Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je série NHL opravdu tak skvělá?

  12:00aktualizováno  29. května 3:18
Série NHL dokonalá není a ani nikdy nebyla. Přesto vydělala vysokou prodejností svým autorům obrovské množství peněz a také u nás, v zemi současných mistrů světa v ledním hokeji, patří k nejprodávanějším hrám. Poslední dva roky jsou však jasným důkazem, že tento ryze průměrný produkt si takovou chválu rozhodně nezaslouží.

NHL 2001 Nejlepší sportovní série, kterou si můžeme na počítači zahrát, se letos dočká devátého přírůstku. První díl NHL vyšel v roce 1993 a už od počátku EA Sports drtil jakoukoliv konkurenci kvalitní grafikou a skutečnými jmény. Situace došla tak daleko, že už rok půl nikdo jiný hokej nevydal. Poslední vlaštovka přilétla v roce 1999 z dílen Gremlin Interactive, avšak hra Actua ice hockey 2 díky zkomoleným jménům (autoři nesehnali licenci) a vymyšleným dresům zmizela v propadlišti dějin. Za osm měsíců se ještě Fox Interactive pokusil prosadit na herním trhu hrou NHL Championship 2000, ale ta dopadla kvůli špatné grafice stejně jako hra Actua ice hockey 2. Ani před rokem 1999 nebyla situace lepší. Za celou dobu, kdy EA Sports vydává NHL, vydala konkurence kolem šesti simulací hokeje. Všechny dopadly nemastně neslaně vzhledem k absenci skutečných jmen i dresů a také kvůli špatné grafice. Dnes, kdy EA Sports absolutně ovládl některé sportovní žánry, konkurence svůj boj vzdala a potenciální pokořitelé série NHL (třeba již zmíněný Gremlin Interactive) se raději pustili do jiných projektů.

A tak má EA Sports nechtěný monopol, jenž se v posledních letech stal akceptovatelných jevem, nad kterých se absolutně nikdo nepodivuje. Monopol nikdy nepřinášel nic dobrého a série NHL není žádnou výjimkou. EA Sports každý rok pouze zdokonaluje grafiku a na nějaké vylepšování samotné hry nepomýšlí. Konkurence neexistuje, EA Sports si může dělat, co se mu zalíbí. Každý nový díl NHL se ihned po vydání stává nejprodávanější hrou u nás i na celém světě. Avšak celá série trpí mnoha vážnými nedostatky, na které se každoročně při recenzování nové NHL zapomíná. NHL je nekriticky obdivována, neboť většině lidí stačí nádherná grafika a skutečná jména. Jenže k tak kvalitní hře, jak se o NHL mluví, to nestačí. Série NHL obsahuje desítky chyb, na jejichž odstranění EA Sports vůbec nepracuje. Nejvážnější chyby a největší nedostatky jsou NHL 2001 popsány právě v tomto článku, který by vás měl přesvědčit, že není všechno zlato, co se třpytí.

Jako první chyba se původně měla představit umělá inteligence, ale po úspěchu našich hokejistů na letošním Mistrovství světa v ledním hokeji se vše změnilo. Že jsou Češi v sérii NHL jako tým, ale i někteří jednotlivci, horší než Američané a Kanaďané, není žádná novinka. EA Sports pravidelně podceňuje Evropany asi proto, že hrají stokrát lepší a techničtější hokej než Američané a Kanaďané. Víte, to je to samé jako v sérii FIFA. Lidé, kteří mají tyto dvě série na starost, jsou správní vlastenci. Nikomu nevadí, že naši vyhrávají absolutně všechno, že Extraliga – líheň hokejových talentů, kteří následně putují do NHL – patří k nejlepším hokejovým ligám na světě a že v letošním zámořském play-off Češi nasbírali plno bodů, takže první tři místa kanadského bodování obsadili právě naši krajané. Nejde jenom o nás, ale i o Švédy, Finy (schválně se podívejte, jak dopadl jejich nároďák v NHL 2001) a také například výběr světa podle EA Sports neumí hrát hokej tak dobře jako výběr Severní Ameriky. Sranda? Banalita? Kdyby tomu tak bylo jen v jednom dílu, ale v celé sérii? Od EA Sport to prostě není fér.

A nyní se dostáváme k avizované umělé inteligenci. Pravděpodobně nemá cenu k tomuto bodu cokoliv říkat, ale přeci jen. EA Sports si neuvědomuje, že převážnou část lidí, kteří NHL hrají, tvoří zkušení hráči, kteří prolezli celou sérii skrz naskrz. EA Sports sice každý rok vymyslí nějakou novinku, jak hráčům znepříjemnit jejich brankové hody, ale po týdnu hraní není pro nikoho problém porazit počítačem ovládané mužstvo o deset a více gólů, a to klidně i na nejvyšší obtížnost. Stejně tak jako v posledních dílech série FIFA, i zde stačí vhodně nastavit taktiku a soupeřův brankář se nestačí divit, kolikrát musí vytahovat puk ze své brány. Proč autoři NHL nezapracují na vylepšení inteligence počítače?

