Konzole míří do propasti dějin

  • 107
Nejhranější hry světa? Na Facebooku! Sony navíc slibuje ovládání her třeba vařečkou a Take Two se zbavují závislosti na GTA.

Není to tak dávno, co jsme se věnovali problematice sociálních her na webech typu Facebook a Myspace. Analytici odhadují, že už letos provozovatelé jednoduchých her v sociálních sítích vydělají na reklamě a mikrotransakcích až půl miliardy korun s minimálními náklady. Tenhle trend se analytikům podařilo vysledovat opravdu přesně. A provozovatelé sociálních her hlásí další úspěchy a jeden z nich dokonce pohřbívá celou platformu herních konzolí. Protože pohřby moc nemusíme, začneme raději těmi úspěchy.

Mafia Wars

Zvyšováním počtu hráčů a posilováním svého postavení se může chlubit Zynga. Americká firma zaměřená výhradně na sociální hry v uplynulých dnech oslavila dosažení čtyřmilionové hranice aktivních hráčů své druhé nejúspěšnější hry Mafia Wars, a to pouhý rok po jejím spuštění.

Za posledních čtrnáct dní neklesl počet aktivních hráčů pod tři miliony. Za čtvrt roku se tak řady virtuálních mafiánů zdvojnásobily. Zvýšený zájem o Mafia Wars se projevil i v měsíčním souhrnu za červen. Zynga v měření sil na Facebooku získala hned dvě první příčky. První pozice stále patří online pokeru Texas HoldEm Poker s celkem 14 229 191 aktivními hráči. Mafia se pak z květnové čtvrté příčky dostala na stříbrnou pozici se ztrátou necelých dvou milionů hráčů. V desítce nejlepších titulů pak má Zynga ještě další dvě želízka.

Mafia Wars na iPhoneZynga se hráčům za přízeň odměnila „datadiskem“ pro Mafia Wars, který mafiány z New Yorku přenese na Ostrov svobody. Na Kubu přitom mohou jen aktivnější hráči, kteří dosáhli alespoň 35. úrovně. Od New Yorku (a ani od desítek dalších her) se kubánská mafie moc neliší, mění se jen reálie, kdy hráči neplatí udržovací poplatky za svůj vozový park, ale při plnění úkolů musejí rozdávat úplatky.

O originalitě vlastně nemůže být řeč už proto, že Mafia Wars jsou klon konkurenčních Mob Wars, jejichž autor už v únoru Zyngu zažaloval za porušení svých autorských práv, zatím bez výsledku. Zynga podobně okopírovala i hru na farmaření Farmville, která má měsíc po svém spuštění už polovinu hráčů co „původní“ Farm Town od společnosti Slashkey. Zynga za to vděčí hlavně kvalitnímu marketingu, který hráče nutí k aktivitě a zapojení přátel do hraní. I díky tomu se Mafia Wars přetahuje s Michaelem Phelpsem o první místo v počtu fanoušků na Facebooku. Je jich přes 2,5 milionu.

Smrt konzolí
PS3Nastal čas pro pohřební řeči. To je znamení, že přišla okurková sezóna a herní média vytvářejí titulky na základě rozhovorů s nejrůznějšími veličinami herního průmyslu. Tentokrát odborný server GamesIndustry zpovídal výkonného ředitele společnosti Playfish, která také spadá do ranku sociálních her v sociálních sítích.

Kristian Segerstrale v rozhovoru v podstatě pohřbil herní konzole s tím, že během pár let budou okrajovým zbožím pro okrajovou skupinu zákazníků. Důvod? Budoucnost prý patří sociálním hrám, a i když se jejich výrobci, zejména Microsoft, snaží o propojení se sociálními sítěmi, herní konzole prostě nemá každý. „Problém je zřejmý. Bez ohledu na to, jak sociální se budete snažit konzole udělat, nebude je vlastnit každý. Budete se moci spojit jen s přáteli, kteří mají Xbox 360,“ tvrdí Kristian Segerstrale, jehož společnost za 18 měsíců existence zaznamenala 100 milionů „instalací“ svých webových a iPhone her.

Ještě, než se pokusíme tato tvrzení rozebrat, přidáme ještě jedno kontroverzní vyjádření pana Segerstraleho. Podle něj totiž nebudou příliš drahá herní zařízení schopna soupeřit se snadno dostupnými a rozšířenějšími online službami, jako je Facebook. Ano, už tohle stačí, abychom se s úlevou usmáli. I drahá PlayStation 3 totiž stojí stejně jako notebook nebo PC potřebné pro připojení k internetu.

