Kings of the Dark Age – nenápadná strategie

  12:00aktualizováno  28. října 9:59
Kings of the Dark Age z dílny chorvatského týmu Cateia Games jsou chystanou středověkou TBS/RTS, která bude konkurencí pro Knights of Honor zejména v realističnosti a propracovanosti ekonomických i válečných modelů…

Kings of the Dark Age Určitá období lidské historie se zdají pro dnešní publikum tak nějak atraktivnější než ostatní. Zčásti je to jejich přirozeným "kouzlem", zčásti faktem, že byla zpracována v řadě romantických knih, filmů či počítačových her a nabídla čtenářům a divákům silný zážitek. Středověk mezi ně bezesporu patří: v idealizované podobě je především o kláních silných, v lesknoucí se zbroji zakutých rytířů, čestných bojovníků za slávu svého pána a dvorných kavalírů, když dojde na věci lásky. V podobě o stupeň bližší realitě je to vojensky strhující doba dobývání pevností primitivními zbraněmi, tvrdé boje muže proti muži ještě bez střelných zbraní a samozřejmě též mocenské intriky a záludnosti feudálního systému vlády.

Nicméně beze všech ochranných obalů: středověk je také době pěkně hnusná a pro život rozhodně ne nejvhodnější: ve městech řádí mor, na venkově chudoba a vydřidušské daně vymáhané královskými pochopy – a průměrná délka života dělající ze čtyřicetiletých mužů starochy nedává velkou perspektivu do budoucna. Zhruba někde mezi naznačenou druhou a třetí polohou pojímání období mezi

Jak se letos urodilo?


Šílenství autorů v některých detailech skutečně nezná mezí. V pravidelném vývojářském deníčku na své homepage se kupříkladu svěřili, že jim nestačil realistický model ekonomiky a hospodaření, ale rozhodli se věrně nasimulovat i farmaření. Ve výsledku tak to, kolik jídla vypěstují jednotlivá políčka, ovlivňuje celá řada faktorů. Samozřejmě je to roční období, počasí, morálka a věrnost obyvatel – a dost možná i to, kolikrát se po poli prohnala vlastní nebo nepřátelská armáda…

pátým a patnáctým stoletím se nachází nedávno nenápadně oznámená realtimová strategie chorvatského studia Cateia Games, Kings of the Dark Age.

" V kampaňovém módu je za sebou seřazeno sedmnáct scénářů, jež se odehrávají ve čtrnácti středověkých státních útvarech. "

Kings of the Dark Age Když se do sebe pustí mocní
Situace je následovná. Papež Štěpán IX. dosadil na německý a francouzský trůn své "koně" Jindřícha II. a Karla IV. Tím si chce pojistit svůj vliv, zvláště když vydává nařízení, že jen králové smí dosazovat biskupy, zatímco nižší šlechtě je to zapovězeno. To se pochopitelně nelíbí významným vévodům, a tak dosazují na pozici císaře Svaté říše římské svého vlastního favorita, Otto I. A už se může rozjet na několika úrovních mašinérie intrik a vzájemných sporů. O moc bojují vévodové francouzští i němečtí, střetává se moc světská a duchovní v boji o investituru – a vůbec všechno se to mele přesně tak, jak to znají hráči Medieval: Total War nebo již zmiňovaných Knights of Honor.

V kampaňovém módu je za sebou seřazeno sedmnáct scénářů, jež se odehrávají ve čtrnácti středověkých státních útvarech, samozřejmostí je pak přítomnost samostatných bitev ve skirmish módu a multiplayer až ve čtyřech lidech buď po síti nebo skrze internetovou službu vydavatele (již takřka samozřejmostí je v této souvislostu žebříčkový systém, který bude spojovat hráče podle posledních výsledků a tedy aktuálních schopností, aby byla zajištěna vyrovnanost her).

" Kings of the Dark Age rozhodně nejsou čistokrevnou RTS jako Knights of Honor a spíše se svým stylem podobají Medievalu a fantasy tahovkám. "

Kings of the Dark Age Tak je to RTS nebo ne?
Kings of the Dark Age rozhodně nejsou čistokrevnou RTS jako Knights of Honor a spíše se svým stylem podobají Medievalu a fantasy tahovkám. V reálném čase totiž poběží pouze boje, jádrem hry by ale měl být tahový mód vládnutí nad vlastním územím. Pohled na obrázky pak prozradí, že při tvorbě vizuální stránky se autoři nechali hodně inspirovat klasickou ságou Heroes of Might & Magic. Je otázkou, nakolik je stylizace do jásavých a kontrastních barev, komiksových spritů a prostředí, nad nímž se slabší povahy rozplývají, vhodnou volbou pro titul, jenž si minimálně podle informací na domovské stránce zakládá zejména na realističnosti, ale vypadá to hezky, to každopádně.

Zpět ale k hernímu systému. V globální části by měli Kings of the Dark Age nabídnout propracovanou diplomacii, chybět nebude ani tolik oblíbené rozhodování o politickém manželství, hráči se budou dále starat o hospodářskou prosperitu, výstavbu měst a okolních aglomerací – a samozřejmě též rekrutování a cvičení armád. Kings of the Dark Age Otázkou zůstává, jak moc prostoru dostanou hráči přímo uvnitř městských útvarů, protože zda bude systém jejich vylepšování podobnější HOMM nebo Strongholdu zatím není jasné ani z obrázků, které vesměs ukazují buď bojové sekvence, anebo hlavní mapu.

Pusťte se do sebe!
Přestože jako důležitější mód je brána tahová část, velké penzum času dozajista hráči stráví i realtime šarvátkami mezi svými a cizími armádami. Ačkoliv se bitvy budou moci odehrávat ve všech prostředích, nejlepším kořením herního zážitku budou jistě ty, kde významnou roli odehrají opevnění a hradní zdi. Tady autoři na svém webu zmiňují jako největší inspiraci Stronghold. Chybět nebudou dobývací zařízení, katapulty, věže, balisty, ale i obranné prostředky. Bez zajímavosti není, že autoři vyrazili čerpat inspiraci do starobylých měst ve své rodné zemi, a tak ti, kdo někdy navštívili pobřežní města Porec a Rijeka, dost možná některé obranné principy a vzhled opevnění poznají.

" Ačkoliv se bitvy budou moci odehrávat ve všech prostředích, nejlepším kořením herního zážitku budou jistě ty, kde významnou roli odehrají opevnění a hradní zdi. Tady autoři na svém webu zmiňují jako největší inspiraci Stronghold. "

Co se jednotek týče, měl by být počet nahrazen rozdílností – Kings of the Dark Age k dispozici budou základní druhy pěchoty, jízdy a střelců plus nějaká ta primitivní technika, každá ale bude mít své specifické použití. Strategické možnosti rozšíří simulace morálky, emocí, samozřejmostí je vliv terénu. To by se pak mělo týkat i počítačového oponenta, jehož umělá inteligence se podle tiskových oznámení pohybuje na samotné špičce herního pole. To se uvidí až v praxi, nicméně kdo by si chytrého a realisticky reagujícího protivníka nepřál?

Bude to stačit?
Práce chorvatských vývojářů vypadá velice sympaticky. Podle tuny textů, které vrhli na svou osobní stránku, a smlouvy se slušným německým publisherem Zuxxez Entertainment lze soudit, že na jejich hře něco opravdu bude. Ovšem nekritické nadšení na místě také není: i Knights of Honor vypadají o třídu lépe, a to se v jejich případě nejedná o "top-notch" grafiku, jakou nabízí třeba Rome: Total War. Otázka ozvučení nikde rozebrána nebyla, ale asi nenabídne nikterak zvlášť výjimečný zážitek. Celkově se tak Kings of the Dark Age jeví jako titul směřovaný k majitelům slabších počítačů a skalním fanouškům daného historického období.

S kým se budou Kings of the Dark Age poměřit?

Kings of the Dark Age mohou stokrát vypadat pěkně, ale když neuspějí ve srovnání s konkurencí, která je již na trhu, mohou na prodejnost zapomenout. S kým vším se tedy budou muset měřit?

