Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Letošní Call of Duty budí zatím rozpaky

aktualizováno 
Zatímco letos vycházející Call of Duty: Infinity Warfare cílí především na boje ve vesmíru, remaster čtvrtého dílu je jasnou sázkou na jistotu. Autorské studio podepsané také pod řadou Modern Warfare a prvními dvěma díly Call of Duty se přitom změnilo k nepoznání.

Pokud se v novém dílu série Battlefield skutečně podíváme na bojiště jedné ze dvou světových válek, srovnání s konkurencí v podobě Call of Duty snad ani nebude mít cenu. Letošní Call of Duty nebude pokračováním neukončených Ghosts, ani čtvrtým dílem úspěšné série Modern Warfare, a už vůbec ne návratem do 2. světové války. Místo toho autoři sáhli po doslova do nebe volající fikci. Díl s názvem Infinity Warfare se odehrává v budoucnosti, v níž frakce lidstva bojují ve vesmíru o nadvládu nad surovinami.

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Zase ta budoucnost, zase ty stížnosti

Kritika doby zasazení patří k sérii stejně neodmyslitelně jako hra více hráčů. Je pravda, že po kdysi tolik nenáviděné 2. světové válce se ve hrách slehla zem, na druhou stranu neuškodí připomenout fakta. Přinesla by nová hra něco víc, než ty samé, tolik provařené mise s lepším audiovizuálem? Vzpomeňme na Call of Duty (s datadiskem) a jeho dvě pokračování, nebo pátý díl s podtitulem World at War. To jsou čtyři a půl dílu.

Moderní éru zase zastupovala trilogie Modern Warfare a podobně ladění Ghosts. Původní Black Ops sice byla hrou z dosud málo profláknuté studené války, její hratelnost však zůstává sérii Modern Warfare hodně blízká. A futuristické zasazení? Zatím jsme se dočkali tří her: druhý a třetí díl Black Ops a předloňský Advanced Warfare. Z tohoto úhlu pohledu tedy není na letošním počinu nic tragického, zvlášť když boje ve vesmíru (a nejspíše i na jiných planetách) mají potenciál a je zde šance vidět něco nového.

A to, že se série časem vrátí k historickému zasazení nebo moderní válce, je jen otázkou času. Jak moc nám futuristické vymoženosti a speciální schopnosti budou chybět, se tvůrci rozhodli nenápadně otestovat na remasterovaném prvním dílu Modern Warfare, který plánují vydat také ještě letos. Pozor, zatím půjde koupit pouze dohromady s Infinity Warfare.

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Opravdový remaster

Upřímně řečeno, nadšené ohlasy reagující na tehdy ještě hypotetickou existenci remasterovaného dílu Call of Duty 4: Modern Warfare zaváněly nemalou dávkou pokrytectví. Reakce se totiž pro změnu nenesly ve stylu „nesnáším, jak je Call of Duty každý rok jedno a to samé.“ Naopak následovalo nadávání, jak na vesmír a vlastně ani na cokoliv nového není nikdo zvědav.

Hlasití jedinci se překřikovali v nadšení, jak se nemohou dočkat, až zaplatí za hru, kterou už mají. Tomu říkám obrat o sto osmdesát stupňů. Pikantní přitom je, že Modern Warfare nezmizela z povrchu zemského a servery čtvrtého dílu stále běží, takže není problém si ji užít ještě dnes. Tedy skoro, ono totiž zájemců v reálu není až tak moc a rychle najít protihráče lze převážně v klasickém Team Deathmatchi. S popularitou posledních dílů série se počet aktivních hráčů měřit prostě nedá. Proto se nelze divit tomu, že vývojáři na podobné žehrání nedají.

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Call of Duty: Modern Warfare Remaster

Tím ale nechci Modern Warfare odepisovat. Naopak, při pohledu na remaster srdce věrného fanouška zajásá. Vývoj mělo na starost studio Raven Software. To má na svém kontě sice takové klasiky jako Jedi Outcast, Soldier of Fortune nebo Hexen, od dob prvních Black Ops však funguje jako podpůrné studio pro vývoj Call of Duty titulů.

Remasterovaná verze Modern Warfare se od originálu z roku 2007 přitom liší na první pohled. Nasvícení, textury, animace, i zvuk prošel kompletním přepracováním, aby hra vypadala téměř deset let po vydání k světu. Kolik lidí bude hrát ve výsledku multiplayer, bude ještě zajímavé. Štěpení komunity je nasnadě, a ačkoliv Infinity Warfare nakonec stejně bude hranějším titulem, existence remasteru mu rozhodně na počtu aktivních hráčů nepřidá.

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Premiéra od dlouholetého studia

Pravda je taková, že autorské studio Infinity Ward přistupuje k letošnímu dílu s možná až příliš velkou pokorou a nejistotou. Aby také ne. Od dob Modern Warfare se změnilo k nepoznání. Největší exodus se odehrál po vydání druhého dílu, v rámci kterého odešla prakticky polovina týmu následujícího tahouny Jasona Westa a Vince Zampellu. Ti dále založili studio Respawn stojícího za konkurenční střílečkou Titanfall.

Zásadní odchody však nebraly konce. Během následujících let odešly další klíčové postavy, a to veteráni jako Robert Bowling nebo Mark Rubin. Oslabené studio Infinity Ward se nakonec úplně spojilo s kolegy z Neversoftu, aby dostatečně navýšili kapacity. Do týmu přišli mimo jiné i zkušení vývojáři z Naughty Dog (Uncharted, The Last of Us) Jacob Minkoff a Taylor Kurosaki, kteří byli dosazeni na klíčové pozice pro vývoj kampaně letošního dílu.