Samozřejmě, že PC umí mnohem více věcí než konzole, ale to je jiná pohádka. Ono totiž platí, že ne každý má herní zařízení, ale někteří lidé zase nemají doma počítač a v práci nebo ve škole hrát nesmějí. Segerstrale navíc předpokládá, že až stupidní herní principy nebude možné uplatnit i v rámci konzolí. To je samozřejmě ptákovina.

iPhoneKdyž se Mafia Wars mohou objevit pro iPhone, proč by se stejná hra nemohla dostat na Xbox Live? Ostatně Microsoft už ukázal, že sociální hry na Xboxu chce. Alespoň to tak vypadá z prvního pohledu na hříčku 100 proti jednomu, která spojuje spoustu lidí dohromady a zároveň má trochu hlubší herní princip než milionkrát ohrané webové tahové strategie.

A je jen otázkou, jak úzká bude integrace Facebooku v prostředí Xboxu 360. Microsoftu v podstatě nic nebrání, aby na Xboxu zpřístupnil Facebook v plnohodnotné podobě, včetně her. Tedy pokud se mu bude chtít zaplatit Adobe licenční poplatky za Flash. A to nemluvíme o tom, že na Xboxu má člověk možnost mnohem intuitivněji a rychleji komunikovat s protihráči přímo v průběhu hraní, webovky ke komunikaci zrovna nesvádějí.

V čem s panem Segerstralem naopak souhlasíme je odhad slabého místa sociálních her: „Jako jedinou hrozbu v našem odvětví vidím snahu příliš rychle získat ze zákazníků příliš mnoho peněz, což není dobré pro nikoho,“ tvrdí Segerstrale. Je to tak, příliš agresivní tlačení mikrotransakcí a výrazné omezení funkčnosti hry pro neplatící uživatele může sociální hry zabít. Naštěstí ne všechny, jen ty konkrétní, které to přeženou.

Sony a virtuální vařečka
NatalSony vytáhlo další trumf v nové bitvě o pohybové ovládání her, kterou Nintendo sleduje s pobaveným úsměvem. Po představení „kouzelných pohybových hůlek“ na E3 si totiž Sony nechalo patentovat technologii, která umožňuje „dynamicky namapovat předměty denní potřeby pro použití ve hře“.

V praxi to funguje tak, že hráč podrží vařečku, baseballovou pálku nebo hokejku před kamerou, a software nasnímaný předmět ve 3D přenese do virtuálního prostředí. Patentová žádost uvádí jako příklad třeba hrnek, sklenici, knihy a lahve.

Zdá se vám to povědomé? Možná za to může jiná předváděčka z E3, ta od Microsoftu. Ano, projekt Natal také umožňuje „naskenování“ skutečného předmětu kamerou a jeho přenos do hry. Viděli jsme to na ukázce s virtuálním chlapcem Milem, kterému hráčka podala kresbu na listu papíru. Pravda, nebylo to 3D, ale i tak máme pocit, že se tenhle patent stane terčem kritiky a několika žalob. Pokud ale Sony dodrží slovo a nový pohybový ovladač uvede na trh už příští rok, rádi si ho vyzkoušíme. Nasekat nějaké nestvůře na zadek velkou vařečkou je náš sen.

Take Two nezávisle na GTA
GTA 4Na své si v následujících měsících přijdou i analytici. Už s tím začali. Náš oblíbený Pachter například předpovídá, že v roce 2015 bude Xbox 360 na třetím místě v celkových prodejích. Důvodem má být malý podíl na japonském trhu. Nevymysleli jsme si to, to pan Pachter a jeho křišťálová koule. Když nic jiného, za šest let už tu bude další generace, ale to nevadí. N

aštěstí máme i jiné analytiky. Tak například Todd Mitchell tvrdí, že Take Two na tom budou letos finančně dobře i bez toho, aby vydali další díl Grand Theft Auto. Může za to lepší struktura nabídky her a velká očekávání, co se týká prodejů Bioshocku 2, Red Dead Redemption nebo Mafie II. GTA ale bude firmě i nadále vydělávat, v plánu jsou další placená rozšíření pro GTA IV a za dva roky se máme dočkat i GTA V.

Samotní Take Two se chlubí i úspěchy na poli sportovních her, kde konkurují výrazně větším EA Sports. Naposledy se Take 2 pochlubili prodeji dvou milionů kusů NBA 2K9. Díky úspěchu bude následovat nejen běžné pokračování, ale také speciální edice 2K10 pro PS3 a Xbox 360, která obsáhne speciální herní předměty, video ilustrující deset let vydávání basketbalových her a přístup k VIP online komunitě na XBL a PSN. Do prodeje se přitom má dostat jen 30 000 krabic.