Konec herního monopolu se rychle blíží

  • 147
Po letech vyčkávání a nadějí, kdy půjdou ceny originálních her dolů a jejich samozřejmou součástí se stane česká lokalizace, přišlo rozhřešení pro všechny, jejichž peněženky dosud trpěly. Na český trh totiž vstupuje nový silný hráč, velká firma, která co si umíní, to také dokoná. Díky ní by měla přijít Cenega o dominanci na trhu.

Po letech vyčkávání a nadějí, kdy půjdou ceny originálních her dolů a jejich samozřejmou součástí se stane česká lokalizace, přišlo rozhřešení pro všechny, jejichž peněženky dosud trpěly. Českému trhu slibuje záplavu novinek a příznivé ceny společnost, jejíž jméno a dosavadní výsledky jsou dostatečnou zárukou toho, že co si umíní, to také dokoná: AT Computers, jeden z největšíchí distributorů IT v České republice, se stává distributorem her na českém trhu. Díky obrovské distribuční síti prodejen a jeho politice by nyní měly být hry přístupné opravdu každému.

„Jedná se nám především o distribuci kvalitních herních titulů za přijatelné ceny pro hráče i nehráče všech věkových kategorií za přijatelnou cenu a s hlavní devizou kompletní české lokalizace,“ uvádí se v tiskové zprávě AT Computers. Onou nízkou cenou pak firma myslí 1000 korun za kompletně do češtiny lokalizovanou novinku, kterých by mělo být několik měsíčně. Na českém trhu se tak zlepší cenová i jazyková dostupnost počítačových her ve špičkové kvalitě.

O tom, že AT Computers nehodlá distribuovat žádné béčkové hry, svědčí také seznam titulů určených k distribuci exkluzivně právě pod křídly této společnosti v únoru a březnu. Již 22. 2. 2002, tedy v den vstupu AT Computers na herní trh, se v obchodech objeví kompletně v češtině pokračování oblíbené adventurní série Polda 4 od Zima Software za 599 Kč, nejlepší arkáda roku 2001 podle čtenářů i redakce BonusWeb Rayman M za 999 Kč a ekonomická strategie Europa Universalis II za 999 Kč. Kromě toho budou v tento den neexkluzivně uvedeny do prodejní sítě AT Computers a jimi nasmlouvaných prodejců i částečně lokalizované hry Evil Twin: Cyprien’s Chronicles a Rogue Spear: Black Thorn (obě 999,- Kč), Ghost Recon a nejlepší simulátor roku 2001 podle redakce i čtenářů BonusWebu IL2-Sturmovik (obě 1199,- Kč) a Kohan: Immortal Sovereigns, Myst 3: Exile - sběratelská edice (obě 1499,- Kč). V březnu by pak měli na trh přijít kompletně lokalizovaní Wiggles, Heroes of Might and Magic IV (obě 999,- Kč) a Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor (cena není stanovena), podle zástupců AT Computers se jedná i o dalších.

Jak už z výše uvedených titulů vyplývá, AT Computers se rozhodli dělat to, co umějí dobře (distribuci a prodej počítačových her koncovým zákazníkům a obchodním řetězcům), zatímco dovoz her do Čech, jejich lokalizaci, marketing a další věci s uvedením na český trh související nechali na starosti jiným firmám znalým v této oblasti. Konkrétně to jsou na trhu se usazující Playman s exkluzivitou na všechny tituly od Ubi Softu a ze sousedního Polska přicházející CD Project. Tento model je trošičku odlišný od konkurenční Cenegy, která je přímo svázaná s maloobchodní sítí prodejen JRC (nejen exkluzivní smlouvou), ale dodává také hry do obchodních řetězců a prodejen. Cenega, respektive lidé v jejím vedení, se tedy snaží veškerou marži pro dovozce, distributora i prodejce urvat sami pro sebe. Nakolik tedy bude model AT Computers úspěšný, když v celém procesu figuruje více složek pracujících s nižšími maržemi a výrazně nižší koncovou cenou pro zákazníka, ukáže až čas.

