Kawasaki Fantasy Motocross

  12:00aktualizováno  9. července 5:10
Udělat opravdu dobrou závodní hru s motorkami není až zase tak úplně lehké. Více než jinde zde záleží nejen na hratelnosti, ale i na kvalitním zpracování jak z pohledu grafického, tak z pohledu herního modelu. Podívejme se, jak se to nepodařilo společnosti Nitro Games.

Kawasaki Fantasy MotocrossKdyž se mi do ruky dostala k otestování hra od úplně neznámých Nitro Games, očekával jsem konkurenci ke špičkovým Microsoft Motocross Madness. Většinou nebývá těžké prosadit se v herním žánru, kde je prakticky pouze jedna nebo dvě špičkové hry a zbytek upadá do šedivého průměru - konkurence je mnohem menší. Bohužel, hra nazvaná Kawasaki Fantasy Motocross se zařadila také k průměru.

Ale všechno pěkně po pořádku. Kawasaki Fantasy Motocross se snaží být spíše akční závodní hrou než hardcore simulátorem, kterých by se také pár našlo. Vaším největším problémem proto není udržet se v sedle motocyklu nebo naučit se složitému ovládání a detailnímu nastavování technických parametrů v garáži, ale vyhrávat jednotlivé závody a odkrývat další tratě.

Bohužel ve výše uvedeném tkví první slabina Kawasaki Fantasy Motocross. Velmi zjednodušený fyzikální model, podle kterého se vaše Kawasaki chová, totiž neposkytuje ten příjemný pocit z opravdové jízdy. Chování motocyklu je v některých místech natolik nerealistické, že si sami kladete otázku, proč vůbec takovou hru hrát. Vliv terénních nerovností na jízdu je prazvláštní. Dochází například k tomu, že při nájezdu ve vysoké Kawasaki Fantasy Motocrossrychlosti na skálu nebo prudké stoupání je následný skok opravdu obrovský, neodpovídající vůbec realitě. Další výtka je k poměrně "zajímavé" koncepci motocyklu samotného. Pokud se totiž detailněji zadíváte na jeho kola, dojdete k závěru, že tím hnacím kolem totiž není kolo zadní ale přední! Navíc ke všemu je ještě možné zařadit i zpátečku, dojde k elegantnímu prohrábnutí předního kola a motocykl se pohybuje vzad. Brzda totiž není jako obvykle na šipce zpět (tam je právě zmiňovaná zpátečka), ale na mezerníku - tam, kde mívají automobilové simulátory ruční brzdu.

Kromě standardního ovládání plynu, zatáčení a brzdy můžete ještě využít další vylepšení Kawasaki Fantasy Motocross, a to jest "Turbo Boost", který vás katapultuje vpřed po dobu cca tří sekund. Možnost využití tohoto boostu je signalizována sloupečkem na pravé straně obrazovky. Ten se neustále obnovuje (přibližně během deseti sekund je možné boostovat znovu) a hra se potom podobá vlastně vždy akceleraci po boostu, desetisekundovému kodrcání, než se boost naplní a opět znova dokola. Víceméně nezábavné.

Jako ve správném motokrosu i Kawasaki Fantasy Motocross umožňuje ve skoku udělat nějaký ten trik nebo parádičku. Stačí zmáčknout jednu ze dvou speciálních kláves a Kawasaki Fantasy Motocrosspokud je skok dostatečně dlouhý a vysoký (těch je většina), jezdec se zakloní nebo dá nohy na řidítka a podobně; celkově je více než osmnáct triků. Na tom by nebylo nic moc zvláštního, co ale opravdu prazvláštní je, že pokud náhodně nebo úmyslně tuto klávesu zmáčknete při normální jízdě nebo drobném skoku, je jezdec okamžitě katapultován (doslova) daleko za motorku, která ujíždí pryč. Vše je navíc doprovázeno opravdu divným zvukem.

Zastavíme se nyní u grafického zpracování okolního prostředí a hry samotné. Model motocyklu je poměrně detailně proveden, dokonce není až zase tak ošklivý, jak by se po prvním pohledu mohlo zdát. Oproti tomu krajina, divné budovy, krabičkovité okolostojící předměty a auta a opravdu ošklivé textury plakátovitého typu, které mají představovat stromy, by mohly být akceptovatelnou kulisou tak před dvěma nebo třemi roky. Připočteme-li nemožnost vyjet z nadefinované tratě (naštěstí se dá jet i do protisměru, to už by bylo snad příliš, pokud by to nešlo) a hrůzostrašné barevné ladění (zejména drastické odstíny zelené), nezbývá než strhnout z hodnocení další bodíky dolů. Reklamní slogan o "state of art 3D graphics with incredible effects" (snad netřeba překládat) je už jen k smíchu. Grafický engine má navíc i některé funkční chyby, jako jsou nepřekrývající se textury, občasné zapadnutí Kawasaki Fantasy Motocrossmotocyklu pod texturu stěny nebo povrchu a další.

