Knight Rider 2 - tentokrát lepší

• 1
Je tomu již pár let, kdy naše televizní obrazovky poprvé spatřily černé mluvící auto KITT. Nyní přichází druhý díl hry, která se slavným seriálem inspirovala. Zůstane jako její předchůdce v propadlišti dějin, nebo se holandským Davilex povedlo konečně něco nadprůměrného?
47

Knight Rider 2

Výrobce: Davilex

Úvod
Knight Rider 2 Úspěšný seriál Knight Rider, který se vryl do paměti mladších diváků hlavně díky super-modernímu mluvícímu autu Kitt, jsme mohli sledovat v mnoha reprízách na obou našich komerčních televizích. Denně jsme mohli před několika lety prožívat nejrůznější dobrodružství s Michaelem, majitelem onoho černého sporťáku, jehož design byl odvozen od vozidla Pontiac Firebird, Devonem, šéfem Michaela a konečně krásnou Bonnie, která si vždy poradila s nějakou tou poruchou Kitta. O to horší bylo poznání, když mi před několika dny můj kamarád, stálý a zarputilý fanda tohoto seriálu, pustil jeden díl na videokazetě. S odstupem času mi seriál nepřipadá už tak super. Spíš bych řekl, že se jedná o demonstraci Kittových schopností, než o nějaký smysluplný příběh. Ale asi proto mi to před těmi několika lety, vzhledem k mému věku, přišlo tak zábavné :-). Nejinak tomu, bohužel, bylo i ve hře, která se stala jednoznačným propadákem nezasloužící si vaši, alespoň, desetiminutovou pozornost. Rovnou v úvodu podotýkám, že druhý díl dopadl o něco lépe. Mrkněme se mu tedy na ty jeho červené blikající zoubky...

Jak se to hraje a co Kitt všechno umí?
Nevím, jestli jsem ty Kittovy blikající světla na přední kapotě přirovnal správně, když jsem řekl, že je to Kittův chrup, ale jedno vím jistě - ve hře ho uvidíte nespočetněkrát, a nejen v "příběhových" animacích. Hra totiž podle situace (které jsou těžce naskriptované) automaticky přepíná kameru na pohled zepředu a částečně za vás přebírá řízení, podobně jako Need for Speed: Underground při drag závodech, abyste se mohli plně soustředit na zneškodnění něčeho, co chce zničit vaše mluvící autíčko. Nejednou vás totiž bude v misích, jejichž celkový počet se vyšplhal na neoslnivé číslo 11, pronásledovat zákeřná zbraň společnosti s ilegálními aktivitami, okolo které se celý seriál a hra točí, ať už se jedná o naváděné rakety, nebo těžce ozbrojenou helikoptéru. A jak je mluvící autíčko na silnicích poslušné? Jízda do zatáček vám bude ze začátku připadat hodně těžkopádná, ale dá se na to zvyknout. Bůhví, jak se Pontiac Firebird řídil Davidu Hasselhoffovi :-). Ale je tu jeden háček související s již zmíněným přepínáním kamery. Přehodí se vám totiž klávesnicové šipky pro zatáčení, takže pokud byste to brali z pohledu řidiče, zatáčíte přesně na opačnou stranu, než jakou klávesu mačkáte, ale protože je vaše pozice někde před autem a čelem k němu, můžete si připadat téměř jako při couvání (jen téměř - vidíte čumák auta a navíc, šipky pro plyn/brzdu se nepřehazují).

Pontiac Firebird

Pontiac Firebird První model tohoto legendárního amerického auta, kterým se inspirovali tvůrci seriálu Knight Rider, vznikl už v roce 1967. Chevrolet Camaro, který vznikl ve stejném roce, je označován jako jeho bratříček. Automobilka General Motors jimi zareagovala na ohromující úspěch Fordu Mustang. Tehdy to byla úplně nová kategorie aut. Američané jim s obdivem říkají muscle cars (svalnatá auta). Byla to cenově dostupná čtyřmístná kupé s osmiválcovými motory a s výkonem v řádu stovek koní. Tyto plechové legendy znají i Evropané - přinejmenším z amerických filmů. Z těch novějších je to například 60 sekund, kde má hlavní roli, kromě Nicholase Cage, také Ford Mustang. Nebo Americká krása, kde si hlavní hrdina (Kevin Spacey) splní klukovský sen a vymění soudobou Toyotu za červeného Firebirda z roku 1970. Náš Kitt je z roku 1982 (v tom roce vznikal i seriál) a jmenuje se Firebird Trans Am.

