Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přeceňujeme se a chováme se jako ovce. Dokládá to moderní herní trend

aktualizováno 
Ačkoliv se většina z nás považuje za nezvykle schopné jedince a věří ve vlastní výjimečnost, často se přeceňujeme a podléháme stádní mentalitě. A v trendu komunitního financování se to jasně ukazuje. Klíčem k úspěchu v této oblasti je několik dobře zdokumentovaných psychologických principů.

Ilustrační foto | foto: Galina Žukovská

Jmenovitě jsou to váha přikládaná většinovému názoru, omezená dostupnost a haló efekt, neboli přílišný důraz kladený na první dojem. To vše nás může vést k unáhleným rozhodnutím. Ukázala to řada kampaní na serveru Kickstarter.

Gary Oldman ve Star Citizen

Králem komunitního financování je Star Citizen. Ve hře se objeví i Gary Oldman.

1.Špatným prvním dojmem můžeme pohřbít i zajímavý projekt

Studie v minulosti opakovaně prokázaly, že řadu rysů můžeme posuzovat na základě jedné negativní, či pozitivní vlastnosti. Nejtradičnějším zdrojem zkreslení je vzhled a nezávisí na tom, jestli hovoříme o člověku, věci nebo projektu.

Již výzkum provedený psychologem Edwardem Thorndikem v roce 1920 odhalil, že lidi nedokážeme hodnotit objektivně. Thorndike požádal armádní velitele, aby posoudili níže postavené vojáky. Hodnotit měli několik vlastností a většina poručíků podřízené ve všech kategoriích hodnotila pouze kladně, nebo jako neschopné.

Téměř tak neexistovali vojíni se silnými přednostmi, které by vyvažovaly zápory v jiných oblastech. Ve skutečném světě přitom lidé zpravidla excelují v některých dovednostech a selhávají v dalších.

Wasteland 2
Wasteland 2
Wasteland 2

Ohromující úspěch zažilo i pokračování hry Wasteland. Na Kickstarteru vybralo 2,9 milionu dolarů.

Popisovanému jevu se přezdívá Halo Effect a pracují s ním i firmy. Výrobci automobilů například jednomu typu vozů věnují nadstandardní péči a snaží se ho odlišit od konkurence. Díky pozitivně přijatému modelu se totiž lépe prodávají i obyčejné řady aut.

V rámci komunitního financování tak úvodní obrázek či upoutávka dokáže ovlivnit náš názor na kompletní projekt. Profesionálně zpracované video například může vést k tomu, že očekáváme zábavnější výsledek, schopnější tým a přiřkneme hře menší šanci na selhání. Upoutávku přitom může vytvářet externí firma, a o schopnostech vývojářů nevypovídá zhola nic.

Říká se navíc, že se první dojem v člověku ukotví nadlouho. Díky povedenému videu tak můžeme pozitivněji hodnotit i veškeré popisky a zbytek kampaně, která je jinak průměrná, či bychom ji na základě bídně zpracované upoutávky odsoudili.

Závody Grip
Závody Grip

Grip komunitním financování neuspěl, přesto se později objevil v Early Access na Steamu.

2.Názor cizích lidí zásadně ovlivňuje i naše mínění

Že se řídíme reakcemi ostatních, dokládají například sitcomy, ve kterých často můžete slyšet nahrávky smíchu. Seriály se tím snaží zvýraznit humornost situací. S obdobným principem pracují například i hudební kluby a přednášející.

V případě hudebních klubů není výjimkou, že provozovatel uměle omezuje kapacitu a nechává zákazníky čekat před vstupem. Přiláká to totiž pozornost kolemjdoucích a vytváří atmosféru úspěchu. Obdobné je to ostatně i u veřejných vystoupení, kde se doporučuje volit místa menší než očekávaný počet posluchačů.

Napěchované prostory totiž navozují dojem zájmu. Identický počet lidí v předimenzované hale naopak vytváří pocit, že o projev, seminář či koncert nikdo nestojí. A v obou případech přitom dorazí identické množství návštěvníků.

Motivace cizím zájmem je proto jedním z odvěkých marketingových triků. Využívá se například citátů od expertů a celebrit, které můžete spatřit i u projektů na Kickstarteru.

Koncepční obrázek k šermířskému projektu Clang

Hru Clang pomáhal propagovat Gabe Newell, vývojářům však došly finance.

