Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koolomn – kostky jsou zase vrženy

  12:00aktualizováno  3. května 3:39
Po úspěšném Mizuguchiho dítku přichází další logický rychlík a jako na potvoru jsou jeho obsahem opět kostky. Bude se těšit stejné oblibě?

Koolomn Když jsem posledně použil Tetris jako úvod k toxicky návykovým Lumines netušil jsem, že se k oběma budu vracet tak brzy, coby k normě kvality v žánru logických rychlíků. A nutno poznamenat, že nebýt Lumines (kterým se podařilo dokázat, že i ten nejjednodušší koncept má i dnes šanci na slušný komerční úspěch), pozice Koloomn by byla nepochybně silnější. To ale hned nemusí znamenat, že nestojí za řeč. Výjimečné hry totiž nepadají z nebe a i lehce nadprůměrná hra s kvalitně odvedeným technickým zpracování může pro fandy žánru znamenat otevření peněženky.

Hrací plocha se kostkami plní neobvykle odspodu a neobvyklá je i samotná manipulace s nimi.

Koolomn Psát recenzi na logickou hru je dosti ošemetná záležitost. Nemůžete se rozepsat o takových věcech jako když recenzujete adventuru či RPG. To ale není zcela případ Koolomn. I minimální snaha se počítá a všech 8 komixových, klasicky ujetých hratelných postav má své příběhové pozadí. Byť jen v psané formě a maximálně strohé. Neliší se sice mezi sebou žádnými konkrétními vlastnostmi, ale ve hře proti počítači jsou protěžovány jednou z barev, která reprezentuje nějakou speciální akci. Ale o tom až později. Komixový styl je znát nejen z výrazu a animace postav, ale také v celkovém pojmutí herních menu. Zvuky se omezují na klasické pípy a kníky ruských elektronek. První dojem ze hry je na opačném konci stupnice dobrého vkusu než jsou Lumines. Příliš dětské, přebarvené, pro muže v nejlepších letech a v nejlepší formě (pro někoho jako jsem třeba já a Solid Snake) možná trochu i Koolomn přihřáté. Hudební podklad také jistě nevzešel z dílen Brichtova chlapáckého Arakainu, ale svou funkci plní se ctí a přestože nenabízí zdaleka takovou variabilitu jako v Lumines, iritovat vás nezačne, ani když se dostanete do pokročilého levelu.

Herní plocha vypadá jako klasické tetrisovské koryto podobných rozměrů. Ve hře pro jednoho hráče to znamená, že širokoúhlý displej PSP je aktivně využit méně než z jedné třetiny a nabízí se tudíž otázka, proč v tomto módu není použito vertikálně postaveného přístroje tak, jak to předvádějí některé homebrew aplikace. Hrací plocha se kostkami plní neobvykle odspodu a neobvyklá je i samotná manipulace s nimi. Po obrazovce se pohybujete čtvercovým kurzorem kterým označujete čtyři krychličky a stiskem tlačítka tuto skupinu otočíte po nebo proti směru hodinových ručiček. Ale proč vlastně, jistě se ptáte. Vaším úkolem je totiž donutit tímto pohybem krychličky k tomu, aby se vzájemně dotýkaly nejméně čtyři stejné barvy. Jakmile se tak stane, Koolomn krychličky se zatřepotají, zakňučí, poté zmizí a na jejich místo se propadnou ty, co byly nad nimi. Pokud tam tedy nějaké jsou.

Možná je to trochu zmatené, ale do základních pravidel hry vás uvede tutorial.

To nezní úplně na Nobelovku, přiznávám, ale to ještě není všechno. Pokud se vám podaří odmazat dvě a více skupin hned po sobě (to znamená že využijete kostek nad odmazanou skupinou) dojde ke kombu, které s sebou nese nejen vyšší příděl bodů, ale také se vám v sekvenci nové řady objeví kostka speciální. Existují tři druhy těchto zvláštních kostek, přičemž jejich objevení závisí na hodnotě posledního komba. Netřeba zdůrazňovat, že čím vyšší kombo, tím silnější druh speciální kostky dostanete. Tímto Koolomn způsobem hry jste schopni ve hře pro jednoho hráče docílit vysokého levelu a lepšího umístění v tabulce rekordů.

Ovšem ve hře pro dva hráče (ať toho druhého představuje kamarád nebo CPU) je strategie hry zcela odlišná. Zde se snažíte odmazat v jednom tahu co nejvíce kostek stejné barvy, protože právě tímto způsobem lze hru protivníkovi značně zkomplikovat. Odmažete-li velké množství modrých kamenů, soupeři na hrací plochu dopadne několik slepených kostek, odmažete-li fialovou, slepí se kostky přímo v hracím poli. Nebo pokud odmažete zelenou, soupeři se zrcadlově obrátí ovládání a jiné rošťárny, za které vám určitě poděkuje. Sice jsem nikdy nestačil v tom spěchu a nezastavitelném přívalu nových a nových řad kostek přemýšlet nad tím, jaké odmazané barvy by protivníkovi v dané chvíli nejvíce zaškodily, ale jinak než takto nelze vítězství dosáhnout. Zvlášť když vaše vlastní pole vypadá, jako by se vám na ně vylilo vteřinové lepidlo. Možná je to trochu zmatené, ale do základních pravidel hry

Klady a zápory

Plus Návykovost
Plus Několik herních modů
Plus Variabilita

Mínus Slabá prezentace
Mínus Jednoduchá, jednotvárná grafika

vás uvede tutorial a na zbytek přijdete snadno při samotné hře.

Koloomn nyní ovšem musí projít neúprosným sítem výběru. Pokud máte PSP, máte rádi logické rychlíky a navíc vám nestačí luxusní Lumines, potom je Koloomn pro vás. Variabilní přístup ke hře odvíjející se od toho, zda hrajete single nebo multiplayer (ad hoc) vynahradí slabší prezentaci a ne zcela dospělé pojetí.

Barvy a komba kostek

Červená – zvětšení kurzoru
Oranžová – pod kurzozem je hrací pole černobílé
Modrá – hodíte na oponenta několik velkých bloků
Žlutá – skrytí několika řad
Fialová – slepí kostky v hracím poli
Zelená – zrcadlové obrácení ovládání

Dvě komba – kostka se šipkou, která přebarví všechny kostky ve směru šipky
Tři komba – přebarví všechny sousedící kostky
Čtyři komba – odmaže všechny kostky jedné barvy z hracího pole

Koolomn
Výrobce/Distributor Artdink / 505 Gamestreet
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 150 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: S Lumines nesnese moc srovnání, ale pokud máte rádi logické rychlíky a oceňujete je jako nezbytné společníky v průběhu cestování, tak by vám tenhle ve sbírce chybět neměl.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...



Najdete na iDNES.cz