Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fronta na toaletní papír nebo máslo? Vycházejí komunistické Monopoly

  9:56aktualizováno  9:56
Zatímco Monopoly naučily principy kapitalismu celé generace hráčů, polská desková hra Kolejka ukazuje, jak přežít v plánovaném hospodářství, kde nedostatek čehokoli byl chronický, maso vzácností, pomeranče exotikou a stát ve frontách hodiny i celé dny až příliš běžné.

Polská desková hra Kolejka | foto: ČTK

Kolejka v překladu znamená fronta. Novou mnohojazyčnou verzi hry před časem představil polský Institut národní paměti (IPN). "Kolejka si vysloužila přezdívku 'nejnudnější hra na světě', ale zeptejte se kohokoli, kdo v 70. a 80. letech stával ve frontách v jakékoli komunistické zemi, a on vám řekne, že nic nudnějšího neexistuje," zažertoval historik IPN Tomasz Ginter.

"Stát ve frontě šest hodin bylo normální v případě běžného jídla, například hovězího masa. Ale pokud jste byli tak nerozumní a potřebovali třeba nábytek, pak to byla otázka týdnů," připomněl.

Dostihy a sázky

Hra Dostihy a sázky je na trhu přes 25 let. Hru vymyslel Ladislav Mareš a nepopírá, že se inspiroval Monopoly.

"V té době byly jen jednoduché hry jako například Člověče, nezlob se a byly velmi nekvalitně zpracované. Pak jsme s kamarády zjistili, že existuje hra Monopoly. Já jsem ale říkal: To nemůžeme použít, vždyť ta hra je ideologicky nepřijatelná," vzpomíná Mareš.

Poté, co vymyslel herní princip, nastala další fáze. "Začal jsem přemýšlet, na co to navlíknout. No a za bolševika bylo legální sázet na koně," vysvětluje Mareš, proč zvolil zrovna prostředí dostihů.

- číst celý článek

Ladislav Mareš vymyslel před dvaceti pěti lety hru Dostihy a sázky. (29.1.2010)

Tvůrci hry říkají, že chtěli hráčům zprostředkovat pocit únavnosti a absurdity, která před pádem Železné opony v roce 1989 provázela tak normální věc, jako je nakupování. Představit ty dny, kdy základní potraviny, benzin, cigarety, prášek na praní a dokonce i boty byly vydávány na příděl, ale regály byly plné sklenic s hořčicí a lahví octa produkovaných místními komunistickými továrnami.

Aby hráč vyhrál, musí pořídit všechno na svém nákupním seznamu. "Ale já to nemůžu koupit, protože v tom zatraceném obchodě nic není," postěžovala si dvaapadesátiletá učitelka angličtiny Barbara Stachowiaková-Kowalská, která si hru vyzkoušela během prezentace IPN.

První polská verze hry byla představena před půldruhým rokem a všech 20 000 vyrobených kusů se mezitím prodalo. Dalších 25 000 bylo vytištěno v mezinárodní verzi v japonštině, angličtině, španělštině, němčině a ruštině, stejně jako polštině. Nové vydání doprovází brožurka, která vysvětluje historický kontext a vypráví o dobách, kdy obyvatelé museli vymýšlet nákupní "strategie", aby přežili.

To zahrnovalo placené "stojáky", kteří se do fronty postavili místo nich, anebo vypůjčení si malých dětí či zapojení handicapovaných příbuzných; matky s dětmi a handicapovaní lidé směli fronty předbíhat.

"Pocítíte z toho tu frustraci. Dostala jsem se na začátek fronty, byla jsem opravdu vzrušená. A nebylo tam co koupit!" dodala Stachowiaková-Kowalská.

Stejně jako ve skutečném životě hra umožňuje hráčům nakupovat na černém trhu, kde mohou získat vytoužené zboží, pokud zaplatí nejméně dvojnásobek oficiální ceny, což byla za komunismu běžná, byť nelegální praktika.

Pro ty, kdo tomu s ohledem na polské současné supermarkety a nákupní střediska v západním stylu stále nebudou chtít uvěřit, zahrnuli tvůrci do Kolejky i dobové fotografie. Jsou na nich lidé stojící ve frontě před prázdnými obchody, a další, kteří uspěli a nadšeně se vracejí domů s rolemi toaletního papíru.

IPN, který spravuje archivy komunistické tajné policie, přišel s nápadem na hru, aby připomínku historických událostí udělal zábavnější. "Děti většinou nechápou třeba výstavu na vážné téma. Proto jsme dali hlavy dohromady a přišli s tímhle způsobem, jak vzdělat nejenom dospělé, ale i ty mladší," řekl agentuře AFP šéf IPN Lukasz Kaminski.

Autoři: ,




Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.