NHL 2001 Celá série je prošpikována řadou drobných chybiček, které sice hrají malou roli, ale globálně vzato kazí dojem z celé hry a snižují už i tak dost malou atmosféru. Proč nejde hrát na čtyři obranné dvojice? Ve skutečném hokeji se sice většinou hraje na tři, ale sem tam někdo s osmi obránci hraje. A na druhou stranu – proč nejde hrát jenom na tři útoky? Hráče lze střídat ručně, ale tady jde o to, že musíte mít nominovány tři hráče navíc. Počet útoků na tempo zápasu také nemá vůbec žádný vliv. Sami jste to na letošním Mistrovství světa viděli. Náš tým normálně hrál na čtyři útoky, ale pokud náš hlavní kouč potřeboval zvýšit tempo, posílal na ledovou plochu tři útoky. O něčem takovém si ve virtuálním NHL můžeme jen nechat zdát. Útoky můžeme sice střídat ručně, a tedy hrát s devíti útočníky, avšak na hru týmu a tempo zápasu to nemá vliv.

A ještě jedna věc k drobným chybičkám. Viděli jste někdy ve skutečném hokeji čárové rozhodčí? Ano? A viděli jste někdy čárové rozhodčí v sérii NHL? Ne? Tak to nejste sami. Opět můžeme jen nevěřícně kroutit hlavami a krky, proč čároví sudí v sérii NHL chybí. Sice dva objekty navíc by byly pro počítač větší zátěž, ale klidně by čároví rozhodčí mohli být méně detailní. Avšak dnešní gigahertzové počítače s moderními 3D akcelerátory by si klidně poradily se dvěma lidmi na kluzišti navíc. Snad se čárových sudích dočkáme co nejdříve. Výčet drobných chybiček ještě nekončí. Tak třeba trenéři. Všichni vypadají téměř identicky a všichni dělají asi dva pohyby, což je opravdu variabilní. Taktéž i stadióny jsou si podobné jako jednovaječná dvojčata. Kromě světelné tabule a reklam vypadají všechny stejně. Nad podivnou výzbrojí hráčů a brankářů zůstává rozum stát, stejně tak jako nad velice záhadným chováním brankářů (v jednom díle chytají jako bozi, v jiném zase pouštějí střely z obrovské dálky), kteří mají do svých reálných protějšků opravdu daleko. Opět se nabízí slůvko proč, ale nebudeme se opakovat.

NHL 2001 Tolik opěvovaná grafika se sice blíží k absolutní dokonalosti, avšak přeci jen trpí několika nedostatky. Jak už bylo jednou na BonusWebu v článku NHL 2001 z jiného úhlu pohledu řečeno: „Grafika sice doznala značných změn k lepšímu, stále to však není jako v reálu. Hráči pěkně gestikulují, ale co je to platné, když je jejich pleť celá stejně hnědá a troufám si říci, že s takovými obličeji by klidně vyhráli Miss. Proč je trochu "nezhnusit", aby vypadali opravdu jako upocení a smradlaví hokejisté a ne jako baletky s pudrem na tváři?“

Nyní se dostáváme k těm největším chybám celé série. Jednu chybu zná absolutně každý - v každém dílu lze nalézt jednu i více pozic, ze kterých lze vstřelit na 80% gól. K tomu ani nelze nic dodat. Co dělají desítky testerů, jejichž jména se objevují v titulcích každého dílu, zůstává tajemnou záhadou.

A nyní se dostáváme k tomu... ehm... jak jen to říct... k té největší hlouposti, kterou trpí několik posledních dílů a dlouho trpět bude, protože to by se nejdříve musel překopat celý systém hry, aby se něco změnilo. Viděli jste někdy skutečný hokej? A nezdá se vám na sérii NHL něco v nepořádku? Hřiště souhlasí, hráči taktéž, ale hra? Autoři NHL pravděpodobně nikdy neviděli ani jeden hokejový zápas nějaké ligy v Evropě, neboť to, co se odehrává na hřišti, nemůže mít jiné reálné vysvětlení. Podívejte se například, jakým způsobem obránci ve skutečném hokeji odebírají puk a jakým způsobem v sérii NHL – seknutím, krosčekem, žduchnutím a bodyčekem. Ve virtuálním hokeji se vyplatí co nejvíce agresivní, těžký a vysoký obránce. Avšak ve skutečném hokeji vypadá ideální bek trošičku jinak. Měl by být sice vyšší a těžší (i když skvělý obránce Adam Foote svou postavou připomíná tank) než běžný útočník, ale také musí umět přesně a zároveň tvrdě vystřelit a rozehrávat. Nová posila klubu HC Vítkovice Radim Tesařík a třeba také Karel Pilař (teď NHL 2001 nevím, zůstává doma?) neohromují obrovskou postavou, ale přesto patří k nejlepším obráncům Extraligy. Umějí čistě odebrat puk, vykrývat si prostor a ve vhodnou chvíli napadat. Tedy přesně to, na co se v sérii NHL můžete absolutně vykašlat a co ani kvůli systému hry hrát nejde. Celá filozofie autorů vychází ze hry kanadských a amerických hokejistů. Takticky a technicky v sérii NHL nikdy hrát nešlo. Všichni určitě znáte situaci, kdy kombinujete před soupeřovou brankou, chcete přihrát, ale počítačem řízení obránci vám hráče seknou, zahákují, shodí a kdoví co ještě. Jak je to frustrující a otravné, víme všichni moc dobře. Nevyřeší to ani větší přísnost rozhodčího. Hráči hrají prostě zbytečně a až nerealisticky agresivně. Programátoři by se měli zamyslet, zda by nebylo lepší, aby hráči místo neustálých faulů sem tam odebrali puk soupeři například vhodně načasovaným pohybem hokejky či vykrytím prostoru, kam směřuje přihrávka.

