Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kam kráčí česká herní scéna?

  12:00aktualizováno  22. února 11:58
Celý týden jsme se věnovali neoficiálním dovozům počítačových her, během té doby se k nám dostala spousta zajímavých komentářů jak od vás, tak od zdejších distributorů. Zkusme se tedy zamyslet nad tím, jaká je v současné době situace na herním trhu a kam bude kráčet česká herní scéna v budoucnu.

V průběhu tohoto týdne jsme se hned několikrát zabývali tématem neoficiálních dovozů počítačových her do České republiky, které trápí jak distributory, tak i hráče počítačových her. Při popisování toho všeho a upozorňování na výhodné či nevýhodné verze jednotlivých her jsme si ale pomalu ani nestačili uvědomit příčiny a důsledky tohoto stavu - a sice počínající opravdové konkurenční války, kdy se na trhu objevují noví distributoři a narušují postavení dosud dominantní Cenegy. Pravda, již dříve zde existoval Dynamic Systems a na dovozech z Holandska živořící Top Distributor, nyní se však na trh řítí tituly dalších dvou firem, Playmana a CD Projektu. Posledně jmenovaný má již velké zkušenosti s distribucí her v Polsku, předposledně jmenovaný pak výhradní zastoupení silné firmy Ubi Soft. Než ovšem začneme nahlížet do křišťálové koule budoucnosti, pojďme se ve stručnosti podívat, co všechno zdejší distributoři dělají a o koho vlastně jde.

Cenega Czech s.r.o. je firma stejného složení jako dříve MEC či Bohemia Interactive s.r.o. Podíváme-li se do obchodního rejstříku, zjistíme totiž, že se jedná o stále tutéž firmu, jen se měnilo její jméno a v poslední fázi i majitel, jímž se stala Cenega n.v., nadnárodní společnost se sídlem v Holandsku, do níž investoval fond rizikového kapitálu, který pod tuto značku kromě bývalé Bohemia Interactive sloučil ještě polskou IM Group.
Cenega je v České republice dominantním dovozcem počítačových her, když zastupuje spoustu významných firem v čele s Electronic Arts, Vivendi Universal či Take 2 Interactive. Její obrat byl v roce 2001 okolo 275 milionů korun, v jejím čele stojí ing. Slavomír Pavlíček. Ten je také úzce spjat s maloobchodní sítí prodejen JRC, stejně jako samotná Cenega. Kromě Slavomíra Pavlíčka hýbe pákami firmy Ota Vrťátko coby obchodní ředitel, který se stará zejména o komunikaci s hypermarkety a dalšími zákazníky, kromě toho oslovuje mimo jiné i české vývojáře se snahou koupit práva na distribuci jejich her po domácí trh. Ve vrcholovém managementu pak najdeme ještě produktového ředitele Miroslava Papeže, který má na svědomí také lokalizace (zajímavé je, že ačkoliv sedí v kanceláři Cenegy a leckdo by jej považoval za zaměstnance, překlady Ceneze fakturuje jako externí firma), v komunikaci se zákazníky hraje prim Petra Holubová a šéfem sítě JRC je Jiří Vítovec. Není bez zajímavosti, že Petra Holubová používá v komunikaci se zahraničními partnery jméno Daniela Boháčová a spolu s Otou Vrťátkem přišla do tehdejší Bohemia Interactive z firmy Vision, přičemž s sebou přinesli i databázi kontaktů na dodavatele i odběratele her (možná proto ono druhé jméno :o)) a nepřímo se tak postarali o zánik firmy Vision, čímž na českém trhu skončilo zdravé konkurenční prostředí a nastala doba temna.
Dnes má Cenega díky několikaletému monopolu velmi silnou distribuční síť. Exkluzivně dodává zboží do hypermarketů Tesco, kromě toho její hry najdeme i v Makru, Hypernově, Carrefouru, Intersparu, Globusu, Elektrocity, Datartu a pochopitelně v síti prodejen JRC. Spíše než na rozšiřování své sítě tak dnes věnují zástupci společnosti obrovské úsilí udržení si exkluzivity v některých sítích za každou cenu, stoprocentně se jim to však daří naštěstí pro zákazníka přicházejícího tak o možnost výběru pouze v Tescu.

Dynamic Systems s.r.o. přišli na trh v roce 2000 jako pobočka rakouské společnosti působící mimo jiné například i v Maďarsku. Dynamic Systems zastupují značky významných firem zejména z Evropy, jsou dceřinnou společností francouzského Infogrames a mimo něj zastupují například německé JoWoody, Fishtank Interactive či CDV (neexkluzivně). Ve vedení české pobočky stojí ředitel Petr Boška a v marketingu pak Soňa Palarčíková, oba již dříve působili v herní oblasti v zaniklé společnosti OnTime Solutions, která se kromě her zabývala distribucí multimediálních titulů. OnTime Solutions však konkurovala tehdejší Bohemia Interactive neúspěšně, neboť krátce po svém průniku na herní scénu s Andrejem Anastasovem coby produktovým manažerem zkrachovala.
Svou distribuční síť si Dynamic Systems budovali poměrně dlouhou dobu, aby čítala stovky malých prodejen a některé významné sítě hypermarketů, zejména Makro, Hypernovu či Carrefour. Obrat společnosti nám není znám, dle našich odhadů však nebude vyšší než několik málo desítek milionů korun.

