Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Herních remasterů neubývá, ale ono to přece vůbec nevadí

aktualizováno 
Možná si vzpomenete, jak před třemi až čtyřmi lety spoustu hráčů dráždila nastupující vlna herních remasterů a definitivních edic, které jako by stály v cestě novým a odvážnějším projektům. Nyní máme rok 2018, trend remasterů neutichl, ale nespokojených hlasů citelně ubylo. Co za tím vězí?

L.A. Noire | foto: Rockstar

Před čtyřmi lety jsem byl jedním z těch hráčů, kteří remastery a znovu vydávané tituly spíše vítali, popřípadě mě jejich existence nechávala naprosto chladným. Jednak si svoje oblíbené tituly rád zopáknu, jednak coby (převážný) konzolista vítám možnost zahrát si hru v lepší grafice, případně s plynulejším frameratem. V neposlední řadě mám aktuální hardware z hlediska systému a ovládání prostě radši než předchozí generaci. A abych byl upřímný, to přepojování kabelů je taková dřina a otrava a navíc, jak PCčkáři jistě rádi dosvědčí, mít toho na jednom zařízení co možná nejvíc je prostě komfortnější.

Tomb Raider: Definitive Edition
Tomb Raider: Definitive Edition

Definitivní edice Tomb Raidera na PS4 nabídla mimo jiné plynulých 60 snímků za sekundu.

Už je zase co hrát

Nalijme si čistého vína: nebýt konzolí, tak by z celkového součtu všech vydaných remasterů existovala asi tak desetina. Za onu kritickou dobu, kdy nervozita a nedůvěra mnohých hráčů směřovala na remastrované verze již jednou vydaných her, můžeme označit především rok 2014. Má to svoji logiku. Na konci předešlého roku byly totiž na trh uvedeny nové konzole Xbox One a PlayStation 4 a zajímavých her, které byly primárně určeny pro novou generaci, bylo jako šafránu.

Pokud představoval loňský rok 2017 jedno z nejbohatších herních období vůbec, byl rok 2014 jeho přesným opakem. Na jeho konci se totiž kritici bezradně škrábali na hlavách a cenu za „Hru roku“ pak s rozpačitým úsměvem předávali autorům her Dragon Age: Inquisition nebo Middle-Earth: Shadow of Mordor. Ne že by se to nebyly povedené hry, ale ani jedna z nich nepatřila k těm silným, téměř k dokonalosti vybroušeným superhitům, které si většinou podobné ceny odnášejí. Kromě nich toho navíc vyšlo dost málo. Rok 2014 byl zkrátka bídný a o to víc vynikaly znovu vydané kvalitní tituly z předchozích období.

Last of us
Grand Theft Auto V pro konzole nové generace

Zastínit The Last of Us a GTA 5 nebylo snadné, zvlášť když obě hry vyšly v remasterované podobě.

Ono taky soutěžit s vylepšeným Tomb Raiderem, kolekcí Metro: Redux, The Last of Us a GTA V není zrovna snadné, zvlášť když se dvě posledně zmíněné hry řadí k těm vůbec nejlépe hodnoceným titulům všech dob. 

Až následující rok začaly hry nové generace pozvolna putovat na pulty obchodů a hry jako Bloodborne, Zaklínač 3, Metal Gear Solid 5 nebo Fallout 4 daly na srozuměnou, že na se na nových, ambicióznějších hrách pracuje, a hráči se tak o budoucnost bát nemusí. Následující léta optimistickou prognózu jen potvrdila a loňský rok nás kvalitními tituly zasypal tak dokonale, že si na nějaké remastery nestěžoval snad už vůbec nikdo.

Slyšeli jste někdy o...

V oné bouřlivější a nervóznější době spočívala velká část kritiky v tom, že se studia orientují na přepracovávání již jednou vydaných titulů a nové ambiciózní tituly budou v důsledku toho vznikat jen velmi pomalu. Je pravda, že vývoj her se skutečně prodlužuje, ale rozhodně to není z nedostatku pracovních sil. Je důležité si uvědomit, že na remasterech totiž velmi často pracují samostatná vývojářská studia, která si vydavatel najme právě za tímto účelem. Bluepoint Studios tak například na PlayStation 4 přivedlo trilogii Uncharted, QLoc stojí za porty DmC: Devil May Cry nebo Dragon’s Dogma pro PC a aktuální konzole.

To studio Virtuos má remasterů na svém kontě celou řadu - od nedávno vydaného L.A. Noire přes kolekci Batman: Return to Arkham až po třeba Assassin’s Creed: Ezio Collection. Neplatí to samozřejmě vždy, ale podobné situace jednoznačně převažují nad scénářem, kdy na remasteru pracují převážně lidé z „mateřského studia“. Já osobně se na remastery dívám i jako na zdravý zdroj dodatečného příjmu plynoucího vydavatelům, kteří si donekonečna stěžují, jak je tvorba nových her nákladná. Ale má to i stinnou stránku.

