Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Král Graham se vrací do svého království

  12:00aktualizováno  6. prosince 10:20
Pamětníci série King’s Quest si povzdychnou, vzpomenou-li na první EGA dobrodružství krále Grahama v pohádkovém světě. Téměř dvacet let staré hry se nedají sehnat ani v obchodech ani v inzerátech! Naděje ale existuje. V oboru známý tým Tierra přichází s přepracovanými hrami firmy Sierra a není to jen o překreslené grafice!

Roberta Williams - zakladatelka adventur Podobu světa bez 3D akcelerátorů a Windows můžeme dnes jen domýšlet na základě hardwaru, který se jevil výkonně počátkem devadesátých let, kdy vývojová větev třetího rozměru převzala velení: 2D ručně kreslená grafika a DOS. V té době z adventurního undergroundu vystupovala do panteonu slavných vývojářů první jména, obvykle patřící buď do stáje společnosti Sierra nebo LucasArts. Ron Gilbert, Tim Schaffer, Roberta Williamsová, Al Lowe... Jejich hry po třinácti letech nevymizely z kolektivní paměti hráčů a každý, kdo se adventurami seriózně zabývá, umí odcitovat pět her s jejich pečetí i po probuzení ve tři ráno. Důvod takové nesmrtelnosti je nejen v pionýrském objevování možností daného žánru, ale svou roli hraje i tvorba herní mytologie, která v úplných neandrtálských dobách mohla popsat stovky prázdných stran. Roberta Williamsová to pochopila poměrně záhy, když v roce 1983 začala pracovat na hře King's Quest: Quest for the Crown o osudech krále Grahama v pohádkové říši. EGA grafika (16 barev, maximální rozlišení 640*350) nedokázala vyjádřit prostředí lépe než text, ostatně to je symptomatické pro většinu adventur, proto se ve hře hodně četlo anglické vyprávění a prokecávalo. A přemýšlelo. Na originálním přebalu krabice stojí: "...nasaďte si brnění a čapku chytrosti...," tedy něco, co by ani dnes nebylo od věci. Fundamentální základ 2D adventurám (v případě KQ šlo o 2,5D hru) byl položen.

King’s Quest I+II: o čem to je?

První King's Quest stejně jako všechny jeho další díly byla klasická pohádková hra určená hlavně dětem. Odehrávala se v království Daventry a jako sir Graham jste museli pomoci králi Edwardovi nalézt tři ztracené poklady - magické zrcadlo, štít a truhlici zlata. V následujících dvou letech vydala Sierra další dva díly této série. V roce 1995 to byl King's Quest II: Romancing the Throne (Sir Graham, coby novopečený král Daventry, musí nalézt tři klíče a osvobodit tak svou milou pannu Valanici uvězněnou ve vysoké věži) a o rok později pak King's Quest III: To Heir is Human (v hlavní roli se tentokrát objevuje mladík Gwydion, který musí uniknout ze spárů zlého černokněžníka a poté odhalit svou pravou identitu).
[více viz Historie adventurního žánru]

Williamsová se zanedlouho mohla radovat ze zaslouženého úspěchu a zjistila, že herní firmu Sierra nezakládala s manželem zbytečně. V dalších desetiletích se projevila jako schopná scénáristka a Sierru dovedla na špičku adventurní odnože her. Na dějově roztříštěném druhém díle King's Quest: Romancing the Throne spolupracoval již Al Lowe, který posléze emigroval k vlastní kultovní sérii o dobrodružstvích sukničkáře Larryho. V rozhovoru pro Gameport.cz (klikněte pro rozhovor) Al Lowe tvrdí, že od roku 1999 došlo k výraznému úpadku adventur a tím nahrává Charlesu Cecilovi (tvůrce Lure of the Temptress a série Broken Sword, klikněte pro rozhovor) a dalším velkým esům zmírajícího adventurního průmyslu. Jenže degradace oblíbeného stylu je něco, s čím se Hráč Vybíravý nesmíří, protože je od povahy nostalgik a rád by znovu zažil magické chvíle při objevování nových herních lokací a vymýšlení postupu v příběhu. Po celém internetu proto vzniklají projekty zabývající se resurekcí starých her na osmibity nebo PC a důležitou roli mezi nimi hrají právě znovuzrozená klasická dobrodružství. Sierrácké kusy jsou pro přepracování nejvhodnější, narozdíl od dopilovaných adventur LucasArts (Lucas Games) totiž ukazují mnohé cimrmanovské slepé uličky a nedokonalosti, které byly v průběhu času označeny za "nepotřebné". Někdo ale na ně musel přijít.

