Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiří Adamec, tvůrce Czech Super Patche

  1:30aktualizováno  1:49
Dnes Vám přinášíme zajímavý rozhovor s tvůrcem jednoho z nejznámějších českých modů Czech Super Patche. Co nám o sobě a své práci Jiří Adamec prozradil? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Ptá se: Pavel Forst
Odpovídá: Jiří Adamec, tvůrce Czech Super Patche a stránek http://www.fifaCZ.com.

Čau Jirko, na začátek celkem originální otázka, můžeš se našim čtenářum představit?
    To můžu. Co by je tak zajímalo? Je mi 34 let, jsem šťastně ženatej, mám dvouapůlroční dceru. Pracuju v jedný malý soukromý firmě jako programátor. Fandím Spartě, k volbám chodím pravidelně a volím pravici.

I když bychom se spíše měli věnovat Czech Super Patchi, musím se zeptat, jaký máš názor na aktuální situaci ve Spartě, zda se přiklaníš spíše za Poborského nebo za trenéra Hřebíka?
    Tak moje názory jsou známý z naší diskuze. Je to trochu složitější, než jen spor Hřebík - Poborský. Pokud hráč nehraje dobře, cejtí se uraženej že není v základu tak stojím za trenérem. Hráč musí bejt profík. Je to přece jen zaměstnanec. Co mě ale na celý věci mrzí nejvíc, jsou tzv. fanoušci. Vůbec se hráčům nedivím, že v tý atmosféře hrajou špatně. Ať si to s kotel s Hřebíkem vyřídí - SLOVNĚ - po zápase, ale při hře se má fandit. Bohužel se nedaří, takže to teď asi odnese trenér, s jehož názory na organizaci hry celkem souhlasím. Základ je obrana .... a to, že se hráči bojej jít dopředu - nevěřím, že by jim to nařizoval Hřebík.

To je asi pravda. Pojďme se ale vrátit k CSP. Řekni nám něco o historii, přeci jenom už existuje od roku 99, tak jste toho museli už hodně zažít.
    Pro ty, kdo neví, co znamená zkratka CSP, tak je to Czech Super Patch, což je projekt, který do fotbalových her přidává českou Gambrinus ligu.
Já osobně jsem se zapojil až někdy v době FIFA 2001. V tý době už byl projekt zásluhou Lukáše Svobody slušně rozjetý co se týče vydávání CSP i webových stránek. Ze začátku jsem vypomáhal nějakýma jednoduchýma grafickýma prvkama - tuším, že to byly transparenty fanoušků. Časem jsem zkusil i složitější věci - dresy. Někdy v roce 2002 jsem zkusil zabrousit ještě do složitějších vod. Zkusil jsem stadiony a ty měl fakt chytly. Ze začátku se dělaly přes texťáky, ale v roce 2003 jsem se spojil se skupinou www.fifaecp.com a jmenovitě RealPete mi ukázal postup, jak dělat stadiony v 3D programech. Na tom jsem pak strávil spoustu času.

Který ročník CSP považuješ za nejzdařilejší a proč?
    Ono je těžký jednotlivý ročníky srovnávat. Vždycky šlo o to, co nám autoři her - EA Sports a KONAMI dovolí. Z tohodle pohledu považuju za nejlepší ročník 2004. Tenkrát se dalo do hry přidat skoro všechno, včetně stadionů. Když jsem se v jejich tvorbě celkem zdokonalil, přišel ročník FIFA 2005, do kterého mé celkem složité modely nešly konvertovat a zůstaly mi bohužel ležet v šuplíku.  Na druhou stranu ale v té době vycházel pro PC i druhý fotbálek - Pro Evolution Soccer, takže jsme své síly nasměrovali i trochu jiným směrem. Takže práce je stále dost. Naštěstí se i náš tým kolem webu www.fifaCZ.com rozrostl o další členy, kteří přispívají na web, pracují na aktualizaci soupisek a tak dále.

Která z her je pro takové tvůrce modifikací jako jseš ty, je více přístupnější, která se lépe edituje a podobně? FIFA nebo PES?
    Určitě víc možností skýtá FIFA. Do té se totiž dají přidat věci, které v originálu nejsou. Serie PES umožňuje jen přepis. Na druhou stranu ale musím říct, že třeba systém dresů je v PES mnohem přehlednější. Všechno je ale závislé na široké komunitě lidí z celého světa, kteří vymýšlí programy, bez kterých by žádné editace nebyly možné. Sami vydavatelé totiž spolupracují jen minimálně a troufám si říct, že nám neustálými změnami formátů háží klacky pod nohy.

