Chůze je totiž komplexní aktivita, která vyžaduje souhru řady svalů a kloubů v těle. A mozek se při tom automaticky stará o udržování rovnováhy v závislosti na terénu. Tedy například při chůzi pískem či výšlapu do kopce.

Call of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Testovací verze chodících robotů navíc zatím nevydrží příliš dlouho bez dobíjení. Proto například v blízké budoucnosti se odehrávající střílečka Call of Duty: Black Ops 2 lidsky vypadající roboty nezahrnuje. Nechybí však řada jiných válečných strojů. Třeba těch připomínajících hmyz.

„Pokud se bavíme o budoucnosti za deset let, jen těžko si lze představit četné využití chodících přístrojů. Ale za padesát let již jejich problémy budou vyřešeny,“ řekl Singer pro server Waypoint.

Singer očekává, že se v budoucnu po bojišti budou pohybovat různé typy robotů. Ty na kolech jsou vhodné pro rychlé přesuny po hladkém povrchu, létající drony mohou poskytnout taktické informace a lidi připomínající roboti jsou zase ideální pro pohyb po městě a zejména v objektech.

Budovy jsou totiž navrženy pro lidi a takový tvar bude ideální i pro roboty, jejichž cílem bude prostory prozkoumat a eliminovat v nich nepřátele.

Titanfall 2
Titanfall 2
Titanfall 2

Titanfall 2

Stávající situace a výhled do budoucna

Využití chodících robotů sice není otázkou několika nejbližších let, jejich vývoj však pokračuje svižným tempem.

V roce 2008 měli výzkumníci v Singapuru možnost vyhrát 700 tisíc dolarů. Odměnu by získal tým, který by sestrojil robota, co sám dojde do budovy, vyšlape schody a stiskne ve výtahu tlačítko, aby docestoval do předem zvoleného patra. A nikdo tehdy takový přístroj vytvořit nedokázal.

Výzkumníci ze Stanfordovy univerzity však nedávno sestrojili robota, který dokáže mačkat správná tlačítka i na panelu, který nikdy předtím neviděl. S chůzí po schodech si však zatím neporadí.

Titanfall 2

Titanfall 2

Tvorba robotů připomínajících lidi navíc může pomáhat jejich prodejnosti. Singer upozorňuje, že ve vedoucích pozicích jsou v armádě mnohdy muži vyššího věku. A ti nejsou vždy v „přátelském vztahu“ s nejmodernějšími technologiemi. Když tedy přístroje připomínají něco, co velitelé znají, je to pro ně lépe pochopitelné.

To se projevilo i na podobě rušičky signálu dronů, kterou loni vytvořila americká armáda. Zařízení mohlo vypadat libovolně, třeba jako rádio. Výzkumníci však přístroj vytvarovali jako zbraň, kterou na drona namíříte. To aby byl koncept pro velitele lépe pochopitelný.

Ve vzdálené budoucnosti tedy roboty chodící po nohou pravděpodobně uvidíme. V současné době to však zůstává především v hlavě tvůrců sci-fi knih, filmů a her.

Autor:



Nejčtenější

Autoři hry se omluvili za příliš detailně vymodelované pohlaví

Detail ženského pohlaví ve hře Playerunknown's Battlegrounds

Hráči Playerunknown’s Battlegrounds si v nové aktualizaci mohli kromě nové mapy vychutnat i neobvyklou míru detailů na...

Stahujte Assassin´s Creed 4: Black Flag pro PC, hra je dočasně zdarma

Assassin's Creed 4: Black Flag

PC verze čtyři roky staré pirátské akce Assassin´s Creed 4: Black Flag je nyní dočasně zdarma ke stažení.



Obtížnost ve hrách: jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát?

Doom

Jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát? Napište nám, jak vnímáte obtížnost v dnešních hrách.

Zvolte hru roku 2017 na PC

Hra roku 2017 na PC

V čtenářské anketě Hra roku 2017 na Bonuswebu pokračujeme hlasováním v kategorii her na PC.

Takhle vypadá pařanský ráj. Podívejte se na největší sbírku her na světě

Joel Hopkins alias LastGamer vlastní největší sbírku her na světě

Australan Joel Hopkins je zapsaný v Guinessově knize rekordů jako majitel největší sbírky počítačových her na světě....



Další z rubriky

Sony ukázala, jak se zachraňují rukojmí. Vrací se také klasika Medievil

Detroit: Become Human

Akce PlayStation Experience toho letos příliš zajímavého nepřinesla. Radost mohou mít majitelé virtuální reality...

Zvolte hru roku 2017 na PC

Hra roku 2017 na PC

V čtenářské anketě Hra roku 2017 na Bonuswebu pokračujeme hlasováním v kategorii her na PC.

Zvolte hru roku 2017 na Switch

Hra roku 2017 na Switch

Hlasování ve čtenářské anketě Hra roku 2017 na Bonuswebu zahajujeme kategorií s hrami, které jsou určené pro hybridní...

Vánoce potomků slavných: Žádné dárky i vila za miliony
Vánoce potomků slavných: Žádné dárky i vila za miliony

Jak vypadají Vánoce slavných? Někteří dodržují tradiční zvyky, jiní si svátek uzpůsobí podle sebe.



Najdete na iDNES.cz