Ať už se o Nintendu říká co chce, kromě vývoje nových originálních titulů si hýčká i celou řadu
nekonečných sérií, které s železnou pravidelností postupně uvádí na všech svých platformách. A v případě oslnivého úspěchu se nebojí mezi své osvědčené série přidat nějakou novinku. To byl případ jednoho z GameCube launch titulů, (pokračování výborné N64 hry) a je to i případ snowboardových závodů 1080° Avalanche, které jsou následovníkem úspěšného
Tehdy, na sklonku roku 1998, to byla jedna z prvních snowboardových her a pravděpodobně i díky jejímu úspěchu jsme se v následujících letech dočkali doslova laviny následovníků v čele s nejznámější SSX. 1080° Snowboarding oslnil na svou dobu nebývale věrnou grafikou, ale především přesným ovládáním a precizní fyzikou pohybu včetně realistických triků. Jenže se zlepšovala i SSX a náhoda tomu chtěla, že nové díly obou sérií vyšly prakticky ve stejný měsíc, před Vánoci 2003. Možná i proto se nevyhneme poměrně podrobnému srovnání obou titulů.
Při prvním pohledu na Avalanche jsme se nemohli ubránit mírnému zklamání. Vypadala… tak nějak normálně. Jenže stačilo pár minut a bylo nám jasné, že to tak jednoduché nebude. Zatímco se zaměřila na akrobatiku, 1080° se soustředí spíše na rychlost.
Všech 15 tratí, rozdělených do tří úrovní dle obtížnosti, je zaměřeno na rychlost a i triky, které v průběhu jízdy provádíte, slouží místo ke získání bodového zvýhodnění k nabrání rychlosti. Stisknutím levého postranního tlačítka se skrčíte a zrychlíte, ovšem za cenu menší manérovatelnosti. Zní to trochu primitivně, že? Jednoduchá hra to ovšem v žádném případě není. Nestačí vědět kdy zahnout, budete muset taky správně ustát skoky (v pravý čas se správně natočit a před doskokem pokrčit kolena). Kromě toho vás při sjezdu čekají četné překážky včetně vánice, padajících kamenů, hroutícího se dřevěného mostu a samozřejmě i proslulé laviny. Ta se obvykle spustí někdy v polovině jízdy a vy máte co dělat, abyste do cíle stihli dorazit před ní. Závěrečný závod režimu Match Race (kde jinak podobně jako v prvním dílu závodíte proti jedinému soupeři a to je trochu málo) je pak jedna velká lavina a nutno uznat, že jízda je to hodně vzrušující. Už kvůli nádhernému efektu třesoucí se obrazovky. Co se týče lavin, SSX nemá šanci.
Podobně SSX nemá šanci v přístupnosti. 1080° Avalanche se totiž neobtěžuje nastavováním účesu, čepice a nemusíte se zdržovat sledováním tanečku vašeho borce na vrcholku hory. Stačí pár tlačítek a jste ve hře. Dokonce i tratě, ač jsou kratší, mají svým způsobem lepší design (i když s námi asi kdekdo nebude souhlasit). 1080° je zkrátka o sjezdu, zatímco SSX je o parádičkách a často marné naději, že někam skočíte a najdete tam zkratku. Pokud jde o triky, SSX pochopitelně vede, ale Avalanche není zas tak úplně pozadu - A je skok, R je spin nebo flip v jakémkoliv směru a zbytek je grab. Jednoduché, ale intuitivní a funkční. V základním režimu je příliš nepotřebujete, ale chcete-li, vyhrajete si s nimi v Trick Attack módu. A aby toho nebylo málo, je tu ještě Gate Challenge nebo Time Trial.
Z herního hlediska tedy i přes počáteční rozpaky jednoznačně palec nahoru. A graficky? SSX 3
je opravdu nádherná záležitost, ale 1080° Avalanche je snad ještě o stupínek lepší. Efekty jsou neuvěřitelně realistické (s ledem a sněhem si lze hrát donekonečna a vývojáři Nintenda tu šanci zjevně nezahodili) a smysl pro detail nemá obdoby - každá úroveň má nejméně jeden „speciální“ okamžik, například bouřku, který vás zvedne ze židle a rozbuší vám srdce jako byste sledovali lesbické video s Wonderbra modelkami. Vzhledem k této podrobnosti není divu, že hra běží obvykle ve 30 snímcích za vteřinu, ale naštěstí se jen velmi zřídka dostane pod tuto snesitelnou úroveň. 1080° Avalanche je zkrátka jedním z nejhezčích snowboardových titulů - o tom není nejmenšího sporu.
A protože i co do hratelnosti má vedle svého velkého konkurenta nezanedbatelné přednosti, nemůžeme než obě hry ohodnotit stejnou známkou. 1080° Avalanche vám nevydrží na věky, spousta jejích předností je postavena na překvapení a to brzy pomine, i když čirá zábava vydrží. SSX 3 je zase bez diskuze „větší“ hrou (co také chtít jiného od EA BIG) a ačkoliv není tak precizně dotažená, je více postavena na tricích a má zajímavější multiplayer (když nic jiného, tak až pro čtyři hráče). Výběr je na vás.
1080° Avalanche |
Výrobce/Vydavatel |
Nintendo |
Platforma |
GameCube |
|
Multiplayer: |
ano, 4 hráči |
Vibrace/Analog: |
ano/ano |
Paměťová karta: |
ano, 3 bloky |
|
Verdikt: |
Rázná odpověď na rozpínavou politiku série SSX. |
|
|