Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kingdom under Fire –spojení RTS a RPG

  12:00aktualizováno  9. července 5:11
Nedávno se na herním trhu objevila ambiciózní hra Kingdom Under Fire od společnosti Phantagram. Kingdom Under Fire je jakýsi kříženec realtimové strategie s izometrickým RPGčkem a autoři si od tohoto spojení slibovali skvělou zábavu pro všechny milovníky fantasy dobrodružství. Zde si můžete přečíst, jak jejich úsilí dopadlo.

Kingdom under FireKingdom Under Fire, neboli království pod palbou, je vcelku výstižný název pro novou hru z dílny společnosti Phantagram. Jedná se o mix realtimové strategie a fantasy RPGčka. Děj hry se odehrává na kontinentu Bersiah, který je obýván mnoha rasami. Na jedné straně jsou to vcelku mírumilovní lidé, elfové a trpaslíci, na straně druhé však také krvelační skřeti, ogři a temní elfové. Kromě toho se zde vyskytují i nemrtví, démoni a další odporná stvoření. Příběh, jejž bude hráč coby hrdina na jedné ze znepřátelených stran rozplétat, se odehrává v době, kdy se síly temnot po porážce v daleké minulosti opět snaží ovládnout celý kontinent. Příběh je to o něco nápaditější než u většiny her podobného žánru a věřte, že se v průběhu hry dočkáte několika zajímavých překvapení.

Jak už asi většina z vás pochopila, na výběr jsou dvě kampaně – za lidské království nebo za temnou legii. V lidské kampani bude vaším hlavním hrdinou mladý rytíř Curian, v kampani za síly zla pak ogre Likuku. Kromě těchto dvou komplexních dobrodružství je pro vás připraveno také několik desítek samostatných misí a dokonce i editor vlastních scénářů. K dispozici je i multiplayer, takže lze k souboji nebo ke spolupráci vyzvat kamarády, a to jak po síti, tak přes internet. Dříve, než se pustíte do hraní, si můžete v options vybrat obtížnost, zvolit interface a nastavit další cerepetičky.

Kingdom under Fire A nyní již k samotné hře. Jak jsem již naznačil, jedná se o spojení RTS a RPG. Většina misí se nese v duchu realtimové strategie, ale i zde je možno objevit prvky běžné spíš v RPGčkách. Občas některý z vašich hrdinů s někým prohodí pár slov a někdy dokonce obdrží nějaký zajímavý předmět (inventář je však v RTS části nepřístupný). Nejpodstatnějším RPG prvkem je však získávání zkušeností za zabité nepřátele a postup na vyšší levely spojený s automatickým zlepšováním vlastností. U hrdinů to není zas tak ojedinělá věc (viz HOMM či Warlords), ale zde se takto vyvíjí úplně každá jednotka, od obyčejných vojáků až po mocné čaroděje, upíry a draky. Je to docela dobrý pocit, když vycvičená lučištnice (což je v podstatě základní jednotka) dvěma výstřely sejme nepřátelského démona. Jinak je RTS část vcelku klasická – těžíte suroviny (zlato, kov, mana), stavíte budovy, trénujete jednotky, vymýšlíte různá vylepšení, bráníte své území a poté, co je vaše armáda dostatečně početná, vyrazíte zlikvidovat nepřítele. Co se týče budov a jednotek, nepřináší hra sice téměř nic nového, ale počtem převyšuje leckteré podobné hry.

Autoři nám připravili téměř dvě desítky budov na každé straně, od základního hradu, farmy, kasáren, kovárny a podobně až po specializované stavby, jako je třeba magická věž, pekelná brána, doupě démonů, portál slávy a podobně. Jednotek je ve hře celkem kolem třiceti, a to včetně sedmi hrdinů. Základní jednotky jsou klasické – bojovník, rytíř, lučištnice, elfí Kingdom under Fire hraničářka, skřet, ogre, temná elfka-vrhačka sekyr a další. Některé silnější jednotky mají celkem zajímavé dovednosti, například nemrtví Shadow Puppet se mohou zavrtávat do země a tak se ztratit z očí nepřítele. Ve hře najdeme i nebojové jednotky, jako je průzkumný balón nebo podivný létavec Dirigible sloužící jako transport. Nejdůležitějšími jednotkami jsou samozřejmě hrdinové. Na straně lidí je to již zmíněný Curian, dále čaroděj Moonlight a tajemný rytíř Keither, na straně zloduchů pak ogre Likuku, lich Amaruak, Rick Blood a Richter Rosenheim. Kromě toho budete mít v některých misích k dispozici i další speciální postavy, které jsou silnější modifikací běžných jednotek (kapitán jízdních rytířů, velitelka temných elfek apod.).

Strategické scénáře jsou vcelku zábavné a samy o sobě by nebyly ani příliš obtížné, nebýt jedné důležité skutečnosti. Tou je naprostá nemožnost ukládání hry během mise. Autoři to vysvětlují jednak velkým počtem dat (již zmíněné zkušenosti u každé jednotky) a také tím, že hráč si pak daleko víc rozmyslí své jednání a každou bitvu bude sledovat se strachem ze ztráty vycvičených vojáků. To je sice pravda, hra vás vtáhne asi o hodně víc, než když si můžete každou minutu sejvnout a pak nazdařbůh riskantně prozkoumávat mapu, ale má to i své nevýhody. Docela dost totiž zamrzí, když hrajete nějaký scénář dvě hodiny, v závěrečné bitvě vám zemře jeden z vašich hrdinů a vám nezbude nic jiného než scénář restartovat. Hra se Kingdom under Fire sama automaticky uloží až po dohrání mise. Ovládání je více méně klasické, samozřejmostí je grupování, ukládání skupin pod číselné klávesy pro jejich zpětné vyvolání, nějaké ty bojové formace a tak dále. Poměrně příjemná je možnost ukládat pod klávesové zkratky také jednotlivé části mapy, hodí se to třeba při boji na několika místech najednou. Během hry je možno měnit rychlost běhu času, ale na to už jsme v RTS žánru také zvyklí.

