Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Video odhalilo, proč DOOM vznikal osm let

  17:27aktualizováno  17:27
Interní rošády, komplikovaný vývoj i opakované restarty projektu vedly k nadstandardně dlouhé tvorbě čtvrtého DOOMu. Zdá se však, že výsledek stál za to. Průměrné hodnocení letos vydaného čtvrtého dílu se totiž pohybuje okolo 85 %.

Alternativní obal hry Doom | foto: id Software

Vývojáři ze společnosti id Software ohlásili DOOM v roce 2008, většina světa si však na oficiální ukázku počkala dalších sedm let. V mezičase unikly materiály ze zrušené verze, jejichž pravost však tvůrci tehdy nepotvrdili (podívejte se).

Zákulisí vývoje poodhalil teprve dokument DOOM Resurrected, který vznikl díky komunitním příspěvkům na serveru Patreon. O práci na hře tam hovoří někteří z předních vývojářů. A její vznik se neobešel bez zlé krve.

Po restartech totiž ze studia někteří lidé odešli a další firma propustila kvůli jejich neochotě přijmout nové směřování.

DOOM v prvních letech vznikal jen v malém týmu a práce na hře se tak příliš neposouvaly. Celá firma se na hru začala soustředit teprve po vydání hry Rage v roce 2011.

Právě tu ostatně uniklé záběry ze zrušené verze DOOMu připomínaly. Jenže Rage skončil jako komerční propadák a dost možná tím podobu DOOMu zachránil.

Zrušená verze interně označovaná jako DOOM 4 (1.0) více připomínala filmový zážitek. Kladla důraz na příběh, setkat se bylo možné s řadou postav a její prostřední bylo odlišné. Soustředila se na globální dopad démonické invaze na zem a roli nemluvného mariňáka tak upozaďovala.

Ve hře jste se pohybovali v postapokalyptických ulicích, dění bylo značně skriptované a před nepřáteli se mnohdy bylo třeba krýt. Řada protivníků navíc v úvodních fázích hry byla spíše variací na zombie.

Titul byl realističtější a značně se odkláněl od dědictví série. Vývojáři tak zpětně tvrdí, že projekt nepůsobil jako DOOM. Mezi lety 2011 a 2013 proto práce na hře dvakrát restartovali. Bylo třeba učinit krok zpět a zkoumat, co jsou základní prvky série.

DOOM
DOOM
DOOM

Restartovaný DOOM vydaný v roce 2016.

Nakonec se přiklonili k frenetické akci, ve které není třeba přebíjet a nevyužíváte opatrný postup či neustálé krytí se za objekty. Titul měl tempem připomínat první dva díly, vizuálně se pak inspiroval spíše v třetím DOOMu.

Při práci na finální verzi vývojáři téměř všechen předchozí obsah zahodili. Zůstala jen kostra systému, ze kterého vznikly brutální dokončovací údery zblízka (glorykills). Ta však nebyla zdaleka tak propracovaná a svižná, jak ji známe z vydané hry.

Za zmínku stojí také fakt, že nový DOOM tvůrci ukázali již na akci QuakeCon v září 2014. A ačkoliv promítání navštívily stovky lidí, záznam z ní nikdy neunikl. Veřejnost tak hru mohla posoudit poprvé v roce 2015.

Autor:




Nejčtenější

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Další z rubriky

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Phantasmagoria (PC)
Hrajete někdy retro? Co jste si pustili naposledy?

Vracíte se ještě ke starým hrám, nebo se naplno věnujete hraní současné produkce?  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.