Obrázek z projektu Massive Chalice od společnosti Double Fine, která zájem o komunitní financování vyvolala.

Obrázek z projektu Massive Chalice od společnosti Double Fine, která zájem o komunitní financování vyvolala.

Herní analytik: Nezdá se, že by Kickstarter byla bublina k splasknutí

  • 0
Komunitní financování loni zažilo mimořádně slabý rok. Letos je však množství vybraných peněz více než dvojnásobné a překonalo dokonce i stav z roku 2012, kdy boom serverů typu Kickstarter začal.

Platforma Kickstarter je i nadále hlavním zdrojem peněz pro herní vývojáře, kteří se rozhodnou finance získat prostřednictvím komunitního financování.

Druhým nejčastěji využívaným serverem byl letos web Indiegogo, kde se však vybralo pouhých 38 tisíc dolarů. Z Kickstarteru oproti tomu tvůrci získali 40,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu přes jednu miliardu korun.

V roce 2012 se výběr peněz vyšplhal na 37,7 milionu dolarů, následující rok byl ještě úspěšnější a celková částka dosáhla 46,6 milionu dolarů, loni však naopak čísla dramaticky poklesla a vývojáři získali jen 18,6 milionu dolarů. Tehdy se objevili první „proroci apokalypsy“, kteří komunitnímu financování předvídali konec.

Analytik Thomas Bidaux v reakci na to letos v prosinci napsal: „Bublina nesplaskla, letos se zafinancovalo přes 350 projektů. Existuje stále solidní počet studií a tvůrců, kteří získali příležitost pokračovat v práci na svých projektech. Ale rozhodně přecházíme do fáze poklesu.“

Zároveň však letos na Kickstarteru padl v rámci videoherního průmysl rekord. Titul Shenmue 3 vybral 6,33 milionu dolarů, a stal se tak v rámci platformy nejúspěšnější videohrou.

Mimo Kickstarter pak zažil obzvláště silný rok i projekt Star Citizen, který jen letos dokázal vybrat 30 milionů dolarů, a přesáhl tak hranici 100 milionů dolarů. Jeho rozpočet se tedy pohybuje okolo 2,5 miliardy korun.