Medieval Medieval: Total War + Viking Invasion - Medieval: Total War je druhým dílem dnes již velmi silné série historických strategií firmy Creative Assembly, jež nedávno pokračovala v článku zmiňovaným Rome: Total War. Původní hra nabídla ultimátní zážitek z Evropy vrcholného středověku. Hráči se stali šlechtici a snažili se získat pod svou vládu co největší území buď diplomacií a obratným manévrováním v taktickém tahovém módu na velké mapě, nebo kvalitní vojenskou taktikou ve spektakulárních trojrozměrných bitvách. V recenzi Dimitriose Vlasakudise na BonusWebu si Medieval vysloužil solidních 82 procent, hlavně si ale získal širokou fanouškovskou základnu. Přestože jde už o dva roky starou hru, rozhodně to není špatná volba. Zhruba půl roku po jejím vydání připravili autoři datadisk Viking Invasion, který přinesl nové scénáře a typy vojsk - a přestože byl na svou cenu až trochu příliš hubený, očekávání víceméně splnil.

Crusader Kings Crusader Kings - Crusader Kings nejsou tak známým titulem, jedná se ale o nejvážnější konkurenci Kings of the Dark Age v oblasti precizní simulace. Přestože jde o poněkud globálnější realtimovou strategii, její ekonomické, politické i válečné modely jsou detailní až maniakiálně. Crusader Kings simulují středověkou Evropu se vším všudy a zorientovat se v nich je pro méně zapálené fanoušky pekelně obtížné, ti, kdo toto období milují, si ale parádně užijí. Věrné intriky, rozdělení do celé řady provincií spravovaných lenními pány, boj o investituru, křížové výpravy - to vše tady je a před schopnostmi autorů zamontovat to funkčně do herního systému nezbývá než smeknout. Problematické ovládání společné všem hrám Paradoxu zde sice neabsentuje, ale to nic nemění na tom, že pro fanatiky je tahle hra jako stvořená. Laici a ti, kdo touží po pohodovějším zážitku, asi sáhnout jinam (i kvůli ne zrovna strhujícímu audiovizuálnímu provedení), své kvality ale Crusader Kings bezesporu mají.

Knights of Honor Knights of Honor - aktuální titul neznámého týmu Black Sea Studios a německé společnosti Sunflowers je velepříjemným překvapením na podzimním strategickém trhu. Přestože první pohled na obrázky nenaznačoval přílišné ambice, Knights of Honor jsou výtečně hratelnou a osvěžující hrou ze středověkého světa. Knights of Honor se více soustředí na bojovou část, nicméně v globální sféře také simulují politický systém feudalismu, diplomacii mezi královstvími, vévodstvími a menšími územně správními celky Evropy desátého až patnáctého století, samozřejmostí je slušný ekonomický model a možnost výstavby ve městech. Bojový systém potom nabízí celou řadu jednotek a zábavnou RTS hratelnost. Celkově je Knights of Honor podle prvních ohlasů tím pravým ořechovým pro všech stratégy, jakkoliv jde proti Rome: Total War nebo Warhammer 40 000: Dawn of War o nenápadný titul...

Jasně čitelný zápal studia Cateia Games je věcí pěknou, ovšem je dobře známo, že sám zápal k vytvoření zábavného titulu nestačí. Herní systém má velký potenciál, otázkou zůstává, jak moc ještě autoři vylepší technické provedení a jakou proslulost jim zajistí vydavatel. Protože přiznejme si – hra sama na to, aby zaujala statisíce fanoušků, předpoklady nemá.

Autor:


Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

České Mashinky přidávají nové dieselové lokomotivy a řadu vylepšení

Mashinky

Vývoj vynikající strategie Mashinky zdárně pokračuje vpřed. Nejnovější vylepšení hru nijak zásadně nemění, ale přidává...

Další z rubriky

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

Mutant Year Zero je jako XCOM s příběhem a zvířaty. První dojmy

Mutant Year Zero: Road to Eden

Vezměte Fallout, XCOM, Beyond Good & Evil a pořádně je zamíchejte. Na výsledku si pochutnají příznivci hardcore...

Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL
Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL

V době od 15. 10. 2018 00:00 do 21. 10. 2018 23:59 odpovězte komentářem pod text soutěže na otázku: „Čím zabavujete svoje dítko při dlouhých cestách autem?“ Vyhrajte jednu z tankovacích karet v hodnotě 500 Kč, nebo 1000 Kč na nákup pohonných hmot i občerstvení na čerpacích stanicích MOL v konceptu Fresh Corner.



Najdete na iDNES.cz