GTA

GTA

Krize nekrize, herní průmysl roste

  • 0
Když se ekonomice nedaří, lidé zalézají do kutlochů s hrami, Microsoft šťouchá do Sony a Evropský parlament objevil Ameriku.

Herní průmysl roste
Wii FitHerní studia končí, vydavatelé ruší riskantní nové projekty a všichni mluví o finančních problémech a hledají úlevy od státu. V přímém rozporu s davovou hysterií herního průmyslu jsou čísla. Herní průmysl stále roste, lidé za hry a herní zařízení utrácejí rok od roku více a ekonomická krize jejich chování nemění. Nevěříte?

V únoru 2009 ve Spojených státech, kde celá ta věc kolem krize začala, utržili obchodníci s videohrami o 9 procent víc než před rokem, celých 733 milionů dolarů. Ještě o procento vyšší byl růst celého herního trhu při započítání konzolí. Za herní zábavu lidé utratili za jediný měsíc 1,47 miliardy dolarů. Za jediný měsíc se ve Státech prodalo asi 20 milionů krabic s hrami, to představuje 14procentní meziroční růst. Zároveň se ukazuje, že průměrná cena her meziročně poklesla o 5 procent.

Mario Power TennisNejvíc her i herních krabiček jako obvykle prodalo Nintendo, kterému patřilo pět z deseti nejprodávanějších titulů: Wii Fit, Wii Play, Wii Mario Kart, Mario Kart DS a New Super Mario Bros

Nejlépe se ale na trhu ujalo pokračování legendární mlátičky Street Fighter s číslovkou IV od Capcomu. Na Xbox 360 se prodalo 446 000 kousků, pro PS3 jen o málo méně, 403 tosíc krabic. V čele žebříčku byl evergreen Wii Fit, kterého se prodalo 644 tisíc kousků. Dařilo se také vlajkové lodi PlayStation 3, střílečce Killzone 2, kterou si za první měsíc prodeje odneslo domů 323 tisíc zákazníků.

Vydání Killzone ale, alespoň v USA, nijak zásadně neovlivnilo prodejnost hardwaru, tedy PlayStation 3. Sony u svého černého koně zaznamenalo další meziroční propad prodejů, i když jen o 1,7 procenta na 276 000 prodaných kusů. Oběma konkurentům se dařilo mnohem lépe. Nintendo dokázalo za únor na trh dodat a prodat 753 000 Wii, o 74 procent víc než v roce 2008. Výrazně rostly i prodeje Xboxu 360, o víc než polovinu na 391 tisíc kusů.

Killzone 2Jako fanoušci výhodných nákupů tak můžeme doufat, že Killzone 2 opravdu nevyvolá nákupní mánii a Sony konečně ceny sníží, jak už naznačují někteří zahraniční obchodníci, naposledy ve Velké Británii. Zatím ale Sony snižuje jen platy japonských zaměstnanců. Došlo ke zmrazení mezd a snížení prémií, v Evropě Sony používá flexibilní systém, který bonusy stanoví podle výkonnosti zaměstnance a toho, jak se daří celé firmě.

Vývoj trhu s novou generací konzolí samozřejmě vyhovuje Microsoftu, který se do Sony rád strefuje, Sony i MS už samozřejmě vzdali snahu bojovat o největší prodeje s Nintendem. Podle produktového manažera Microsoftu pro Xbox 360 Aarona Greenberga tak prodeje Sony PlayStation 3 krvácejí. Bodnou ránu Sony prý Microsoft zasadil tím, že stávající majitele PS2 dokázal dostat na svou stranu.

Killzone 2"Nelze přehlédnout, že Xbox 360 stojí polovinu toho, co PS3 a zákazníci nyní hledají co nejvýhodnější koupi. Sony zatím i přes start Killzone 2 zaznamenala už dva po sobě jdoucí měsíce s meziročním poklesem prodejů. Sony míří dolů, my nahoru, náš podíl na trhu roste," užil si problémy konkurence Greenberg.

Jako další příklad úspěchu Xboxu 360 uvedl online prodeje rozšíření Grand Theft Auto IV: The Lost & Damned, které by prý při prodejích v obchodech Killzone porazilo. Přesná čísla ale Microsoft neoznámil, takže je nutné brát je s rezervou. Datadisk pro GTA byl v prodeji dva týdny, Killzone jen několik dní.

Sony zpoplatňuje obsah na PSN
Majitelé PlayStation 3 mají oproti vlastníkům Xboxu 360 jednu neoddiskutovatelnou výhodu. Nemusejí nic platit za online hraní, zatímco jejich protějšky odvádějí Microsoftu poplatky za zlaté Live členství. Opačná situace ale panuje na druhém konci potravního řetězce.

Sony narozdíl od Microsoftu nebo Nintenda totiž nechává platit vydavatele obsahu za jeho poskytování uživatelům. Za každé umístěné demo, video nebo doplněk do hry si Sony účtuje 16 centů za stažený gigabajt. Tato částka se zdá malá, ale u demoverzí, které mají stovky megabajtů, se celkové poplatky pro vydavatele her mohou vyšplhat do statisícových částek v dolarech.

Resident Evil 5Například téměř gigabajtové demo Resident Evil 5 si stáhlo přes milion lidí, Capcom jako vydavatele to mohlo přijít na čtvrt milionu dolarů. Tahle situace se některým vydavatelům nelíbí, nejmenovaný zdroj spojený s vydavatelskou částí MTV si nebral servítky: "Určitě kvůli tomu přemýšlíme o tom, jak distribuovat bezplatný obsah. Je to nová věc, kterou musíme začlenit do rozpočtu. Není to vůbec hezký, vlastně je to na houby." Podle Sony se ale poplatky neprojevily na dostupnosti bezplatného obsahu pro hráče. Snad to vydrží.

Evropský parlament objevil Ameriku
Evropský parlament se kromě finanční krize zabývá i dalšími otázkami. Nechybí ani problematika videoher a jejich ratingu. Uplynulý týden strávili členové parlamentu dumáním nad studií, která zjistila, že všechny hry nejsou vhodné pro všechny věkové skupiny hráčů.

Na dohled od břehů Ameriky tak evropští zákonodárci dospěli k názoru, že označování her podle vhodnosti obsahu pomůže rodičům vybírat hry pro jejich děti.  Výsledkem parlamentního sezení je doporučení členským státům zavést přísnější kontrolu prodeje videoher v rámci jednotného systému PEGI, národní systémy by podle politických expertů vedly k roztříštění trhu.

Street Fighter IVCílem poslanců je zajistit stejné hodnocení her ve všech státech, aby hru vhodnou pro děti třeba Německo neposunulo do vyšší věkové kategorie. Parlament vyzval Evropskou komisi k podpoře PEGI, který vznikl z iniciativy samotných vydavatelů. V rámci diskutované studie padl i návrh na zabudování "červeného tlačítka", které by měly obsahovat herní zařízení i počítače, a které by mělo rodičům poskytnout nadvládu nad spouštěním her.

Dobrou zprávou je, že zpráva odmítá jednoznačné spojení mezi herním násilím a skutečným násilným chováním, na rozdíl od mediální masáže ve spojení s německou školní střelbou. A jen pro uvedení do souvislostí, ČR zatím zákon týkající se ratingu her nemá, vydavatelé u nás používají dobrovolně značení PEGI.