Jednou z velkých pecek, která mě dokopala do kina, byl snímek Svět zítřka. Totální retro styl, ukazující představy autorů sci-fi z 30. let, byl úchvatný. Fakt, že jeden z launchových titulů PlayStation 3, Resistance: Fall of Man, je právě ve vizuálním šedohnědém retro a noir stylu, je příjemnou devizou. Škodolibci možná podotknou, že důvod je v šetření výkonu PlayStation 3, kde hra debutuje, ovšem to by byla křivda. Tahle hra je totiž opravdu pro depresivní děj laděná naprosto adekvátně.
Stejně jako šílený vědec a roboti doprovází Svět zítřka, Resistance je založena na dalším oblíbeném tématu autorů sci-fi předválečného období. Ano, správně, mimozemská invaze. Ideálně pak mimozemšťané, kteří mají odporný, děsivý vzhled a jedinou touhu. Podrobit si lidstvo nebo ho úplně vygumovat. V tomto případě se mimozemšťany opravdu podařilo postavit do toho nejhoršího světla. Odporní, zlí zabijáci, nakonec na koho by se vám střílelo s větší chutí, zvláště při vědomí, že prohra je prohrou celé lidské rasy?
V listopadu se utkají dvě velmi slibné hry.
Zajímavé, jak dvě hry konkurujících si konzolí využily tohoto tématu. Děj Gears of War pro Xbox 360 se sice odehrává na jiné planetě, ale cizáci jsou stejně jako v Resistanci takové nátury, že dát do ringu odzbrojeného zástupce jejich a lidské rasy, nevsadím na člověka ani jednu kunu. Podle evoluce sice inteligentní druh pozbývá dravčích znaků, ovšem jak Locusté z GoW, tak Chiméry z Resistance by schrouply i vzrostlého tygra jedním kousnutím. Tedy pokud by před nimi neutíkal s kvikotem a staženým ocasem rychlostí blesku.Zajímavá je i shoda okolností. Obě hry se poperou o zájem hráče, protože Microsoft se rozhodl Gears of War vpustit do arény v den launche PlayStation 3, tedy v okamžiku, kdy se Chiméry vyřítí na scénu, aby definitivně s lidstvem zúčtovaly. Resistance má jednu výhodu. Mezi hráči jsou FPS přece jen více oblíbené než hry, kde svého hrdinu vidíte. Metal Gear Solid je výjimkou potvrzující pravidlo, uvidíme, jak se poperou tyto hry. Pro GoW mluví excelentní Unreal Engine 3.0, pro Resistanci zase totální zábavnost zvláště u unikátních zbraní.
Jsme tedy v alternativní historii, největší hrůza historie se sice na svět vyřítila opět začátkem 20. století z Ruska, ovšem tentokráte to nejsou ruští komunisté, kdo by rád ovládl svět, ale pro změnu bizarní mimozemšťané. Vyzbrojeni palebnou silou, o které se lidem ani nezdá, pohodlně rozválcovali celou Asii a Evropu. Nyní je rok 1951 a na řadě je invaze do Velké Británie, o které si nechal Hitler zdát tolik marných snů. Britům jdou na pomoc chrabří hoši z USA. Ech, trocha invence by neuškodila, ačkoliv zase čekat pomoc válečníků z poloupírského afrického kmene Masajů by bylo naivní a hlavní hrdina Nathan Hale, není naštěstí prototyp klasického U. S. občana.
Střílejte za roh, smí se to.
Je zoufalcem, jenž přežil pokus o přistání americké vojenské pomoci na britských ostrovech. Přežil, aby stál čelem peklu. Protože tohle není bojiště, spíše dějiště masakru. Ze všech stran se řítí různé druhy Chimér, přičemž společná je všem jejich stoprocentní schopnost zabíjet. A nezáleží na tom, zda jde o vetřelcoidní potvory s dokonalými zbraněmi, malé či obrovské pavouky a nebo netvory, kteří jako kdyby vypadli z původní Války světů. Šance přežít je minimální, a právě proto se to musí podařit. I přes všechny zuby a superzbraně.Nedá mi nepřipomenout vizuální styl. Vše je laděné do depresivních barev, svět jako kdyby znal jen odstíny černé a hnědé, na jakoukoliv veselost zapomeňte. Těžko uvěřit, že tuto hru opravdu vytvořil Insomniac, tedy stvořitelé rozkošného dráčka Spyra a popletů Ratcheta s Clankem. Tentokráte zapomeňte na veselost či humornou nadsázku. Válka je nepříjemná, i když proti vám stojí "jen" vojáci, natož pak mimozemské stvůry, které jako kdyby vypadly z hororu. Všechna čest za jejich design, vydařil se. Až se na vás vyřítí z temnot kanalizace nebo zaplaví celou louku, nebude vám do zpěvu. Ano, jsou dost rychlí.