Top Distributor s.r.o. je firmou Eduarda Rojíčka. Ten je známý svými aktivitami v již zkrachovalé US - Action, firmy, která se zabývala dovozem a prodejem erotických titulů a její inzeráty se nezřídka objevovaly i v herních médiích. Zpočátku se Top Distributor zaměřoval zejména na nákup a prodej dětských a multimediálních titulů, kromě toho neoficiálně dovážel na český trh tituly z Holandska. Na konci léta loňského roku však společnost našla svou tvář a namísto šedých dovozů se zaměřila na vydávání špičkových titulů od vybraných firem kompletně v češtině za skvělou cenu od 599 do 999 korun (zatím se firma i přes opravdu lákavé a profesionálně zlokalizované tituly drží u nižší hranice).
Top Distributor má v současné době také poměrně silnou síť. Kromě toho, že provozuje vlastní prodejnu, dodává do Intersparu, Hypernovy, Delvity a prodejních sítí Kaspol a JRC.

AT Computers patří bezkonkurenčně mezi nejbohatší hráče na trhu a znát ji můžete z podnikání v oblasti počítačů, kde vlastní značky a prodejní sítě AutoCont, Triline a Comfor. Nepovažujeme ji sice za distributora, ovšem své místo v našem přehledu rozhodně má, neboť se stará zejména o logistiku - tedy nákup her od vybraných distributorů a jejich šíření do jednotlivých prodejen a ke koncovým zákazníkům. AT Computers využívá při své činnosti dřívějších zkušeností manažerů a obchodníků, orientaci na herní scéně, nákupy her a vytipovávání úspěšných produktů pak obstarává dřívější marketingový manažer Bohemia Interactive Pavel Šťastný.
Mezi dvorní dodavatele AT Computers patří polský CD Projekt (exkluzivně) a královéhradecký Playman (exkluzivně pro vybrané tituly), z odběratelů to jsou bezesporu sítě AutoCont, Triline, Comfor, Hypernova, Carrefour a v brzké době pak údajně přibudou další (těsně před podpisem smlouvy by měly být sítě Makro a Kaspol). Obrovská síla AT Computers pak spočívá jednak v síle firmy, tak i v jejích jednotlivých interních sítích (AutoCont, Triline, Comfor), pomocí nichž se může AT Computers dostat se svými tituly tam, kam se jí napřímo dostat nepodaří.

Playman je poměrně novým hráčem na trhu, kde se objevil v listopadu loňského roku. V jeho čele stojí manželé Kučerovi majetkově interesovaní v prodejní sítí Kaspol, která zásobuje hrami a multimédii více než čtyři stovky menších prodejen po celé České republice, třetím podílníkem a zároveň obchodním ředitelem je Martin Hošek stojící za zlínskou společností Display Systems (velkoplošné projekce, dovoz a prodej herního příslušenství). Podle zástupců společnosti se Playman bude i do budoucna soustředit zejména na dovoz, lokalizaci a podporu produktů francouzského Ubi Softu, do „repertoáru“ firmy pak možná přibudou i další, společnost však hodlá jít cestou kvality a nikoliv kvantity.
Playman se nevěnuje budování vlastní prodejní sítě, neboť podle slov jednatelů nechce prodávat koncovým zákazníkům. Zboží Playmana tak můžete nalézt v prodejních sítích Dynamic Systems, AT Computers, Top Distributor a Kaspolu, společnost by se údajně nebránila ani spolupráci s Cenegou.

CD Projekt je nejmladší českou distribuční společností, ačkoliv by se dalo říct, že zkušeností má na rozdávání. Na náš trh přichází z Polska, kde byla v roce 2000 s dostatečným náskokem největší z devíti lokálních distributorů (aktuální údaje pro polský trh za rok 2001 dosud nemáme k dispozici, podle prvních informací to ale vypadá, že ji o prvenství připravila dříve druhá IM Group - dnes Cenega Polsko). Šéfem společnosti je Arthur Sawka, v České republice pak firma zaměstnává pouze Milana Czarnowskiho alias Gremlina coby šéfa lokalizačního oddělení a komunikace s médii.
Mezi hlavní dodavatele her pro CD Projekt v České republice patří 3DO či Strategy First, firma pak uzavírá se světovými publishery smlouvy na vybrané tituly, případně rozšiřuje své dřívější smlouvy na hry o teritorium České republiky. CD Projekt nebuduje svou vlastní distribuční síť a všechny jeho hry jsou šířeny exkluzivně přes prodejní kanály AT Computers.

