Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik stojí herní web?

  12:00aktualizováno  27. července 11:48
Před týdnem se na těchto místech objevil zajímavý názor, který poměrně trefně popsal současnou situaci na poli profesionálních herních webů, kde je již téměř nemožné prorazit s projektem několika nadšenců bez větších finančních zdrojů. Vzhledem k polemice, která se po jeho uveřejnění rozpoutala, by bylo vhodné podívat se na provoz herního webu o něco podrobněji.

Minulý týden jste si mohli přečíst poměrně emotivně laděný článek mého kolegy, který se snažil varovat „nezkušené snílky” před startem amatérských, leč přesto komerčně zaměřených herních webů. Článek vzbudil lavinu ohlasů z obou stran barikády – ať již souhlasných nebo kategoricky odmítavých. Není tedy od věci vrátit se ke stejnému tématu a podívat se blíže na samotný provoz prefesionálního herního webu, který je doslova obklopen hordou nenasytných žroutů peněz - v dnešní době vám totiž málokdo dá něco zadarmo a vy si musíte neustále předcházet čtenáře, kteří jinak přejdou ke konkurenci. A bez dostatečně široké základny čtenářů se placená reklama, hlavní zdroj příjmů webů, shání velmi těžko…

Žrout první - technika
Bez náležitého technického zázemí nemůže existovat žádný internetový magazín. Náklady na pořízení samotného „železa” v podobě dostatečně rychlého serveru (v případě větších projektů klidně za několik stovek tisíc Kč) a cena vývoje a provozu první verze redakčního systému (ta se může pohybovat rovněž v řádu statisíců) představují základní investici, bez které se projekt neobejde. Samozřejmě můžete začínat s několika stovkami MB komerčního hostingu, ale od určité chvíle začnou být pro hostingovou firmu stránky s velkým trafficem a zatížením databáze nevýhodné a je na čase přesun na vlastní server. Bohužel současně musíte platit vašemu ISP „daň za úspěch“ v podobě poplatků za desítky, později až stovky gigabytů přenesených dat – čím více lidí vás navštěvuje, tím více dat serverem „proteče“ a tím vyšší bude výsledná faktura za server housing (umístění počítače na páteřní síti providera) . Samostatnou kapitolou je pak pronájem vlastních redakčních prostor – jak by vám mohl potvrdit Vreco, provozovat dlouhodobě internetový magazín bez redakčních prostor, kdy jsou jednotliví autoři a redaktoři „rozprsknutí” po celé republice, je na hranici manažerských (a obecně) lidských schopností. Navíc je nutné vzít v potaz i zpoždění vzniklá poštovním doručováním materiálů, která hrají na internetu, kde se každý den objevují nové a nové zprávy, mnohem větší roli než v papírových časopisech.

Žrout druhý - redakce
Předpokládejme tedy, že se nám podařilo sehnat solidní server, zajistit kvalitní a levný housing na páteřní síti a zprovoznit redakční systém. Máme dokonce i malou kancelář s několika stoly a herními PC, ale to hlavní nám zatím chybí. Alfou a omegou komerčních herních webů jsou lidé, kteří se starají o přísun a úpravu nových článků, navazují a udržují kontakty s vývojáři či distributory a v neposlední řadě navrhují další inovace , bez kterých by web za chvíli zmizel v šedi průměru. Je tedy nutné najmout několik redaktorů na “běžné provozní záležitosti” a také tým externistů, kteří budou mít za úkol psaní článků. Na tomto místě by bylo vhodné popsat rozdíl mezi náplní práce externisty a redaktora – zatímco externista je placený podle objemu dodaného textu a do redakce dochází de facto pouze po nové hry na recenze (v případě „novinkářů” někdy ani to ne), redaktor pobírá paušální plat a tráví v práci svých osm, devět hodin denně – ať již úpravou článků od externistů, dohadováním kontaktů, sháněním nových her nebo naplňováním rubrik, které běžný externista dělat nemůže.

Tohle všechno stojí nemalé peníze – bylo by totiž velmi pošetilé se domnívat, že pro vás kvalitní autor bude psát zdarma nebo za pár stokorun jenom proto, že začínáte a nemáte peníze (čas od času se na Mageu objeví nabídka na podobné formy spolupráce – ti lidé jsou zcela mimo obraz). Špičkové externisty prostě musíte zaplatit přinejmenším stejně jako konkurence, jinak by se v mžiku stali její snadnou kořistí – například papírové magazíny považují většinu herních webů jenom za jakousi „farmu“ nadějných autorů, ze kterých tu a tam doplní svůj tým. Podobná situace je i v případě kmenových redaktorů – takový člověk musí mít velmi dobré slohové schopnosti, mluvit obstojně alespoň anglicky a vyznat se jak ve hrách, tak na internetu. Stejné požadavky jsou i na pozici redaktora papírového časopisu, kde se mzdy při srovnatelné pracovní zátěži běžně pohybují kolem 20 000 Kč – i tam je kvalitních lidí nedostatek, a tak se musíte bránit (například podobnými mzdami) proti přetažení svých vlastních klíčových zaměstnanců. Náklady na takové dva redaktory a pět, šest externistů jsou pak docela značné, co říkáte?