Nejenom design Chimér zaslouží pochvalu, Insomniac zabodoval i nápady v oblasti zbraní. Taky vám lezlo na nervy, že náboje letí vždy rovně, maximálně pak v podobě granátu po balistické křivce, ale střelba za roh je nemožná? Co byste říkali zbrani, kterou namíříte na specifický bod, vypálíte celý zásobník a kulky zůstanou na určeném místě jako roj smrtících vos? Že to je vtip? Kdepak, přesně takovou zbraň máte možnost zcizit (proč to ošklivé slovo, jsme ve válce) Chimérám. Pak už jen zadáte cíl, kam se obsah zásobníku má zavrtat a mimozemské nestvůře nepomůže ani svěcená voda.
Online prý pojede jak namydlený blesk.
Již jsem zmiňoval fakt, že proti průměrné Chiméře nemáte v boji "muže proti monstru" šanci. Pokud vás tedy dostane do spárů, pořádně s ní zatřeste. A to je míněno doslovně, protože gamepad PS3, citlivý na pohyb přenese vaše zuřivé třesení do hry a jedině tak se vyhnete jinak fatálnímu útoku Chiméry. Zdá se, že Sony má plné zuby poznámek o tom, že citlivost na pohyb nebude na jejím ovladači využívaná. S ovladačem u Nintenda Wii můžete prý lovit virtuální ryby, ovladačem na PS3 pro změnu ztlučete mimozemskou nestvůru. Vyberte si. Bylo by docela zajímavé mít kamery v 40 bytech, kde budou hráči, kteří se utkají ve světě Resistance online a sledovat třesení ovladačem se zaťatými zuby, jen aby protivníka už vzal čert.Slíbených 40 hráčů v online světě je pro změnu ukázka toho, že hraní po síti tentokráte bude tvořit hodně velkou porci aktuální zábavy. Nezbývá než doufat, že připojení v Česku tentokráte nebude problém, protože svět Resistance je nesmírně lákavý pro to, abyste si v něm dali deathmatch. A možnost zahrát si za Chiméry je neodolatelným pamlskem. Takový zákusek v podobě pozemšťana musí být docela příjemnou motivací v online bitce. A k tomu to potěšení z unikátních zbraní, které z tradičního deathmatche udělá zábavu docela jiné kategorie.
Vývojáři slibují v singleplayeru pochmurný děj. Nevtipkují, nežertují, naopak vidíme, jak by skutečně mohl dopadnout střet s mimozemskou civilizací, který si naivní optimisté představují vždy jako setkání s dobrotivými anděly. Chiméry ve svém slovníku slovo lidskost nemají, neznají lidské emoce, zato jednu klíčovou vzbuzují. Ano, mám na mysli strach. Resistance je bez debat neuvěřitelně atmosférickou hrou. Hrou, ke které sednete a nedáte si pokoj, dokud budete schopni ovladač udržet v ruce. A o to autorům šlo.
Na závěr zamyšlení. Resistance není jen tak nějaká hra. Je to launchová hra pro údajně nejvýkonnější videoherní přístroj současnosti, tolik diskutovanou PlayStation 3. Skutečně se natolik vymyká po stránce vzhledu tomu, co nabízí konkurence? Zdánlivě nejsou příšery tak dokonalé, aby demonstrovaly výkon PS3, ovšem je nutné si uvědomit jejich počet, extreriérové bitvy, dokonalou herní fyziku. A hlavně zábavu. Takže upřímně řečeno, asi bychom jako launchovou hru viděli nejraději Killzone 2 v grafice legendárního renderu. Ale i tak se není třeba obávat. U téhle hry zůstanete pořádně dlouho a budete navýsost spokojeni. Protože nás nadchla a to o ní zatím zdaleka nevíme ani desetinu různých překvapení, která Insomniac slibuje.
Index očekávání: 90 %