Série NHL má samozřejmě taky své klady (grafika, replay, forma a zranění, výměny hráčů, draft atd.), ale o těch se zde bavit nebudeme. Od toho jsou tady recenze, které každý rok vychvalují novou hru ze série NHL do nebeských výšin. Přemýšleli jste někdy, jaké by to bylo zahrát si na počítači mistrovství světa nebo třeba švédskou ligu, kde působí celá řada našich hráčů? NHL sice obsahuje možnost vytvoření vlastního turnaje, avšak stávající systém mistrovství světa v NHL udělat nelze. Všimli jste si někdy toho? Vždyť my si ani nemůžeme zahrát mistrovství světa!

Možná se divíte, z jakého důvodu jsou sestavy nároďáků udělány pouze z hráčů hrajících v NHL. Zahrát si s Moravcem, Ujčíkem, Čajánkem a dalšími hokejisty působícími v naší lize nemůžeme z důvodu zcela jednoduchého. NHLPA – hráčská asociace – zamítla, aby ve se hře s názvem NHL objevovali hráči z jiných soutěží. Proti tomu nemůžeme nic NHL 2002 namítat, je to zcela pochopitelné. Avšak proč chlapci z EA Sports neudělají hokej pro Evropany? Mohly by v něm být zastoupeny všechny významnější ligy (Česká republika, Finsko, Německo, Rusko, Švédsko, Švýcarsko) + mistrovství světa. Engine by se převzal z NHL, stačilo by dodělat soupisky a další drobnosti. Avšak v zámoří by se neprodal ani jeden kus, tak proč by si chlapci z EA Sports ztěžovali život? Ach jo... Můžeme jenom tajně doufat, ať někdo konečně udělá pořádný hokej, a tudíž dokáže, že série NHL si každoroční hodnocení přes 90% (9/10 – jak chcete) vůbec nezaslouží.

Pomalu se blížíme k závěru tohoto článku, který, stejně jako v případě článku o sérii FIFA, neměl pošpinit dobré jméno EA Sports, ale měl pouze ukázat na fakt, že série NHL má desítky chyb, na které autoři této série vyloženě kašlou. Pořád se nabízí ono slůvko proč. Možná proto, že kdyby autoři NHL vychytali všechny mouchy, pořádně vypasené mouchy, a nabídli nám dokonalý hokej, co by vyšlo za rok? Nebylo by lepší, kdyby každý nový přírůstek z rodiny NHL navštěvoval naše cédéromky například jednou za dva roky? Potom by měli autoři více času na vylepšování a vymýšlení novinek.

Autoři NHL mohou být absolutně v klidu, protože nikdo jiný hokej nedělá a nic nenaznačuje, že by se tato neradostná situace mohla zlepšit. Prodej jejich dílka prostě nic ohrozit nemůže. Jedině kdyby si všichni uvědomili, že pěkná grafika a skutečná jména vůbec nezaručují dokonalou hru.

Závěrem bych ještě chtěl poděkovat duchovnímu otci české INET on-line ligy Pavlu Danešovi alias Dandymu a také mému konzultantovi Honzovi Čumpelíkovi za jejich pomoc.

Autor:


Témata: virtuální

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Pět nejočekávanějších únorových her. Konečně vyjde český Kingdom Come

Kingdom Come: Deliverance

Po ospalém lednu se kola herního průmyslu pomalu roztáčejí. Konečně vyjde očekávaná česká středověká hra Kingdom Come:...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

KOMENTÁŘ: Městská akce nemusí být jako GTA. Yakuza pohledem zelenáče

Yakuza 0

Herní série Yakuza bývá mnohými charakterizována jako japonská verze populárního Grand Theft Auta. Loňský prequel a...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz