Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kane and Lynch: Dead Men - Hitman dospěl?

  12:06aktualizováno  4:51
Hitman nutil přemýšlet o morálních dilematech, což Kane and Lynch, hra od stejných vývojářů se dvěma antihrdiny, ještě prohloubí. Nabídne stealth pasáže i drsné přestřelky zabalené do dospělého příběhu, stravitelného minimálně plnoletými.

Kane and Lynch Je sice obecně přijímanou pravdou, že Hitman patří k nejznámějším videoherním hrdinům nového tisíciletí, ale poslední dobou ho tak trochu potkal syndrom Lary Croft. Eidos se neustále snažil využívat jeho mocné značky, a přestože to (zatím) neskončilo průšvihem, jako kdysi Tomb Raider: Angel of Darkness, mnozí odborníci už začali maličko pochybovat. Hitman byl tedy dánským studiem IO Interactive poslán na zasloužený odpočinek, z něhož se však časem zřejmě ještě probudí, a všechny síly se zkoncentrovaly na tvorbu nové značky, jež má minimálně stejný potenciál zaujmout jako příběhy holohlavého zabijáka.

„Chceme vytvořit hru, která by kombinovala to nejlepší z Hitmana a našeho druhého projektu Freedom Fighters,“ nechává se slyšet designer Kane and Lynch, Jens P. Kurup.

Existují lidé, které by nikdo z nás nechtěl potkat v temné postranní uličce. Ale existují i lidé, které bychom nechtěli potkat ani ve slunečný den na nejrušnější křižovatce ve městě. Kane a Lynch, „hrdinové“ akční hry Kane and Lynch: Dead Men se řadí rozhodně k druhé skupině. Svědomí je pro ně cizí slovo a zabíjí, aniž by hnuli brvou. Oba mají hodně temnou minulost a ještě o něco temnější tajemství,Kane and Lynch jehož odhalení by mělo být jedním z hnacích motorů hry. Otázka zní: chceme hrát za takto temné postavy? V odpovědi voláme jednoznačné ano. IO Interactive před hráče vždy rádi stavěli morální dilemata a Kane and Lynch ještě prohloubí Hitmanem nastavená schémata.

„Chceme vytvořit hru, která by kombinovala to nejlepší z Hitmana a našeho druhého projektu Freedom Fighters,“ nechává se slyšet designer Kane and Lynch, Jens P. Kurup. Abychom tato slova vysvětlili polopaticky: de facto to znamená, že si užijeme jak těch nejlepších plíživých úkolů tak i hodně drsných přestřelek, částečně dokonce v týmovém zpracování s umělou inteligencí ovládanými kolegy. Měli byste ovládat Kana, přičemž Lynch bude rovněž řízen počítačem. Překvapivě bez možnosti přepínání mezi oběma charaktery.

Od prvního okamžiku je jasno: Kane and Lynch není ani omylem hrou pro děti a Kane and Lynch i část dospělých jí bude stěží vydýchávat, vzpomeňme si kupříkladu na hyperaktivní americké zákonodárce. Akční sekvence budou tak tvrdé a drsné, jako jen v minimu dosud vydaných titulů. Kulky, které najdou svůj cíl, se postarají o pozdvižení v podobě realistických krvavých fontán se zřídlem v nepřítelově těle. Teprve poté přichází na řadu dokonale implementovaný rag-doll systém s bezpočtem efektních „tanečků“ končících na zemi, opět v kaluži krve samozřejmě.

Na parketu a kolem baru se pohybují doslova stovky lidí, kteří se, osvětlovaní blesky a lasery, kroutí do techno rytmu.

„Snažíme se převést do hry jedinečný pocit z přestřelek známých z filmů jako Heat či Man on Fire,“ objasňuje Jens. A podle prezentace v Lipsku se zdá, že nezůstane jen u přání. Předvedena byla mimojiné pasáž nápadně připomínající památnou vestibulovou akci z Matrixu. Je pravdou, že něco podobného nabídl třeba již F.E.A.R. a výrazněji na tom chce stavět i chystaný Stranglehold, ale také je třeba dodat, že rozvířený prach, prolétávající kulky, rozmlácený nábytek, rozdrolené sloupy a mezi mrtvolami poletující hrdinové vypadají nejlépe právě v Kane and Lynch.Kane and Lynch

Sérií Hitman, především pak posledním dílem Blood Money, vývojáři náramně ukázali, jak postupovat při oživování úrovní. Svých postupů se nevzdávají ani tentokrát a hra tak opět díky nespočtu počítačem ovládaných civilistů postupuje o další schůdek blíže atmosférické dokonalosti. Například jeden level se odehrává na rušné tokijské diskotéce, jejíž šéfku má Kane s Lynchem unést. Na parketu a kolem baru se pohybují doslova stovky lidí, kteří se, osvětlovaní blesky a lasery, kroutí do techno rytmu. Díky špičkovému rozpohybování jednotlivých postav je nám předestírána takřka dokonalá iluze. „Používáme vylepšený crowd-systém z Blood Money, který nám teoreticky umožňuje simulovat najednou až tisíc postav.“

Ale vraťme se k úkolu. Ptáte se, jak vám autoři zabrání, abyste v nočním klubu nezačali servírovat krvavou lázeň? Inu, podle Jense to je úplně jednoduché: „Pochopitelně kolem sebe můžete začít zběsile střílet, ale je to na nic. Po Kane and Lynch několika vystřílených zásobnících by nastal konec. Ve stealth misích dáváme hrdinům jen velmi málo palebné síly, aby byli hráči nuceni postupovat přemýšlivě.“ A to na diskotéce není, přes hlasitě hrajícíc hudbu a málo světla, nic jednoduchého. Bodyguardi mají jen velice malé odstupy a stojí blízko hostům. Kdo se nebude chovat dostatečně opatrně, skončí s tuctem goril na sobě a nepěknou panikou všude kolem.

Oba příběhy dostaly koňskou dávku tragiky, o což jsou pochopitelně zajímavější.

Ve chvíli, kdy se řeč stočí na osobnosti dvou hlavních aktérů, lze z vyprávění Jense P. Kurupa jasně vyčíst, jak pyšný na své charaktery je. Ve hře se o nich dozvíme opravdu mnohé, ale nás teď především zajímalo, jak se z normálních lidí stanou chladnokrevně vraždící zvířata. Oba příběhy dostaly koňskou dávku tragiky, o což jsou pochopitelně zajímavější. Lynch byl šťastně ženatým čtyřicátníkem zaměstnaným ve skladu. Náhle se však u něj projevila schizofrenie, která vyústila v čím dál tím agresivnější chování a také občasné kompletní výpadky. Jednou se Lynch vrátil zeKane and Lynch šichty domů a našel svou ženu brutálně zavražděnou. Ne úplně optimální na tom je, že si není jistý, zda za tento čin nenese odpovědnost. Policie má ale naprosto jasno, Lynch je uvězněn a odsouzen na smrt.

Kanova historie je ještě o fous pestřejší. Rovněž si žije ničím nerušený život, než jeho dvouletý syn najde v tátově šuplíku pistoli a nešťastně se zastřelí. Manželka vrhá celou vinu na něj, tudíž Kanovi zbývá jediné, opustit rodinu i zem a nechat se zaměstnat ve Venezuele jako žoldák. Zde naráží na mafiánskou organizace The Seven, v jejímž čele sedí podle všeho světové špičky, ať už politiky nebo obchodu, a dělá pro ni špinavou práci. Celých třináct let. Chce odejít do zaslouženého důchodu, ale musí splnit ještě jednu misi, která se ale šeredně nepovede. Kane musí utéct, ovšem na hranicích s USA je dopaden a rovněž neuchází trestu nejvyššímu.

Kane se s Lynchem potkává ve vězeňském transportu a nedá se zrovna říci, že by siKane and Lynch padli do oka. Cestou z vězení jim nezbývá čas, aby se nějak blíže poznali, jelikož policejní vozidlo je záhy přepadeno neznámými lidmi a dozor zastřelen. Možná v tom má prsty organizace The Seven, možná něco jiného. Jelikož Lynch těsně před přepadením svému novému kumpánovi poradil, aby se pevně držel, může v tom mít prsty klidně i on. Abyste celé záhadě přišli na kloub, budete si muset hru hezky od začátku do konce projít. A finále určitě nebude patřit k obyčejným.

Cestou z vězení jim nezbývá čas, aby se nějak blíže poznali, jelikož policejní vozidlo je záhy přepadeno neznámými lidmi a dozor zastřelen.

Kane and Lynch staví na populárním buddy-konceptu dvou parťáků, který znáte třeba ze Smrtonosné zbraně a jenž se nyní velkou měrou prosazuje i v herním průmyslu. Chystá se Army of Two, ale i české Voodoo Nights, přesto jsou největší naděje vkládány právě do nového projektu IO Interactive, který si získal sympatie odborné veřejnosti hned po svém představení. Opět nás totiž donutí přemýšlet o složitých otázkách, jež třeba ani nemají jednoznačné řešení, nabídne temnou atmosféru i skvělou, kombinovanou hratelnost. Těšíte-li se na vtípky, k nimž volba podobného konceptu přímo vyzývá, nechte si zajít chuť. Autoři se totiž zřejmě neuchýlí k lacinému zlehčování situace a celou dobu zůstanou ve vážných mezích. Kane and Lynch budou dospělou hrou, se vším, co taková musí mít. Očekávání jsou obrovská, a zda se naplní uvidíme ve třetím kvartále příštího roku.

Index očekávání: 95%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!
RODIČE ZNAJÍ: Takhle reálně vypadá rodinná dovolená!

Z reklamního letáku cestovní společnosti se směje manželský pár sedící na úhledném plážovém lehátku. Před ním si společně hrají děti. A teď zpátky do reality, takhle rodinná dovolená většinou nevypadá.



Najdete na iDNES.cz