Není výjimkou, že proslulý vývojář projevuje důvěru ve schopnosti týmu či návrhu hry. Názorům známých osobností totiž přikládáme větší váhu. V minulosti přeci byli úspěšní, „musí“ tedy vědět, o čem mluví.

Například Gabe Newell, který je šéfem společnosti Valve, se objevil v kampani pro hru Clang. Projekt vybral přes půl milionu dolarů a světlo světa nikdy nespatří. Tvůrcům totiž došly finance a nepodařilo se sehnat investora pro další vývoj.

Existuje však více způsobů, jak cizí názor využít ve svůj prospěch. V kickstarterových kampaních můžete spatřit například odznáčky a loga médií, která o titulu psala. Vývojáři se pyšní třeba oceněním z nezávislých výstav či citáty z proslulých magazínů. Zvyšuje to totiž důvěryhodnost projektů.

Nejzásadnějším faktorem je však počet lidí, kteří na hru již přispěli. Pokud se titulu v prvních čtyřiadvaceti hodinách podaří přilákat větší množství fanoušků a získat alespoň pětinu rozpočtu, úspěch se zpravidla nabaluje jako sněhová koule.

Podvědomě totiž vnímáme, že veliký počet příspěvků značí, že je projekt zajímavý a má naději na úspěch. Takové množství lidí se přeci nemůže mýtit. Nebo ano?

3.Omezená dostupnost zvyšuje atraktivitu

Existuje ještě jeden osvědčený trik, jak posílit zájem o hru. Pracuje se strachem, že o něco navždy přijdeme.

Ostatně, tento jev v roce 2004 výtečně ilustroval Google, když betaverzi bezplatného e-mailu zpřístupnil jen tisícovce vlivných lidí, kteří mohli přizvat své přátele a rodinu. Adresa @google.com se tak brzy stala vyhledávaným zbožím a pozvánky se v aukcích prodávaly třeba i za čtyři tisíce korun.

S podobným principem pracují i některé free to play hry. Ty spustí uzavřený betatest, do kterého si však za peníze lze koupit přístup.

Vzácnost a malá dostupnost zkrátka vyvolává zájem a touhu produkt vlastnit. Jistě znáte ten pocit, když se hry před vydáním nemůžete dočkat, a ve výsledku si ji ani navzdory pozitivním recenzím nekoupíte.

Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance

Kickstarter pomohl i české hře na hrdiny Kingdom Come. Většinu vývoje však financuje investor.

Na Kickstarteru lze s tímto konceptem pracovat v podobě odměn pro omezený počet lidí. Je to základní princip nabídky a poptávky, podle kterého se u žádaných produktů a služeb cena zvyšuje se snižující se dostupností. V případě komunitního financování se sice cena nemění, stoupá však atraktivita a ta motivuje k investici.

Dřívější studie ostatně prokázaly, že nabídky s časově omezenou dostupností dosahují lepších výsledků než služba, u které o konci akce není ani zmínky.

V případě Kickstarteru se tak mnohdy pracuje s omezenou nabídkou. Za nižší cenu získáte tytéž odměny jako lidé, kteří si limitovanou edici pořídit nestihnou.

Alternativou je pak exkluzivní obsah, například jinak nedostupný vzhled postavy či zbraně. Nebo večere s autory hry, kterou za příspěvek v určité hodnotě získají třeba jen první dva lidé.

Autor:




Nejčtenější

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Příběhová kampaň do PlayerUnknown's Battlegrounds jen tak nepřibude

Brian Greene, autor úspěšného PlayerUnknown's Battlegrounds, utnul všechny spekulace svým oznámením, že příběhová kampaň pro jednoho hráče do největšího hitu...  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Další z rubriky

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Destiny 2
Rady, jak se připravit na spuštění velkolepé sci-fi Destiny 2

Přinášíme informace o přesném času spuštění týmové sci-fi akce Destiny 2, doporučení ohledně volby postav, nové informace o délce hry a zákulisní tipy pro...  celý článek

Kniha Masquerade od Kita Williamse
Největší podvod v dějinách videoher. Neuvěřitelný příběh hry Hareraiser

Lidé dnes mají často pocit, že se je výrobci videoher snaží jen podvést a vylákat z nich peníze. Ovšem nad neuvěřitelným příběhem počítačové hry Hareraiser z...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.