Dalším důležitým faktorem jej dostupnost titulů. Již dnes je jisté, že hry dokáže AT Computers prosadit v následujících sítích: Elektrocity, Carrefour, DatArt, OK, Makro, Hypernova, síť prodejen Comfor, síť prodejen AutoCont, síť prodejen Triline, velká knihkupectví v České republice a řada menších obchodů, které jsou smluvními partnery ATC. Samozřejmostí pak jsou internetové obchody včetně našeho GameStore.cz. Znamená to tedy, že kdyby začal AT Computers s distribucí her nyní, najdete jím nabízené tituly zhruba ve dvou tisících prodejnách po celé republice. A v jednání jsou prý další řetězce a hypermarkety.

Než se ale projeví úspěšnost či neúspěšnost tohoto modelu, my se budeme moci radovat. Proč? Nejen z nízkých cen, ale i z více lokalizovaných titulů a zejména z toho, že Ceneze skončí zlatá éra drancování české hráčské veřejnosti právě v důsledku tvrdého konkurenčního boje. AT Computers je totiž jedním z největších distributorů IT v České republice a zároveň největším lokálním výrobcem počítačů. V roce 2001 dosáhla tato firma obratu 3.35 miliard korun, což představuje 30% nárůst oproti roku 2000 a zároveň finančně mnohonásobně silnější společnost než je Cenega (obrat cca 200 milionů korun). Pro AT Computers navíc nejsou zisky z her prioritní jako pro Cenegu, AT je totiž bere jako doplnění a podporu svých stávajících aktivit týkajících se prodeje počítačů a herních periferií.

Vzhledem k tomu, že jde podle našeho názoru o velice významný a přínosný krok pro českou hráčskou veřejnost, chtěli jsme o něm vědět co nejvíce a požádali jsme o krátké interview místopředsedu představenstva a marketingového ředitele společnosti AT Computers Aleše Kilnara.

Dobrý den. Co vás vedlo k rozhodnutí distribuovat v České republice počítačové hry, ačkoliv se na nich podle dosavadních distributorů zbohatnout v žádném případě nedá?
Vidíme v tom perspektivní obchod, který úzce souvisí s tím, co už děláme teď - distribuce IT. Český trh má potenciál velmi rychle několikanásobně zvýšit prodeje a to i v případě nižší koncové ceny, na níž jsou zákazníci zvyklí.

Co si od tohoto vašeho rozhodnutí slibujete?
Kromě zisku ze samotné distribuce zábavního SW, si slibujeme posílení naší pozice do segmentu hráčských počítačů a posílení prodejů distribuovaných herních periferií.

Můžete naznačit, s jakou strategií prodeje vstupujete na náš herní trh?
Budeme se soustředit na omezený sortiment her s důrazem na vysoký objem od jednoho titulu. Chceme prodávat pouze plně lokalizované tituly podpořené kvalitním marketingem.

Jak vidíte svou šanci prorazit zdejším trhu, jemuž dosud i přes více či méně úspěšné snahy několika firem již řadu let kraluje dominantní Cenega?
Myslím, že na českém trhu je místo pro několik distributorů zábavného software. Jsme na startu nové aktivity a vůbec bych si v této fázi netroufal komentovat zavedené firmy.

Můžete prozradit, čeho byste chtěli na českém trhu dosáhnout, jaký podíl byste chtěli ukořistit a co všechno pro to hodláte udělat?
Chceme dosáhnout rozumného podílu na trhu (20-30%). Primárně chceme využít nastartovaného obchodního modelu s velkým podílem elektronického obchodu směrem na prodejce zábavného SW, efektivní logistiky a dobrého finančního zázemí naší firmy.

Myslíte si, že k dosažení toho je potřeba utrhnout nějakou část koláče existujícím distributorům, nebo se domníváte, že hry dostanete svými kanály i k novým zákazníkům a rozšíříte tak jejich dostupnost v České republice?
Chceme se opřít o nové tituly, které stávající distributoři nemají k dispozici a určitě přidáme lepší penetraci do segmentu tradičních prodejců výpočetní techniky.

Děkuji za rozhovor a přeji vám hodně štěstí.