Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdy se u nás uživí profesionální hráči?

  12:00aktualizováno  12:17
Velké a hojně dotované turnaje v počítačových hrách rostou jako houby po dešti. Nejinak je tomu i v České republice, kde se objevují také první herní klany, jejichž členové na výhrách vydělávají stovky tisíc korun. Kdy se tedy v Čechách objeví první lidé, kteří se budou živit e.sportem - profesionálním hraním počítačových her?

Tretry, oštěp a šťastný dres, to je výbava světového rekordmana v hodu oštěpem Jana Železného. Počítačová myš, klávesnice s vysokým zdvihem, dřevěná žirafa na monitoru a cyklistický šátek na hlavě, tak svádí souboje na mezinárodních turnajích či v kvalifikaci na olympiádu jeden z nejlepších českých e-sportovců Ondřej Pistulka. Ondřej Pistulka zvaný Ona.sYs Jeho doménou však není lehká atletika ani jí podobné sporty, barvy České republiky a svého týmu Neophyte hájí v počítačových hrách.

Ke hraní se Pistulka dostal již v sedmi letech na předchůdci dnešního počítače ZX Spectrum. Hry pro více hráčů, které jsou dnes v mnoha zemích považovány za regulérní sportovní odvětví, pak objevil o několik let později a doslova ho uchvátily. „Když jsem si před téměř třemi lety pořídil internet a zkusil jsem akční hru Unreal Tournament, zaujala mě natolik, že jsem celý čtvrtý ročník na střední škole seděl u monitoru osm hodin denně, možná i víc,“ vzpomíná Pistulka.

U této týmové hry, v níž proti sobě soupeří dvě skupiny hráčů mající za úkol splnit předem stanovené cíle, vydržel až dodnes a byť je mu teprve jednadvacet let, patří mezi ty nejlepší. S týmem Neophyte obsadili v červenci na mezinárodním turnaji PG Challenge v Praze druhé místo za nejlepším evropským klanem Ocrana, před měsícem se na mnohem větší italské NGI.LAN umístili na stupínku nejvyšším.

„Je to tvrdým tréninkem. Pravidelně hrajeme zhruba pět zápasů týdně, před turnajem se ale toto číslo vyšplhá klidně ke čtyřicítce,“ popisuje Pistulka. Stejný zápřah mají borci z Neophyte i v těchto dnech, příští týden se totiž na Invexu utkají o titul mistra České republiky a jednotlivci budou bojovat v kvalifikaci na World Cyber Games, což je herní obdoba olympijských her. Té se zúčastní hráči z celého světa, zejména pak zemí, v nichž je rozšířen rychlý přístup k internetu.

Mekkou e-sportu, neboli kompetitivního hraní počítačových her, je Jižní Korea, v níž se tímto způsobem živí nejvíce hráčů z celého světa. Ti trénují a stále zdokonalují své schopnosti ve vybraných hrách, zúčastňují se turnajů a žijí z peněz, které vyhrají. A nutno podotknout, že se hraje o takové částky, jimiž mnohdy nedisponují ani významné atletické turnaje. „Je to dáno zejména skladbou sponzorů, jimiž jsou nadnárodní společnosti vyrábějící spotřební elektroniku, vyspělou počítačovou technologii, programy a v neposlední řadě elektronické hry,“ vysvětluje manažer týmu Neophyte Viktor Wanli, který se problematice e-sportu věnuje již několik let.

Ondřej Pistulka zvaný Ona.sYs

Podle něj čeká podobná budoucnost i Českou republiku. „Čeští hráči se stále více prosazují na mezinárodní scéně. Je to zejména díky tomu, že se začali sdružovat do takzvaných multiherních klanů, které lze například přirovnat ke klasickým fotbalovým klubům a které jsou schopny hráčům poskytnout kvalitní zázemí pro jejich další rozvoj,“ říká Wanli. O jeho slovech svědčí fakt, že Neophyte pravidelně nasazuje své hráče na největších mezinárodních turnajích, startovné a veškeré náklady hradí sponzoři a výhry si tak mezi sebe rozdělují sportovci - hráči.

Ve světě je dnes naprosto běžné, že existují lidé, kteří hrají počítačové hry profesionálně a tento „sport“ je jejich obživou. Kdy se tento trend dostane i do České republiky lze zatím jen matně odhadovat, v nejbližších letech to ale zřejmě nebude. „Jestli to půjde jako dosud, bude to horizont dvou až tří let,“ prorokuje Wanli. Patrik Pavelka z ProGamers, firmy zabývající se organizováním herních turnajů a online lig, pak tipuje tři až čtyři roky. Uvidíme. Jisté však je, že příjemně přivydělat si hraním počítačových her můžete už dnes.

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Hobo: Tough Life
Na ulici je možné téměř vše, říkají autoři české bezdomovecké hry

O připravované české hře, v níž hrajeme za bezdomovce, jsme si povídali s designérem a grafikem Romanem Valentou ze studia Perun Creative. „Ve hře půjde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.