Hra Star Citizen patří mezi největší úspěchy komunitního financování.

Hra Star Citizen patří mezi největší úspěchy komunitního financování.

Komunitní financování je dar nebeský, má ale i stinné stránky

  • 10
Největší server pro komunitní financování Kickstarter změnil pravidla pro tvůrce projektů. Snaží se tak předejít situacím, kdy vývojáři svůj koncept zafinancují, ale po prvním problému se hry už ani nedotknou.

Takových projektů totiž v poslední době přibývá a na komunitní financování vrhají temný stín. Servery jako Kickstarter přitom mnohdy umožňují vznik unikátních vizí, které by investor či tradiční vydavatelství nezafinancovali.

Právě Kickstarter proto upravil smluvní podmínky. Nová verze vešla v platnost 19. září a pro tvůrce znamená zásadní změnu. Šéf a spoluzakladatel Kickstarteru Yancey Strickler přiznal, že v pravidlech byla trhlina. Neřešila totiž povinnosti a postupy pro zkrachovalé projekty.

Ale tato trhlina už nadobro zmizela. Tvůrce nově musí projekt nejen dokončit, ale i splnit všechny závazky lidem, kteří na něj přispěli. Pokud to není z jakéhokoliv důvodu možné, existují směrnice pro další postup.

Tvůrce nyní musí provést rozbor financovaní. Přispěvatelům musí být jasné, jak jejich peníze využil. Klíčové je popsat pokrok, který projekt zaznamenal a vysvětlit, co stálo za neúspěchem. A autoři projektu by také měli dokázat, že peníze skutečně vynaložili na jeho tvorbu.

Díky komunitnímu financování možná vznikne střílečka Reflex ve stylu série Quake.

Celé vyrozumění by mělo být předloženo co nejdříve od ukončení vývoje. Tvůrci by také měli vrátit veškeré zbylé peníze, případně komunitě navrhnout alternativní plán, jak jejich příspěvky využijí.

Nadějných, ale nedokončených projektů totiž Kickstarter zažil již celou řadu a na ty nejzajímavější se podíváme blíže.

Projekty, které vzala voda

Nejnovějším přírůstkem je šermířský simulátor Clang, který v roce 2012 vybral úctyhodných 500 tisíc dolarů (zhruba deset milionů korun). Autorem projektu byl spisovatel Neal Stephenson, který komunitě vzkázal, že projekt jednoduše nebylo možné ufinancovat jen z vybrané částky. To je pro vývojáře bohužel častý argument.

Špatné rozpočtování může být osudné i pro menší nezávislé vývojáře, kteří si dobře nespočítají, kolik můžou stát jen samotné mzdy zaměstnanců. Hořkou porážku zažila třeba populární skupina youtuberů Yogcast, která se proslavila hlavně vtipnými videi ze světa Minecraftu.

Na Kickstarteru se rozhodli propagovat svůj projekt Yogventures! Hra je svou svobodou podobná právě zmíněnému Minecraftu. Snad díky popularitě skupiny na svůj titul vybrali přes půl milionu dolarů, tedy okolo deseti milionů korun.

Koncepční obrázek k šermířskému projektu Clang, který se vývojářům nepodařilo dokončit.

Vše působilo jako z pohádky. Jenže pak přišlo na první útraty i mzdy a projekt zkrachoval. Hra byla podle tvůrců příliš velkolepá a očekávání nerealistická.

Údajně došlo také k rozepřím se zaměstnanci, někteří z nich totiž jen inkasovali peníze a na vývoji se dál nepodíleli. Yogcast se tak s přispěvateli (používá se pro ně anglický termín backer) rozloučil výpisem nákladů a ujištěním, že o své odměny nepřijdou.

Polovičatá vítězství

Broken Age, úspěšný kickstarterový projekt od Double Fine Productions, žádal od fanoušků 400 tisíc dolarů. Vize však lidi nadchla natolik, že projektu darovali mnohonásobně více. Ve výsledku se vybralo téměř 3,4 milionu dolarů (kolem 68 milionů korun).

Projekt tedy měl být za vodou, jenže nebyl. Double Fine hru nakonec museli rozdělit na dvě části a z prodejů první části dofinancovat vývoj druhé. Při pohledu na původní částku 400 tisíc dolarů je až k nevíře, jak moc rozpočet nabobtnal, nebo spíš jak moc se Double Fine přecenili.

Broken Age

Tak trochu polovičatě se tváří mnoho her, které se nakonec z Kickstarteru probojují až do distribuční sítě. Bohužel tomu tak je i u ambiciózního nástupce Total Annihilation. Tím je titul Planetary Annihilation, který vyšel oficiálně na začátku září. Ale slibovaných kvalit zatím nedosahuje a my můžeme jen doufat, že se vývoj znenadání neutne.

Třetina dodrží slib

Na serveru Evil as a Hobby se objevila zajímavá analýza titulů zafinancovaných na Kickstarteru v letech 2009 až 2012. Pouze třetina herních vývojářů opravdu dodržela to, co původně slíbila.

Osm procent her vyšlo jen „částečně“, mnohdy rozdělených na více kapitol. Třeba jako v případě Broken Age. Dvě procenta se na neurčito uspala a tři procenta jsou oficiálně zrušená.

Můžeme si říkat, že ne vždy mohou vývojáři sliby dodržet. Existují však rozdíly mezi studiem, které finance získá od vydavatele, a studiem, které peníze vybere od fanoušků. Přinést v tomto případě osekaný, nebo jinak vypadající produkt, je tak trochu podfuk.

Planetary Annihilation

Riziko přetrvá

Komunitní financování nikdy nebude bez rizika. Není to obchod, kde si koupíte hotový titul a začnete zvesela hrát. Je to místo, které má lidem pomoci uskutečnit jejich vize. Na takový projekt můžete čekat i léta a nemusíte se ho vůbec dočkat.

To je riziko komunitního financování. Je jisté, že nové podmínky užití budou pro nezávislé vývojáře větším rizikem než kdy dřív. Na druhou stranu se snad zamezí projektům, které po čase oznámí „Je nám líto, ale nevyšlo to. Hra nebude“ a zmizí do propadliště dějin. A takových bohužel není málo.