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare

Mlžení a zklamání

Popravdě řečeno, pondělní představení hry toho příliš zajímavého nepřineslo. Zmínění autoři kampaně hovoří o zapamatovatelných postavách, emocích a věrohodnosti. Věrohodnost jde ale v případě vesmírného válčení evidentně stranou. Co se emocí a postav týče, autoři CoD se jimi zaklínají rok co rok, praxe však bývá většinou přesně opačná. Kdo hrál Ghosts a pamatuje na to, jak skvělý příběh vývojáři slibovali, ví své.

Souboje ve vesmíru zní už podstatně zajímavěji. Ano, i do vesmíru již série nakoukla v Ghosts, ale potenciál na neokoukanou akci v bombastickém stylu tu stále je. Soudě podle zdrženlivého tónu autorů, kampaň se nejspíš bude držet klasického schématu, bez kooperativní složky. Vizuál je spíše zklamání. V traileru připomene především Advanced Warfare s o něco horšími obličejovými animacemi postav.

Série Call of Duty

Call of Duty (2003) - Infinity Ward

Call of Duty: United Offensive (2004) - Gray Matter

Call of Duty 2 (2005) - Infinity Ward

Call of Duty 3 (2006) - Treyarch

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007) - Infinity Ward

Call of Duty: World at War (2008) - Treyarch

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009) - Infnity Ward

Call of Duty: Black Ops (2010) - Treyarch

Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011) - Infinity Ward/Sledgehammer Games

Call of DUty: Black Ops 2 (2012) - Treyarch

Call of Duty: Ghosts (2013) - Infinity Ward

Call of Duty: Advanced Warfare (2014) - Sledgehammer Games

Call of Duty: Black Ops 3 (2015) - Treyarch

Call of Duty: Infinity Warfare (2016) - Infinity Ward

O multiplayeru zatím nevíme zhola nic. Má se však držet klasické hratelnosti, tudíž velkých bitev v raketách se nejspíš nedočkáme. Na druhou stranu boje na vesmírných stanicích a jiných planetách znějí skvěle. Vůbec by nebylo na škodu, pokud by do map opět přibyly dynamické prvky a momenty jako tomu bylo v Ghosts nebo Advanced Warfare. Vesmír zde skýtá řadu možností, což platí i o zajímavých bonusech za zabití nepřítele v rámci scorestreaků.

Potvrzena byla také vylepšená mobilita zahrnující dvojité skoky. Ta bude nejspíš fungovat podobně jako ve dvou posledních dílech. Charakteristickým znakem her od Infinity Ward jsou o něco rozlehlejší mapy. Autoři však zmiňují inspiraci posledními Black Ops, které jsou přesným opakem tohoto přístupu.

Call of Duty: Black Ops 3
Black Ops 3 - Awakening
Black Ops 3 - Awakening

Call of Duty: Black Ops 3

Zatratí tedy nakonec studio svůj rukopis? Trochu to tak vypadá. Nejnepříjemnější překvapení totiž představuje oznámený zombie mód, který Infinity Ward do své hry zapracují vůbec poprvé. Fantasticky nápaditá Spec Ops kooperace v druhém a především třetím Modern Warfare patřila přitom k naprostým vrcholům série a v rámci vesmírného válečnictví by podobný režim byl jistě zajímavější než donekonečna omílané zombie. Pikantní přitom je, že autoři zahodili i mimozemský mód Extinction z Ghosts, který by zde paradoxně dával smysl.

Infinity Warfare to bude mít ohromně těžké. Nejenže bude na konci roku soupeřit o fanoušky s novým Battlefieldem, rozšířenou Destiny a nejspíš i druhým Titanfallem. Hra půjde i proti svému vlastnímu stínu v podobě remasterované Modern Warfare. Více se dozvíme již v červnu na výstavě E3 v Los Angeles.





Nejčtenější

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Pimax: The World's First 8K VR Headset
Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Fallout: New Vegas
Ve Falloutu měla být svatba ve vegaském stylu, nezbyly na ni peníze

Vývojáři z Obsidian původně plánovali, že hra bude mít podtitul Sin City, že umožní hráčům vybrat si rasu hlavní postavy a dokonce chtěli ve hře zorganizovat...  celý článek

Další z rubriky

Kniha Masquerade od Kita Williamse
Největší podvod v dějinách videoher. Neuvěřitelný příběh hry Hareraiser

Lidé dnes mají často pocit, že se je výrobci videoher snaží jen podvést a vylákat z nich peníze. Ovšem nad neuvěřitelným příběhem počítačové hry Hareraiser z...  celý článek

Angry Birds
Trnitá cesta tvůrců Angry Birds mezi elitu

Finská společnost Rovio Entertainment plánuje vstup na burzu, kde by mohla dosáhnout ceny zhruba 44 miliard korun. To není špatné na firmu, kterou v roce 2003...  celý článek

Destiny 2
Rady, jak se připravit na spuštění velkolepé sci-fi Destiny 2

Přinášíme informace o přesném času spuštění týmové sci-fi akce Destiny 2, doporučení ohledně volby postav, nové informace o délce hry a zákulisní tipy pro...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.