Jaký považuješ největší úspěch, který se vám při tvorbě patche stal? Například vím, že máte oficiálně schváleno vydávání patche od Českomoravského fotbalového svazu a firmy STES.
    Tak teď jsi mě zaskočil. Já osobně spíš považuju za úspěch, když naši práci někdo v diskuzi ocení. Ještě tak před dvěma rokama naprosto převažovaly záporný ohlasy, když se někomu instalace nedařila. Za největší úspěch bych považoval kdyby si lidi před instalací vždycky přečetli návod. Snažíme se ho vždycky psát do maximálních podrobností, stejně ale musíme odpovídat na spoustu dotazů individuálně přes mail nebo ICQ. To nám bere strašně moc času, a přiznám, že občas i chuť do další práce. A přitom by stačilo málo - nepoužívat PC jen ke hraní, ale nejdřív se tu chytrou mašinu naučit ovládat. A nebo se na ty základní věci zeptat někoho z okolí. Není nic těžšího, než někoho přes mail naučit, jak otevřít soubor jinde, než ve složce Dokumenty... Tak to spíš bylo přání, jehož splnění bych za úspěch považoval. A skutečný úspěchy? No snad to, že o spolupráci s námi má zájem přímo EA Sports. Podílel jsem se na testování a vývoji Creation Centra 2005, což ocenili zasláním originálky UEFA Champions League 2004-2005 a již druhým rokem spolupracuji na tvorbě sestav českých klubů před vydáním nového ročníku FIFA. Bohužel se ale do FIFA 06 nevešly všechny 3 mnou připravené týmy a výsledná základní sestava Sparty - aspoň podle dosud zveřejněných screenů - naprosto neodpovídá podkladům, které jsem připravil, takže vlastně nevím, jestli to k těm úspěchům můžu zařadit. Spolupráce určitě úspěchem je, výsledek bych tedy k úspěchům neřeadil. Prostě Spartě nepřejí ani EA Sports.

A jak jste vlastně získali oficiální schválení patche od ČMFS a STES?
    Tyhle dvě organizace nám vyšly vstříc celkem bez problémů. Tedy v podstatě jsme od nich zas tolik nechtěli. Jedinou jejich podmínkou je to, že CSP můžeme šířit pouze z našeho webu a musíme odmítat různé herní časopisy, které nás občas žádaj o možnost vydání CSP jako přílohy na CD.
Horší je ale spolupráce s kluby, kdy nám ze všech oslovených prvoligových týmů vyšla vstříc akorát FC Viktoria Plzeň, odkud jsme dostali perfektně nafocené dresy. Většině ostatních klubů jsme nestáli ani za odpověď.

Co ještě mimo fotbalových simulátorů hraješ?
    Musím říct, že vzhledem k rodině a práci je volnýho času minimum. V podstatě i ten fotbálek hraju jen při testování nových patchů. Ale když se zadaří, tak se odreaguju třeba u nějakých auťáků nebo letadel - jmenovitě CMR2 nebo starý Battle of Britain. Ale před časem jsem si na fotbálek koupil gamepad, kterej se s těmahle staršíma hrama nemá moc rád, takže už ani nepamatuju, kdy jsem hrál něco jinýho.

Když vynecháš rodinu, CSP a podobné věci, jaké jsou Tvoje další koníčky a záliby?
    Hlavně musím říct, že mám to štěstí, že dělám práci, která mě baví - takže práce je i koníčkem. A jinak? Dobrej film, dobrá hudba, dobrá knížka a přiznám se, že rád vařím.

Máš nějaké oblíbené filmy? Jaký je Tvůj styl hudby a oblíbená skupina?
    Mám rád český filmy - kromě Trošky apod., pokud je možnost, sleduju filmovej klub na ČT2 - teď mi udělali radost s Woody Allenem. Jinak v hudbě nemám vyhraněnej styl - záleží na náladě.
Klasika: Mozart, Beethowen, Vivaldi
Hard&Heavy: Metallica, Sepultura, Slayer, Arakain, Anthrax ....
Hard Core: BIOHAZARD, PANTERA, DOWNSET
Industrial: FRONT LINE ASSEMBLY, SCHNITT ACHT, MINISTRY ....
Taneční muzika: HYPNOTIX, Tribal Drift (škoda, že se rozpadli - sqělý koncerty v roce 1998), Chemical Brothers, SKYLINE .....
Dechovka (balkánská): KOĆANI ORCHESTAR, GORAN BREGOVIĆ ..... znáte z filmů Emira Kustoricy (Underground atd.)
No prostě vše, co se běžně nehraje v rádiích. Poslední dobou mě na playlistu ČRo1 příjemně překvapil Arash.
Naopak kopřivka mi naskakuje z popíku 80. let

Jak vidíš budoucnost Czech Super Patche?
    Uvidíme, co čas a vydavatelé dovolí.

A na závěr: Chceš něco vzkázat našim čtenářům?
    Čtenářům bych vzkázal tři věci.
1) Kupte si originálku hry - jedině tak se ČR stane pro vydavatele zajímavá a nebudete muset nadávat, že v originále máme jen jeden klub.
2) Navštivte naše stránky, pokud máte chuť, trpělivost a něco umíte, nic nebrání tomu rozšířit náš tým.
3) Pokud můžete, choďte volit a přemýšlejte o reálnosti slibů současné vlády, jinak se můžeme opět dočkat toho, že účast a výsledek 99.9% bude povinný. Momentálně se řítíme plnou Parou back. :-(.

Přeji Tobě a celému týmu www.fifaCZ.com mnoho úspěchů v další tvorbě CSP, díky za rozhovor.
Rádo se stalo.

A na závěr dotazník:
Sparta nebo Slavia?

Sparta

FIFA nebo PES?
FIFA - editace / PES - hraní

PC nebo konzole?
PC - hodí se na spoustu jiných věcí

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Předobjednávky v Německu už jen pro hry s přesným datem vydaní

Cyberpunk 2077

Pokud němečtí prodejci chtějí prodávat počítačové hry, než oficiálně vyjdou, musí nově svým zákazníkům sdělit přesné...

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...



Najdete na iDNES.cz