King's Quest VGA podle Tierry King's Quest EGA podle Sierry

Společnost Tierra je zřejmě nejzářivějším příkladem, kam to dvojka internet+amatérství může dotáhnout. Internetová komunikační rychlost zmenšuje svět a přibližuje lidi, amatérství zase vyplývá z nadšení. Dva amatérští návrháři, každý z jiné polokoule, se díky diskusním fórům dostali k myšlence vytvoření hry na motivy prvních kusů Roberty Williamsové a nezastavili se po překreslení grafiky, ale dokonce upravili příběh a dialogy. Za návod pro úpravu považovali těch devatenáct let tvrdého testování ze strany hráčů a recenze ve starých časopisech. Nejstarší hry se tak paradoxně stávají dokonalejšími a kromě příležitosti zahrát si je znovu poskytují jedinečný důkaz: herní historie nabízí tak hlubokou intelektuální studnu, že remaky ze samého dna nejsou označovány za vykrádání cizích nápadů. S výhledem na budoucnost v podobě koncentráku obydleného 3D akčními hrami můžeme jen konstatovat, že návrat logických příběhových her je jako objevení svatého Grálu. Ale proč nechávat práci na amatérech? Jednoduše: pro firmy velikosti Sierry už není lukrativní pracovat na menšinovém žánru vyžadujícím aktivní mozkovou spolupráci.

King's Quest King's Quest

Quest Studios

Název studia asociuje všechny série Quest od Sierry: Quest for Glory, King‘s Quest, Space Quest, Police Quest... Ve skutečnosti nejde o firmu přepracovávající vizuální podobu her, ale o manžele Lewandovské, kteří se zhlédli v sierrovkách a remixují jejich soundtracky do samostatných souborů. Hudba z téměř padesáti her se nachází volně ke stažení v MIDi formátu anebo ve verzi pod Rolandem MT-32 anebo samotným Rolandem. Kompletní soundtracky nabízejí až dvě hodiny nepřetržitě hrající hudby. Konečně můžete obdivovat umění chlapíků, co sami s jednou skříňkou a zesilovačem dokázali z několika speakerových tónů vymačkat maximum: Aubrey Hodges, Chris Braymen, Robert Holmes, Mike Dana a dalších.

Prvním kusem v řadě měl být parodický Royal Quest: Retrieving Lost Shit. Dva grafici a skriptaři, kteří si říkají Anonymní herní vývojář #1 a Anonymní herní vývojář #2, nezakrývali, že hra půjde tvrdě po idylické a veskrze pohádkové představě prvního dílu King's Quest, ale v polovině vývoje zjistili, že brát hru vážně je mnohem záslužnější a RQ zrušili ve prospěch seriozního remaku King's Quest v barvách a rozlišení klasické VGA: 256/320*200. Okamžitě po ohlášení projektu a předvedení grafiky zavítalo na oficiální stránky několik tisíc návštěvníků a když si po dokončení v srpnu 2001 hru stáhlo přes pět tisíc zájemců, přestali lidé z Tierry počítat. Bonusový třicetimegový dabing a sedmnáctimegový hudební modul si stáhlo přes tisíc hráčů. Monumentální úspěch nezávislého a neplaceného projektu překvapil všechny zúčastněné, dokonce vlastníci autorských práv (Sierra) šokovaně nepodnikli právní kroky, ačkoliv z jejich strany byl již VGA remake vytvořen na začátku devadesátých let. Tehdy šlo o tržní fiasko. Ohlasy na nový King's Quest decentně označme za velmi pozitivní, ačkoliv byly zatraceně extatické. Hra obsahuje nejen přijatelnou grafiku a výborný dabing (krále Grahama odrecitoval Josh Mandel, který daboval i King's Quest I VGA a King's Quest V), navíc je vytvořena ve stabilním enginu AGS (Adventure Game Studio), který je distribuován zdarma pro Windows i DOS a dále, hardwarově hra požaduje pouze procesor o rychlosti 233 MHz.

King's Quest I King's Quest II+

Sierračky povstávají z mrtvých

Ve stylu Quest for Glory přichází Hero 6
Opět Quest for Glory
Vzpomínáte na druhé dobrodružství Rogera Wilca? Tak tady je ve VGA (snad)!
Čistě fanovské pokračování Space Quest, v pořadí sedmý díl
King’s Quest 9! Je to možné?!

Dnes musí být majitelů nového King's Quest dobře přes deset tisíc, což by při převedení na české podmínky znamenalo neuvěřitelný úspěch. Anonymní vývojáři #1 a #2 se proto nezastavili a pokračovali remakem King's Quest II: Romancing the Throne - a zde vstupuje do hry zásadní modifikace herního příběhu. Původní hra z roku 1985 sice hráče upoutala, ale buď byla příliš ambiciózní nebo příliš zmatená, každopádně se nelíbila. Příběh víceméně kopíroval King's Quest I a jeho "obohacení" znamenalo překroucení situací a nelogické postupy v adventurní části. Názvem hra dokonce obšlehla úspěšný dobrodružný film Honba za diamantem (Romancing the Stone) s Douglasem a Kennedyovou. Zkrátka, hra nedržela kvalitu předchůdce. King's Quest II+: Romancing the Stones proto není pouhým přepracováním, ale svým způsobem novým příběhem ve známých reáliích. Tierráci upravili příběh podle povídky Daniela Staceyho, velkého fanouška série a od manželů Lewandowskych (Quest Studios, remake hudby z prvního dílu) získali originální hudební soundtrack v délce dvou hodin. Hra byla vydána 3. prosince 2002 s lakonickým sdělením: stahujte. Pakliže jste dočetli až sem, máme pro vás lákavou nabíku: napište pro BonusWeb.cz recenzi na King's Quest II+ v maximální délce 4 000 znaků. Nejlepší kousky uveřejníme ve veřejné sekci serveru a společně tím splníme heslo "hráči pro hráče". Texty posílejte na redakční e-mail a pakliže se dostanete na první místo, odměna vás nemine. Ve hře čeká 150 ručně zpracovaných lokací, to už je v dnešní době rarita!

King's Quest II+ King's Quest II+

Odkazy na internetu

Sierra On-line - oficiální stránky původního studia
Tierra Games - oficiální stránky neoficiálních remaků
Royal Quest: Retrieving Lost Shit -
Rozhovor s tvůrci, včetně několika vět Roberty Williamsové
King’s Quest I VGA remake - odkaz na první remake s odkazem na stahování
King’s Quest I VGA remake - odkaz na druhý remake s odkazem na stahování
Adventure Game Studio - vytvořte svou vlastní adventuru
JustAdventure.com - kvalitní pravidelník o adventurách všeho druhu

V budoucnosti Tierra plánuje nové přepracování kultovní Quest for Glory II, která položila základní stavební kámen RPG adventurám. Opět Williamsová. S plagiátorskými i osobními zkušenostmi (návrháři jezdí po herních konferencích GDC) můžeme očekávat další z novodobých zlatých hitů. Ale nejsou to jen čísla jedna a dvě. Na hrách od Sierry se realizuje větší počet fanoušků, ale jen málokdy jejich projekty stojí za zmínku: ať kvůli kvalitě grafiky nebo celkové dotaženosti. Probíhají práce na nezapomenutelné sérii Space Quest, pro kterou dokonce vznikají původní pokračování a stejně je na tom zmíněná série Quest for Glory. Pakliže v budoucnosti uvidíme více her vzniklých jako výsledek součtu nadšení, internetu a žízně po starých hrách, je budoucnost klasických adventur zachráněna. Hry přece musí být alespoň v jednom případě z deseti přemýšlivé, ne?

Autor:




Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Sherlock Holmes: The Awakened
Kniha vázaná v lidské kůži či podivná hra TRIHAYWBFRFYH. Mýtus Cthulhu

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Wolfenstein II: New Colossus
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Říjen bude dobrý měsíc. Alespoň z pohledu fandů videoher, kterým už tradičně začínají Vánoce předčasně. Pro svého favorita nezapomeňte hlasovat pod článkem v...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.