Rok 2010 přináší dvě zásadní herní technologie: trojrozměrné zobrazení ve spojení se speciálními televizory či počítačovými monitory a pohybové ovládání. Podle šéfů herních firem představují potenciál k prodloužení životaschopnosti konzolí PlayStation 3 a Xboxu 360. Vydání nových konzolí ale neoddálí. Jejich čas nastane podle odborníků už za dva roky.
S dvou až tříletým odhadem čekání na nové herní konzole přišel David Reeves, bývalý šéf Sony v Evropě a nynější evropský šéf Capcomu. Stejný názor má i marketingový ředitel Ubisoftu Murray Pannel. Reeves přitom zdůrazňuje, že nepůjde pouze o zvýšení výkonu hardwaru, ale že nové konzole přinesou i nové způsoby ovládání daleko pokročilejší než připravované technologie Kinect nebo Move.
Na Sony Move prý Japonci pracovali už před pěti lety. Na vývoji dalších možností interakce lidí a elektroniky pracují vědci nepřetržitě.
Ubisoft očekává rychlý nástup televizorů s podporou stereoskopického 3D zobrazení a s tím spojené změny v herním hardwaru. Počítat bude nutné nejen s vyšším výkonem, ale v ideálním případě i s kamerami, které snímají pohyb a úhel pohledu hráče a podle něj upravují obraz. Jen tak bude možné vytvořit kvalitativní skok: od pseudo 3D k virtuální realitě s možností opravdu vykouknout z poza rohu.
První Xbox nebo Wii
Nejvíce o nové generaci herních zařízení mluví Sony a již zmíněný David Reeves, kterého se Sony pojí dlouhá historie. Je to paradoxní, protože Sony nemluví příliš o vlastním novém hardwaru, ale o konkurenci.
Nejjednoznačněji se zatím vyjádřil Shuhei Yoshida, šéf herních vývojářů patřících pod hlavičku Sony Worldwide Studios. Podle něj sice výrobci konzolí nechtějí mluvit o budoucím hardwaru, ale při pohledu zvenčí je téměř jisté, že s novými konzolemi přijde nejdříve Microsoft a Nintendo a Sony je bude následovat. Důvodem pro tento vývoj má být skutečnost, že Microsoft uvedl na trh Xbox 360 před Sony a fakt, že Wii je technologicky zastaralé, nezvládá ani obraz ve vysokém rozlišení a kvalitní online služby.
Samotné Sony přiznává práci na nové generaci herních zařízení jen nepřímo, a to opět ústy Shuhei Yoshidy. Podle něj budou vývojáři vstupovat do diskuse o konceptu nových herních zařízení už od začátku, aby se Sony vyvarovalo chyby, která ještě dnes negativně ovlivňuje celou platformu PlayStation. Touto chybou je příliš komplikovaný systém, pro který je obtížné vyvíjet hry.
Už nyní je jisté, že nové konzole budou nabízet několikanásobné množství operační paměti ve srovnání se současnými stroji. Větší účast vývojářů na přípravě nového hardwaru si jako prioritu vytyčil současný šéf Sony Computer Entertainment Kaz Hirai. Yoshida má na starost tuto spolupráci zajistit, a díky tomu ví o chystaném hardwaru Sony opravdu hodně.
Pro vývojářský magazín Develop šéf Sony Worldwide Studios prozradil jen, že Sony má spoustu aktivit, o kterých veřejnost neinformuje a že některé z nich se samozřejmě týkají i hardwaru. Zároveň ale zopakoval marketingovou mantru Sony, podle které je Sony hardwarově nejvyspělejší a tudíž dodrží desetiletý životní cyklus. Je ale pravděpodobné, že značnou část z těchto deseti let bude PS3 trávit jako výběhová hračka, která ale splní úlohu blu-ray přehrávače nebo domácího multimediálního centra.
Pohyb rozhodne
Jak rychle se dočkáme nových herních konzolí, ovlivní spousta faktorů. Strategii Sony, Microsoftu i Nintenda nepochybně ovlivní to, co udělají její přímí konkurenci. Zajímavé bude sledovat, jak Nintendo uspěje s kapesní hračkou Nintendo 3DS a zda Sony zareaguje představením nástupce kapesní PlayStation.
Pokud se Sony i Nintendo v následujícím roce budou soustředit na kapesní trh, bude mít Microsoft větší prostor pro utržení trhu pro sebe s novou "velkou" konzolí. Stejně tak ale může překvapit Nintendo: pokud budou nadále klesat prodeje Wii, a naopak na trhu uspěje Kinect od Microsoftu a Move od Sony, tlak akcionářů firmu přiměje k uvedení následovníka.
Z pohledu hráčů by ale nejzajímavější situace nastala ve chvíli, kdy Microsoft i Sony při zahájení prodeje svých pohybových ovladačů tvrdě narazí. Jak Kinect pro Xbox s pohybovým ovládáním her a hlasovým ovládáním multimediálních funkcí, tak Sony Move s kombinací kamery a pohybových senzorů se schopností zprostředkovat skutečné trojrozměrné hraní, má sloužit jako živá voda pro stávající konzole a prodloužit jejich setrvání na trhu. Pokud to nevyjde a prodeje půjdou dolů, budou muset obě firmy sáhnout k dramatickým krokům – uvedení nových produktů.