Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kameo: Elements of Power – dokonalá hra?

  12:00aktualizováno  15. prosince 5:05
Rare znovu útočí. Jejich již druhá hra pro Xbox 360 se zdá být jasným megahitem. Vyplatilo se tedy hráčům několikaleté čekání na tento titul?

BonusWeb HIT Kameo: Elements of Power Nejdřív GameCube, poté Xbox a nakonec Xbox 360. Přesně po těchto platformách přeskakovalo Kameo: Elements of Power (dále jen KEOP) jak horký brambor v ústech nedočkavého labužníka. Trvalo necelých pět let, než tento očekávaný titul spatřil světlo světa. Přiznám se, že i já sám jsem ho měl nějakou dobu v hledáčku jako osobní nejočekávanější hru. Jenže pak začalo to již zmiňované měnění platforem a já začal mít neblahé předtuchy, že výsledek nebude stát za to nekonečné čekání. Rare však nezklamali. Ukázali, že jsou mistry v oboru a jsou hodni své pověsti. A co že nabízí KEOP tak úžasného?


Zapomeňte na všechno co jste doposud na konzolích viděli – KEOP vás srazí na kolena!

První co vás při spuštění hry trkne do oka, je její bezkonkurenční grafické zpracování. Zapomeňte na všechno, co jste doposud na Kameo: Elements of Power konzolích viděli – KEOP vás položí na kolena! Již úvodní level, který je jakousi předzvěstí věcí nastávajících, vás přivede k němému úžasu. I přes to úděsné čekání, jsem velmi rád, že hra vychází „až“ pro X360. Textury jsou neuvěřitelně detailní a různorodé. Led opravdu vypadá jako led a budete-li se na něj dívat opravdu dlouho, není vyloučené, že vám hra vsugeruje pocit chladu. Díky famózním odleskům totiž vypadají předměty a povrchy neuvěřitelně hmatatelně. To samozřejmě neplatí jen o ledu. Kameny, skály, kůra stromů a další herní kulisy a předměty vypadají neméně skvěle. Animace je též více než povedená, všechny herní postavy (včetně NPC) se pohybují s neuvěřitelnou ladností a podíváte-li se opravdu z blízka, uvidíte dokonce i muskulaturu postav. KEOP navíc podporuje HDTV rozlišení 720p, což sice není úplné maximum, ale hra je natolik nádherná, že ve svých 720p vypadá o mnoho lépe, než konkurenční tituly v rozlišení 1080i. Samozřejmě nemůžu opomenout elementární efekty, na kterých je hra v podstatě založena. Oheň vizuálně opravdu „hřeje“, vidíte jednotlivé plameny a rozhodně nemáte pocit 2D textur jako z většiny ostatních her. Voda. Je vidět, že práce s pixel-shadingem nedělá Rare Kameo: Elements of Power problémy. Koneckonců jsme se o tom mohli přesvědčit už v Conker: Live & Reloaded nebo nedávném Perfect Dark Zero, ale teprve v KEOP uvidíte několik druhů vody i kapalin. Všechny mají odlišnou konsistenci i hustotu a věřte mi, že rozdíl mezi broděním v lesním potůčku a plaváním ve velkém jezeře opravdu rozeznáte. Větší vodní plochy navíc obývají početní zástupci fauny a flory. O ledu jsem se již zmínil a i další přírodní elementy jsou zpracovány s úchvatnou mírou detailů.

KEOP nabízí překvapivě i kooperační mód.

O vizuální stránce bych se tady mohl rozepisovat klidně v dalších tisících znaků a stejně bych nevystihl všechny nuance. KEOP však samozřejmě není pouze o grafice, ale nabízí i návykovou hratelnost, která vás chytne a nepustí do té doby, než uvidíte závěrečné titulky. Na různých internetových fórech jsem se dočetl, jak je krátká. Dost jsem se zalekl, protože samotní Rare slibovali minimálně deset hodin zábavy. Naštěstí se zvěsti z fór ukázaly pouze jako fámy a já můžu hrdě prohlásit, že u KEOP Kameo: Elements of Power strávíte při prvním hraní minimálně dvanáct hodin. To považuji u daného žánru za více, než slušné. A co, že je KEOP vůbec za žánr? Popsal bych ho jako akční adventuru (v konzolovém slova smyslu) s RPG prvky. Pohybujete se po opravdu velkém herním světě, využíváte schopnosti svých elementálů, vylepšujete jejich atributy, řešíte chytře designované puzzly atd. Svět KEOP opravdu žije. NPC si žijí vlastním životem, reálně reagují na vaše podněty a dojem „skutečného života“ je opravdu úchvatný. Design lokací je velmi atraktivní. Je též založen na nutnosti využívání schopností již zmiňovaných elementálů. Co jsou zač, si máte možnost přečíst v rámečku, což rozhodně doporučuji :-).