Jezdit můžete s celkem osmi různými jezdci, kteří se liší pravděpodobně jen vzhledem. S nimi se pak proháníte po čtrnácti tratích na sedmi lokalitách, které ale nejsou samozřejmě všechny dostupné hned na začátku, ale odkrývají se, jak postupně vyhráváte nebo dojíždíte jednotlivé závody. Samotné motocykly jsou kubatur 125, 250 nebo 500 ccm a samozřejmě značky Kawasaki. Před započetím závodů je možné stroje ještě doupravit k obrazu svému, například zvolit jiné pneumatiky, zpřevodování, výfuk nebo odpružení. Nečekejte ale zázraky, volba je jen jedna ze tří předvolených variant a sám jsem výrazný vliv na chabý fyzikální model nepoznal.

Vlastní hra obsahuje dva herní módy, klasické races (závody se soupeři na daný počet kol) nebo freestyle, což je volné ježdění po zvolený čas. Pokud vás singleplayer omrzí (asi tak po deseti minutách hraní), můžete ještě vyzkoušet multiplayer, který by měl podporovat hru až pro osm hráčů po lokální síti. Nemyslím si ale, že by se našlo tolik pošetilců dohromady, kteří by si Kawasaki Fantasy Motocross koupili a ještě ho chtěli hrát po síti.

Kawasaki Fantasy MotocrossJe mi líto, ale to je tak vše, co se dá ke Kawasaki Fantasy Motocross říci. Když bych to shrnul, musím přiznat, že přes všechnu tu kritiku by Kawasaki Fantasy Motocross nemusela být zase tak úplně špatná hra, kdyby přišla na trh asi tak před rokem a půl nebo dvěma a navíc jako shareware. Konkurenci v podobě MS Motocross Madness nesahá ani po kolena, zejména pak mizerným grafickým provedením a nedotaženým fyzikálním modelem. Zvuky jsou otřesné, opakují se stejné samply a některé z nich zní hodně podobně jako vrzání rezavých pantů, nevím vůbec proč se takové zvuky ve hře vůbec vyskytují. Navíc naprosto neodpovídají aktuální situaci, například stojíte na místě se stisknutou brzdou i plynem a z reproduktorů se line zvuk motocyklu tak, jako by jel a zrychloval, včetně krátkých poklesů otáček a výpadků, odpovídajícím řazení rychlostí :o).

Pokud se ale přes to všechno rozhodnete si Kawasaki Fantasy Motocross koupit, nemusíte se alespoň bát, že byste potřebovali našlapaný počítač a nejlepší 3D kartu. Vzhledem k celkem nízkým nárokům vám hra plynule poběží i na Celeronu 300 s 64 RAM a obyčejnou 3D kartou. Alespoň drobné plus bodíky na závěr.

Kawasaki Fantasy Motocross
Výrobce: Nitro Games
Distributor: Nitro Games
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: hra nemá homepage
Minimální konfigurace: Pentium II 300 MHz, 64MB RAM, 3D karta
Doporučená konfigurace: Pentium III 350 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Velmi průměrná motokrosová závodní hra, která vás pravděpodobně nezaujme na dobu delší než reklama na prací prášek.
Hodnocení: 44%

Autor:

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

V novém Far Cry New Dawn navštívíme známá místa po nukleární válce

Far Cry New Dawn

Nový díl střílečky Far Cry přímo navazuje na pátý díl z letošního března. O přežití tentokrát budeme bojovat v...

Další z rubriky

RECENZE: Mutant Year Zero je strategie, která nevyžaduje přemýšlení

Mutant Year Zero: Road to Eden

Na první pohled perfektní tahová strategie bohužel nenabízí dostatek možností, aby dokázala po celou dobu udržet...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

RECENZE: Thronebreaker je parádní karetní Zaklínač. I bez Geralta

Thronebreaker: The Witcher Tales - obrázky z recenzování

Sběratelských karetních her je v poslední době tolik, že by je nespočítal ani pacient trpící chronickou mnohoprstostí....

Najdete na iDNES.cz