Pro úplnost dodávám, že tituly všech výše uvedených společností můžete zakoupit mimo jiné i na našem internetovém obchodě GameStore.cz

Český herní trh se mění…
V dobách, kdy u nás měla monopol Bohemia Interactive (pro přehlednost používejme toto starší jméno Cenegy), si lidé zvykli, že ve všech prodejnách s počítačovými hrami, zejména pak v síti JRC, najdou všechny hry, které jsou na českém trhu k dispozici a pokud nějaká náhodou na trhu nebyla, zákazníci okamžitě kamenovali management Bohemia Interactive. Dnes, s příchodem konkurence, se však situace výrazně mění a dalo by se říct, že než si na ni zvykneme, případně než se distributoři domluví, bude pro zákazníka malinko komplikovanější (dostupnost her v jednotlivých prodejních sítích), nikoliv však nepříznivější (dá se očekávat snížení ceny minimálně u titulů nových společností a celkově vyšší počet kompletně lokalizovaných titulů). Názorně si to můžeme předvést na Poldovi 4.

Polda 4 je poslední pokračování legendární české série adventur s policistou Pankrácem v hlavní roli, které vyvíjí firma Zima Software. Až dosud distribuovala všechny předchozí tituly síť prodejen JRC Interactive, v té však v současné době Poldu 4 nenajdete, neboť práva na něj zakoupila společnost AT Computers s cílem prorazit do prodejních kanálů se známým a masově prodejným titulem, který konkurence nabídnout nemůže (kromě Poldy 4 pak AT Computers zakoupili exkluzivní práva na podobně atraktivní titul Rayman M či méně atraktivní Europu Universalis 2). Zástupci společnosti pak byli údajně ochotni titul do prodejní sítě JRC dodávat pod podmínkou, že jej tato nepřeprodá dále (Ceneze a přes ni následně do hypermarketů), ta však podle našich informací při jednáních s hypermarkety tyto tituly nabízela a na základě toho v AT Computers nasadili prodejnám JRC tak tvrdé podmínky a nízké provize, že se jejich nákup a prodej v síti JRC nevyplatil.

JRC navíc v případě Poldy 4 nedokáže uspokojit poptávku ani šedým dovozem, jako to u některých titulů činilo dosud - Poldu 4 totiž nikde jinde nesežene a kompletně českého Raymana M také ne. Zákazník tak bude poprvé nucen použít alternativní kanály a kromě toho, že se AT Computers podařilo nabourat dominanci Cenegy (finančně rozhodně ne, alespoň napřímo, ale je jasné, že AT Computers si to asi dobře spočítalo a nákup exkluzivity pro áčkové tituly má pro něj jistě i jiný význam), díky nepřílišné chytrosti managementu maloobchodní sítě JRC pak dostává i tato výraznou šmouhu v souvislosti s tím, že nedokáže zákazníkům nabídnout titul, na který čekají.

…přizpůsobí se distributoři, nebo zákazník?
Jak nakonec dopadne boj o hypermarkety záleží na schopnostech obchodníků jednotlivých distribučních sítí a na vstřícnosti nákupčích v hypermarketech, jak nakonec dopadne boj na trhu pak záleží jen na jednotlivých distributorech. Ve svých včerejších komentářích v souvislosti s šedým dovozem počítačových her hýřili optimismem a vstřícností, takže to vypadalo, jako by byli nejlepší kamarádi a chtěli vzájemně prodávat hry svých konkurentů. Situace ovšem zas až tak růžová není, což dokazuje současný, doufejme však, že jen přechodný, stav na trhu počítačových her v České republice.

Závěrem bych chtěl jenom uklidnit čtenáře vystrašené výzvou distributorů týkající se vzájemné spolupráce. Všichni noví distributoři (Top Distributor, Playman, CD Projekt) chtějí držet ceny novinek níže, než dříve příchozí Cenega a Dynamic Systems. Spolupráce je tedy v tomto případě možná pouze co se distribučních kanálů týče, kartelové dohody týkající se cen se tedy zřejmě obávat nemusíme, minimálně ne toho, že by se udržely na stávající úrovni, neboť všechny tři výše uvedené firmy vpluly na trh jako štiky do rybníka a s dravostí sobě vlastní hodlají nabízet tituly pokud možno kompletně v češtině za ceny do 1000, v nejhorším případě do 1200 korun s přidanou hodnotou v podobě nejrůznějších dárečků. A to už za tu trošku práce při hledání oficiálního distributora či sledování trhu přeci jenom stojí, nemyslíte?

Autor:




Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Další z rubriky

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Grafton Recruitment Praha
INŽENÝR DODAVATELSKÉ KVALITY

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.