Tato alter-ega hlavní postavy získáte vždy poražením Shadow Trolla, sub-bosse, který vám postup ve hře vždy rád znepříjemní. S nově nabytými schopnostmi se navíc vždy otevře cesta do dříve nepřístupných lokací. Opětovné navrácení do již jednou navštívených míst se tedy opravdu vyplatí. K urychlenému pohybu po rozlehlých oblastech poslouží koně a nespecifikovaný druh Kameo: Elements of Power dinosaura. Jízda na těchto tvorech je slastná, a máte tak navíc dokonalou možnost porozhlédnout se po nádherně zpracovaném okolí.

Ovládání je příjemné a má ten správný „feeling“. Kamera sice občasně zavítá do míst, kam byste ji sami určitě neposlali, ale manuálně jí upravíte během necelé vteřiny, takže žádné deprese jako v jiných hrách vás rozhodně nečekají. Hudební doprovod je ideální, ale naprosto neoriginální. Zvuky jsou povedenější a skvěle reflektují dění na obrazovce. Vše je zpracováno ve formátu Dolby Digital 5.1, jak jsme si u X360 titulů zvykli.

Elements of power

Každý z deseti elementálů symbolizuje jeden z pěti elementů – oheň, voda, země, led a rostliny (no některé z nich mezi ostatní živly moc nezapadají) Jejich unikátní schopnosti lze využít jak k postupu po jednotlivých lokacích tak i k boji. Vybíráme ty nejlepší z každého elementu.

Pummel Weel je sympatická rostlinka, která kromě toho, že obstojně boxuje, vlastní speciální schopnost kdykoliv se schovat do země. Díky této specialitce máte možnost dostat se i do těch nejmenších lokací. Navíc umí vyskočením ze země odpalovat nepřátele. Šikovné.

Major Ruin je kamenný pásovec, který se může kdykoliv schoulit do efektní „kuličky“. Ve hře ho budete používat asi nejvíce, protože se díky jeho transportním schopnostem dostanete do většiny skrytých lokací.

Flex je ohebný živočich, kterému nedělá problémy pohybovat se po vodě ani přilepovat na zubaté rostliny (kolikrát se vám v životě podaří vytvořit slovní spojení „přilepovat na zubaté rostliny“?).

Thermite je ohnivý mravenec, který na svých bedrech nosí obrovskou nádobu s lávou. Je schopen okolo sebe vytvořit ohnivzdorný štít a vystřelovat ohnivé koule.

Chilla je ledová gorila, která je bezpochyby jedním z nejužitečnějších elementálů ve hře. Je schopná šplhat po ledových plochách a vystřelovat rampouchy. Můj oblíbenec.

Díky elementárnímu ovoci si můžete navíc elementály upgradovat. Jde většinou o vylepšení bojových schopností, ale i ty vám jistě přijdou vhod.

Klady a zápory

Plus Fenomenální grafické zpracování
Plus Klasická Rare hratelnost
Plus Využití elementálů
Plus Solidní životnost
Plus Kooperační mód

Mínus Občasná dezorientace kamerou

Podpora Xbox Live je spíše symbolická. Scoreboardy a pár nových oblečků pro Kameo jsou spíše třešničkou na dortu, která však sama o sobě absolutně nezasytí. Příběh je pohádkově prostý a zábavný. Dokonale dokresluje atmosféru hry, která by se dala přirovnat k též pohádkově laděnému Fable od LionHead Studios. KEOP nabízí překvapivě i kooperační mód. Levely v něm jsou upravené lokace z příběhového módu. Režim pro dva hráče sice nenabízí tolik zábavy jako hlavní příběh, ale je příjemným rozptýlením. KEOP se tak hned při launchi nové konzole stává titulem aspirujícím na označení klasika. Obsahuje hodiny hratelnosti, neuvěřitelné vizuální zpracování a originální nápady, tolik typické pro Rare. Počkejte až se na koni vydáte ze svahu dolů a před sebou uvidíte desetitisíce trollů pochodujících přímo k vám. Takovýchto scén je ve hře několik a věřte mi, že si je budete pamatovat opravdu dlouho. KEOP prostě musím doporučit každému hráči, který má v oblibě kvalitní hry. Chceme pokračování! A dříve, než za pět let!

Kameo: Elements of Power
Výrobce/Vydavatel Rare/Microsoft
Platforma Xbox 360
Multiplayer: 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 99 kB
Verdikt: V současné době jednoznačně nejlepší hra pro Xbox 360. Žádný hráč by si ji neměl nechat ujít.
Hodnocení: 90% (info)



Témata: Xbox

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Nové karty změnily zažité pořádky v Hearthstonu, Witchwood se povedl

Hearthstone: The Witchwood

V první části recenze jsme se podívali na nové karty, mechanismy a balíčky. Ve druhé pak rozebíráme režim Monster Hunt...

RECENZE: Pillars of Eternity 2: Deadfire je úžasné námořní dobrodružství

Pillars of Eternity 2

Tak trochu ve smyslu „nespravuj, co funguje“ je druhý díl Pillars of Eternity spíše důstojným pokračovatelem než...

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...



Najdete na iDNES.cz