Dark Souls
Dark Souls

Remaster prvních Dark Souls vyjde 25. května na PC, PS4, Xbox One a Switch. Koupíte znovu?

Kolikrát zaplatíte za srdcovku?

Druhý argument odpůrců remasterů je totiž platný do dnešní doby. Zatímco na PC alespoň v některých případech získáte vylepšenou edici své již jednou zakoupené hry zdarma, na konzoli na něco podobného nemáte nárok. Přitom technicky vzato neexistuje žádná překážka, proč by majitelé předchozí verze nemohli být nějakým způsobem zvýhodněni.

Ano, je pravda, že cena remasterů se pohybuje většinou níže, než je tomu u nových her, a jak jsem psal výše, nemám v zásadě nic proti tomu, abych nějakou částku za vylepšenou verzi hry zaplatil. Na druhou stranu si ale myslím, že alespoň nějaká sleva pro majitele předchozí verze by rozhodně byla na místě.

Sám sebe se totiž ptám, kolikrát se dokážu přemluvit k nákupu jedničky Dark Souls. Poprvé jsem si hru pořídil na PlayStationu 3, ale než jsem se k ní dopracoval, zlákala mě modifikacemi vylepšená PC verze. Ta mě sice naprosto nadchla, ale znáte to, něco do toho přišlo, dohrání odloženo na neurčito. A co se nestalo, před dvěma týdny byla ohlášena oficiální vylepšená edice hry pro Playstation 4, PC, Xbox One a – cože – přenosná verze pro Nintendo Switch? Zahrál bych si, ale cena čtyřicet eur je pro mě už v tuto chvíli moc.

U Nintenda nyní vidíme to samé. Na mizerně prodávané konzoli Wii U pár výborných titulů sice vyšlo, ale nebylo jich evidentně tolik, aby to lidi zviklalo k nákupu nové konzole. A zcela podle očekávání ty největší pecky teď firma vydává znovu pro populární Nintendo Switch. Je skvělé, že si hry jako Bayonnetta 2, Mario Kart 8 a Donkey Kong: Tropical Freeze zahraje konečně více lidí a ještě si s nimi mohou cestovat podle libosti, ale proč platit za již jednou koupenou hru jako by se nechumelilo?

Mario Kart 8
Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Mario Kart 8 i Donkey Kong Country: Tropical Freeze patřily k vlajkovým lodím Nintenda Wii U.

Remaster jako sonda trhu

Přes zmíněnou kritiku mají remastery ještě jedno velké pozitivum, a totiž že si na nich vydavatel může ověřit, jaký je o značku vlastně zájem. V jiných případech je zase pokračování zavedené série už na cestě a remastery předchozích dílů dávají nováčkům možnost projít dosavadní příběh nebo se se sérií poprvé seznámit. 

A konečně tu máme remastery ještě starších her, které nevadí už snad nikomu. Respektive stěžovat si na existenci definitivní edice prvních Age of Empires (nemám teď na mysli její distribuci) nebo Dragon Quest VIII pro Nintendo 3DS, jsem nikoho neslyšel.

Zkrátka a dobře: znovuvydávání starých her tady bylo, je a bude. Je škoda, že s rozvojem digitální distribuce necítí vydavatelé potřebu zohlednit již jednou provedené platby, které přece jdou od těch největších fanoušků daného titulu, na druhou stranu dnes již můžeme přesvědčivě říci, že kladné stránky remasterů pohodlně převažují nad zápory.




Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Turnaj o milion dolarů ovlivnil odpojený ovladač

Odpojený ovladač ovlivnil turnaj o milion dolarů

Profesionálnímu hráči hry Halo 5 se odpojil xboxový ovladač v ten nejnevhodnější okamžik. Jeho tým ztratil vedení a...

Bývalý herní závislák radí lidem, jak seknout s videohrami

Cam Adair, zakladatel portálu Game Quitters

Závislost na počítačových hrách je vážná věc. Na první pohled sice není tak nebezpečná jako například drogy, alkohol...

Další z rubriky

Který díl střílečky Far Cry vás bavil nejvíc a proč?

Vaas Montenegro z Far Cry 3

V rámci série stříleček Far Cry jsme navštívili tropický ostrov, africkou savanu, pravěk, Himálaj i současnou Montanu....

Daň za úspěch firmy Telltale, která pojala hry jako interaktivní filmy

Telltale Games

Firma Telltale Games byla svého času považována za zachránce adventurního žánru. Navzdory ohromnému komerčnímu úspěchu...

Nový Spiderman nabídne originálního padoucha i rozchod s Mary Jane

Spiderman

Nová hra s pavoučím mužem v hlavní roli představuje jeden z největších taháků letošní nabídky titulů určených...

Už víte, kam do školky?
Už víte, kam do školky?

Také vás čeká tento rok zápis do školky? Poraďte se, jaká školka je nejlepší ve vašem okolí, či jestli zvolit státní nebo soukromou.



Najdete na iDNES.cz