Co by to bylo za super-moderní auto, kdyby neumělo něco navíc, než jen jezdit a mluvit? :-) Ti z vás, kdo viděli seriál, si zajisté vzpomenou na vysoké skoky (Turbo Boost), Knight Rider 2 které Kitt zvládnul, Sky Mode (jízda po dvou kolech v úzkých prostorách), ale pravá chuťovka je známé žluté tlačítko SPM (Super Pursuit Mod). Při jeho stisknutí (ve hře je to implicitně klávesa C) se totiž vysunou Kittovi přítlačná křídla, která mu dovolí dosáhnout daleko větších rychlostí, než v civilním módu. Má to samozřejmě i svou nevýhodu - menší manévrovatelnost auta, což ale na rovinatých cestách nemůže být pro vás překážkou, občas to Cčko stisknout. Ano, občas, protože žádný z úkolů vás nedonutí SPM aktivovat, můžete si jím akorát urychlit cestu. Jediná výjimka je první mise, kde Michael Knight v in-game animaci žluté tlačítko použije, aby unikl hejnu naváděných raket :-) A tím se jak mílovými kroky dostáváme k nepřátelům. Ti mají nejrůznější podobu. Spíše bych je nazval nástrahami, než nepřáteli. Žádného "nepřítele" totiž neuvidíte v lidské podobě. Setkáte se pouze s roboty, naváděnými raketami, věží, co střílí destruktivní paprsek a konečně konkurenčním autem Michaelova bratra, Karrem. Chování těchto "nástrah" je těžce Knight Rider 2 naskriptováno, takže když už hrajete tu kterou misi podruhé, lehce odhadnete, kam ta raketa spadne, nebo odkud na vás bude robot střílet.
Absence AI u nepřátel odpovídá i počtu zbraní, jehož výčet se zastavil na magickém číslu 3. Ve hře se setkáte pouze s Plasma Gunem, Laserem a raketami. Není to sice úplně ideální počet, ale myslím, že si, až na nějaké výjimky, vzhledem k náplni misí, úplně vystačíte s laserem.
Design misí je velice repetetivní a nerealistický, avšak oddechový. Stačí vypnout mozek a hrát. Knight Rider 2 po vás v žádném případě nebude chtít žádné větší uvažování. První použití té které zbraně vám bude doporučeno vždy v briefingu před další jedenáctinou hry. I tzv. Micro Jamming, skenování a "hackování" nejrůznějších přístrojů, dá-li se to tak nazvat, vám Kitt také přímo přikáže.

Grafika
A jak to všechno vypadá? Grafiku můžete posoudit na screenshotech okolo. Na dnešní dobu je přecijenom trochu zastaralá. Engine obsahuje i nějaké ty chybky, např. rakety mizící ve skále, nebo blikající textury, nad čímž se občas člověk i zasměje. Speciálními efekty zde v tiskových materiálech tvůrci nazývají spíše ty filmové, než herní. Ale i ty se omezují pouze na nejrůznější výbuchy, či zborcení mostu. Žádné "zvlňování" horkého vzduchu, jako v případě Dooma 3, zde nemůže být ani řeč.

Ozvučení...
To se rozhodně nedá vyzdvihnout do výšin, ale ani zakopat pod zem. I když se dabování nezúčastnili herci z původního seriálu, působí vcelku dobrým dojmem. Akorát trochu absurdně působí časté používání Knight Rider 2 slovíčka "close" ve významu "blízko", což by si lidé, neznalí angličtiny, mohli překládat tak, že mají někde něco zavřít, což ale není chyba dabérů, nýbrž těch, co rozhovory navrhovali (berte s rezervou :). Pochopitelně vám na každém rohu hraje do uší slavná ústřední melodie seriálu, která byla mnohokrát remixována a zná ji snad každý.
Ke kompletnosti recenze zbývá už jen popsat, co se skrývá pod položkou Extra v hlavní nabídce. Není to nic jiného, než 23 fotek Kitta z filmu a několik videoukázek. Ta první se omezuje pouze na úvodní titulky seriálu a reklamní spot, že si můžete v obchodech koupit celou první sérii Knight Ridera na DVDčkách :-). Ty další už jsou prosté demonstrace Kittových schopností vystřižené ze seriálu, který ani o ničem jiném nebyl, jak už jsem zmínil v úvodu.

Závěrečný verdikt
Od druhého dílu Knight Ridera se nic zvláštního neočekávalo. Jednoduchost misí, malý počet zbraní, prostá grafika a tři hodiny, za které se dá hra dokončit z ní dělají nenáročnou zábavu na jedno odpoledne. Nic víc, nic míň.

47 %

80 %

Doposud hodnotilo 471 čtenářů