Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když závody, tak s destrukcí. Alespoň ve Split/Second to platí bezezbytku

  0:02aktualizováno  0:02
Během jízdy si pohrajete s okolními stavbami a objekty. Prostě je zničíte a ostatní tak uvrhnete v chaos.

Split/Second

Na plný plyn projíždíme americkou dálnici. To známe. Krátce nohu z plynu, nechat auto lehce přetočit do zatáčky. To známe. Jízda dveře na dveře za zvuku skřípajícího plechu. To známe. Vyhýbání se řítícímu se letadlu v ideální linii? Ne, tak to ještě neznáme.

Split/Second

Split/Second od Black Rock Studios může v prvních třiceti sekundách vypadat jako docela hezká, ale obyčejná závodní arkáda. Jenže po infernu, jež přijde v sekundě jednatřicáté, tohle vysvědčení hodně rychle stáhnete.

Startovní signál naskočil, mačkáme plyn až na zem a cítíme se jako v ráji. Tedy jako v Burnout Paradise, abychom byli přesnější. Závodíme s nelicencovanými, ale zjevně americkými vozidly na prosluněném betonu a chování auta svádí k driftu. Ve Split/Second si užijete opravdu skvělý pocit z rychlosti, který skutečně připomíná zmíněnou pecku od Criterionu. Ale jenom na rovince.

Split/SecondKdyž se společně se sedmi těžko setřesitelnými soupeři vrháme do první zatáčky, registrujeme první rozdíly. Celá trať obtáčí uzavřené letiště. Je třeba zapomenout na provoz, který známe z obyčejných silnic (zato jsou tu Jumbo Jety!) a celkem pochopitelně chybí i možnost zvolit si cestu k cíli podle svého.

Pomocí draftování se naplňuje takzvaná "powerplay" lišta. Toho samého efektu docílíte efektními skoky nebo cílenou jízdou v aerodynamickém stínu. Příslušná lišta se nachází, stejně jako ukazatel rychlosti a aktuální pozice, přímo pod naším sportovním vozem.

Díky tomu hráč okamžitě vidí důležité informace, které ho navíc nerozptylují svou přítomností v různých rozích a stranách obrazovky.

Split/SecondKdyž už se ukazatel "powerplay" naplní, byla by škoda ho nevyužít. Jenže jak? Ve Split/Second byste se jen marně pídili po nějakém turbo-boostu či snad jiných power-upech.

Ještě přemýšlíme, když tu nás do očí uhodí tři letištní autobusy, které jsou věru podezřele umístěny. Navíc zeleně blikají. Inu, dobrá, za zkoušku to stojí. Tiskneme tlačítko vyvolávající akci a čekáme, co se stane. V okamžiku se odehrává mohutná exploze. Trosky autobusů padají na před námi jedoucí peloton soupeřů. Začínáme rozumět.

Každé auto ve hře nedisponuje pouze volantem či brzdovým a plynovým pedálem (na ruční brzdu a řazení zapomeňte), nýbrž i takzvaným odpalovacím tlačítkem, po jehož stiskutní lze odpálit řadu předdefinovaných cílů na trati či v jejím okolí. Samozřejmě za předpokladu, že "powerplay" lišta ukazuje dostatečné hodnoty.

Split/SecondNapříklad likvidace autobusů stojí relativně málo energie, jelikož ani efekt není tak ohromující. Jiná písnička už je ale na začátku zmíněné letadlo, jehož odpálení vyžere prakticky celý ukazatel.

Jedno je ale jisté. Demoliční akce vypadají prostě fantasticky. Navíc slibují přinést do hry pořádně dramatický element, který velmi osvěží hratelnost. Vždyť je to jasné. Také soupeři si s červeným tlačítkem rádi pohrávají a je celkem jedno, zda jsou živí, nebo ovládaní umělou inteligencí.

Zrovna projíždíme kolem letištní věže. Prohlížíme si krásné odrazy v jejích oknech, když v tom zazní obrovská rána a věž už se bortí na dráhu. To doprovází opravdu mohutný zvuk, ostatně právě ozvučení bude patřit k jednomu z vrcholů Split/Second.

Split/SecondKromě toho, že pád věže způsobuje div ne bolení uší, dostavuje se také patřičný "force feedback" efekt, tedy zpětná vazba, kterou nejvíce pocítíte na volantu. Budete potřebovat veškerou svou šikovnost a snad i trochu síly, abyste se vypořádali s tlakovou vlnou a ještě k tomu dokázali překážku v ohromné rychlosti objet.

Destrukční orgie se nehodí jen pro brzdění soupeřů a potěchu zrakových i sluchových orgánů. Zároveň totiž ovlivňují průběh trati a ideální linii. Zbořené překážky na dráze zůstávají, a tak je třeba se jim vyhýbat i v dalších kolech. Občas se dokonce stane, že si kus tratě zatarasíte a budete muset jet jinudy.

I proto se vyplatí taktizovat a v pravý čas přijímat správná rozhodnutí. Ostatně, v tomhle ohledu se Split/Second podobá Pure. Převezmete vedení a ovlivníte tak, kudy se pojede? Nebo zůstanete raději na druhém místě a využijete aerodynamického stínu k nasbírání většího množství energie?

Split/SecondAčkoliv k jednotlivým módům, například singleplayerové kariéře a multiplayeru, autoři zatím mlčí (ale je takřka jisté, že obého se dočkáme), víme aspoň, proč tu všechno létá do vzduchu. Jedná se totiž o speciálně vytvořené tratě pro jakousi reality show. Čekali jste snad něco jiného?

Nemůžeme si pomoct: Split/Second vypadá zkrátka nesmírně lákavě. Kromě opravdu odvazového závodění postaveného na dosti nerealistickém jízdním modelu se dočkáme především skvělého demoličního elementu.

Bude ale záležet také na tom, jak dobře se povede design tratí, a jejich vyvážení. Zároveň je otázkou, jestli se tratě s předdefinovanými místy k destrukci brzy neohrají. Konečný verdikt bychom se měli dozvědět na začátku příštího roku.

Autor:


Témata: Letadlo


Nejčtenější

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Další z rubriky

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.