Žrout třetí - reklama
Můžete mít web se skvělým designem a spoustou článků od špičkových autorů, ale ani to ještě není záruka úspěchu – lidé se o vás musí nejprve dozvědět. Vlastní propagace je další klíčovou částí projektu, bez které se prostě neobejdete. Můžete samozřejmě namítnout, že si k vám postupně čtenáři najdou cestu sami i bez větší reklamní kampaně, ale zkušenosti z českého internetu vám moc šancí nedávají (stačí se podívat na návštěvnost podle mého názoru velmi kvalitního společenského magazínu Inzine, která kvůli nedostatečné propagaci skomírá i přes to, že tam píší – nebo v minulosti psali – lidé jako Michal Rybka či Ondřej Malý). Spoléhání na systém výměnné reklamy či bartery začínající komerční projekt rovněž nespasí – aby se vám zvýšila návštěvnost, potřebujete masivní kampaň, kterou bez dostatečného množství naspořených kreditů neuděláte. Ony kredity zase nenaspoříte bez velké návštěvnosti – začarovaný kruh se uzavírá. Chtě nechtě tedy budete muset utratit nějaký ten desetitisíc (v lepším případě) za kampaň v médiích, která sleduje vámi zvolená cílová skupina. Je jen na vás, zda peníze utratíte v podobě několika stran tištěné reklamy v herních či „teenagerských“ magazínech, nebo zda si zakoupíte bannery na některém navštěvovaném komerčním webu, či snad pustíte reklamní spoty v rádiu nebo televizi – bez reklamy se o vás nikdo nedozví.

Žrout čtvrtý - zahraniční cesty a support
Máme server, redakci plnou schopných profesionálů, naše reklamy jsou vidět skoro všude, ale stále ještě neco chybí, a sice kvalitní témata článků. V dobách, kdy byly české herní weby ještě v plenkách, bylo celkem normální, že byly články kombinací (téměř) doslovně přeložených novinek ze zahraničních herních webů, preview z tiskových materiálů na veřejně přístupných stránkách vývojářů či vydavatelů a recenzí psaných z všelijak získaných her. Úspěšný projekt však musí nabídnout o něco víc, než jenom věci, které si můžou lidé přečíst všude jinde. Čtenáři potřebují pádný důvod, proč by se měli na vaše stránky vracet třeba i několikrát denně – jinými slovy bez exkluzivního materiálu se nehnete z místa. Pomineme-li vlastní investigativní novinařinu nebo pravidelné úvahy (ty jsou de facto zdarma – platíte jenom autora, který dokáže dovedně mlátit prázdnou slámu (to ty znáš dobře, viď, Čočíku :o) - pozn. mondy)), zbývá nám jediné – jezdit po výstavách a udržovat kontakty s vývojáři a vydavateli, od kterých čas od času „ukápne“ nějaká ta exkluzivní recenze, sada artworků nebo preview. Jenom pro představu – týdenní výlet jednoho člověka do Los Angeles na E3 přijde podle současných cen letenek a hotelů na nějakých 60 000 Kč (20 000 letenka, 30 000 hotel a 10 000 kapesné) a jinde prakticky nemáte šanci dostat se k lidem, kteří jsou v „centru dění“. Má to ale ještě jeden háček – jakmile se ukážete na E3, je pro vás de facto povinností zastavit se i na londýnské ECTS (dalších několik desítek tisíc). Právě pravidelné osobní kontakty představují hlavní předpoklad úspěšných jednání se zahraničními vývojáři a vydavateli – můžete jim sice e-mailovat, ale bez obrovského zázemí na herních výstavách jsou vaše šance (coby webu odněkud z východní Evropy) na získání kvalitních materiálů o špičkových titulech mizivé.

Co z toho vyplývá?
Smylem předchozích odstavců rozhodně nebyla snaha odradit vás od vlastní činorodé činnosti, spíš šlo o informace, jak to vlastně v naší branži chodí. Na druhé straně je pravda, že v současné době je téměř nemožné nastartovat bez velmi silného finančního (v řádu několika set tisíc až milionů Kč) či mediálního partnera (nebo bez naprosto revolučního nápadu) úspěšný komerční web. Stačí se jen podívat na roční rozpočet BonusWebu, který v „holé“ verzi činí něco kolem dvou a půl milionů korun, pokud se započtou i náklady na údržbu serverů, vývoj redakčního a reklamního systému, poplatky za přenesená data a podporu ostatních projektů (např. Melior Annis) dostaneme se na nějakých pět milionů korun – to vše za jeden kalendářní rok. Pokud si však chcete vyzkoušet, jaké to je psát své články do internetového magazínu, zkuste si buďto založit fanouškovské stránky nějaké hry hostované zdarma v rámci velkého herního serveru (o bezplatnou propagaci máte postaráno), nebo začněte psát coby externisté (či redaktoři) pro nějaký existující profesionální magazín. Poptávka po kvalitních píšících autorech nikdy neutuchá a bylo by od každé redakce pošetilé, kdyby se bránila přijmout a udržet schopné lidi. Možná se i vy časem postavíte do čela některého prestižního herního webu nebo časopisu...

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

Pět nejočekávanějších únorových her. Konečně vyjde český Kingdom Come

Kingdom Come: Deliverance

Po ospalém lednu se kola herního průmyslu pomalu roztáčejí. Konečně vyjde očekávaná česká středověká hra Kingdom Come:...

KOMENTÁŘ: Nejde jen o ty nervy. Dark Souls si užijí i strašpytlové

Dark Souls

Hry jako Dark Souls bývají často charakterizovány jako extrémně obtížné tituly, na které si troufnou jen ti...

Tactical Assault Commander Pro je mini klávesnice a myš k PlayStation 4

Tactical Assault Commander Pro

Tactical Assault Commander Pro je oficiálně licencované příslušenství k PlayStation 3 a 4, které výrazně usnadní hraní...

Najdete na iDNES.cz