Kromě RTS částí na vás čekají i scénáře, které jsou čistě v duchu RPG. Se svými hrdiny se vydáte za dobrodružstvím, které je většinou postaveno na poměrně provařených zápletkách (útěk ze zajetí, očištění trpasličích pohřebišť od zla apod.). V těchto scénářích máte k dispozici inventář vašich hrdinů, který umožňuje manipulaci s předměty. Hrdina obvykle v ruce drží zbraň a na sobě může mít zbroj a dva další doplňky (prsteny, rukavice, náhrdelník apod.). V batohu je pak místo na šest předmětů, přičemž lahvičky (nejčastější nalezený předmět, ale je jich poměrně dost druhů) lze seskupovat po pěti. U inventáře jsou připojeny informace o atributech hrdiny (zbroj, síla útoku, hitpointy, mana, level a zkušenosti), ale k těm máte přístup i v RTS části. Ovládání je tu stejné jako ve strategických scénářích, a vzhledem k tomu, že máte na starost jen několik postav, nečiní zadávání rozkazů pražádné problémy. Stejně jako ve strategických misích, ani zde nenajdete možnost uložit si hru, hra se ale občas sama uloží nejen po dokončení mise, ale i během ní (například při vstupu do Kingdom under Fire podzemí). RPG části hry jsou docela vítaným zpestřením, ale jejich náplň je dost slaboduchá – jde jen o to pobít nepřátele, sebrat pár pokladů, projít celou lokaci a někam dojít, něco najít nebo zabít speciálního zloducha (resp. dobroducha, pokud hrajete za temnou legii). Jediným problémem k řešení bývá otevření několika zamčených dveří, a to buď velmi originálně vhodným klíčem, nebo pomocí nášlapné plošinky, která je většinou vychytrale skryta za nejbližším rohem. RPG část mne osobně dost zklamala, připadá mi celkem odfláknutá a bez nápadu.

A teď něco k technickému zpracování hry. RTS část běží jen a pouze v rozlišení 800x600, což je docela postačující, i když dnes již většina podobných her nabízí i vyšší rozlišení. Nemožnost volby naopak nižšího rozlišení může mrzet majitele pomalých počítačů. Strategické mise jsou zpracovány takříkajíc ve warcraftovském stylu, čili v líbivé 2D grafice s naprostým nepoměrem velikosti jednotek a budov (narozdíl třeba od her Sudden Strike nebo Age of Empires). Grafika je pěkná a detailní, i animace jednotek je vydařená, a to jak u běžných vojáků, tak například u velkých létavců. Autorům se také moc povedly animované ikony vašich jednotek. Pro RPG mise je použit stejný pohled jako pro strategické části, pro dané účely je dostačující a docela přehledný. Grafika je bohužel o poznání horší než v RTS misích, běží jen v rozlišení 640x480 a postrádá jakékoliv zajímavé Kingdom under Fire detaily. Vaši hrdinové obvykle procházejí chodbami s úplně holými zdmi, jen občas narazí na svícen, kus koberce nebo nějaký hrnec (nebo co to je). Světlým momentem jsou skutečně povedené obrázky hrdinů při přepnutí do inventáře.

O hudbě bych řekl, že je průměrná, ale vzhledem k tomu, že postrádám sebemenší náznak hudebního sluchu, nepovažujte tuto informaci za směrodatnou. Zvukové efekty se lidem z Phantagramu vydařily a hlášky jednotek jsou precizní, snad jen elfí lučištnice by nemusely mít odporný francouzský přízvuk. Kompletně jsou namluveny i všechny dialogy a také povídání o událostech mezi jednotlivými scénáři.

A nakonec to nejdůležitější – zábava. Přestože by ideální kříženec RTS a RPG měl dle mého názoru vypadat mnohem lépe, není hra Kingdom Under Fire vůbec nudnou záležitostí. RTS část je sice sama o sobě jen jednou z mnoha a samostatnou RPG část bych zařadil do hodně slabého průměru, ale spojením obou částí dohromady vzniká typ hry, kterých bohužel zas tak moc není. Nebýt nemožnosti ukládání pozice, nedobrého zpracování RPG misí a jejich jednotvárnosti, byla by tato hra asi velkou bombou. Sice tomu tak není, ale i tak vám určitě poskytne mnoho hodin zábavy, zejména máte-li rádi napínavá fantasy dobrodružství. A navíc můžeme všichni doufat, že autoři se poučí za svých chyb a třeba vydají druhý díl, který už splní všechna naše očekávání.

Kingdom under Fire
Výrobce: Phantagram
Vydavatel: Gathering of Developers
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.kingdomunderfire.com
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 64 MB RAM, 900 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 128 MB RAM, 900 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano (LAN, TCP/IP)
Verdikt: Samostatné RTS a RPG části sice nepřinášejí nic převratného, ale díky jejich spojení a pěknému příběhu vznikla docela fajn zábava.
Hodnocení 75%

Autor:


Témata: TCP/IP

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...

RECENZE: State of Mind je i přes spoustu chyb zajímavým sci-fi příběhem

State of Mind

Ambiciózní novinka od německých adventurních specialistů z firmy Daedalic detailně rozpracovává témata, nad kterými se...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz